2024-12-06, 20:37
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Iofs så Skatteverket skickar en kopia av alla ärenden där de tar ut skattetillägg med över 10 000 kr till nyhetsbyrån Sirén. Det är nog så SVT har fått nys om saken så jag lägger mina pengar på att det är skatt + 65 000 kr i skattetillägg.
Citera
2024-12-06, 20:52
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Är onani ett yrke.

Borde väl ses som gåvor.
Om du tar betalt för att folk ska få se på när du onanerar, då är det ditt yrke.

Det finns naturligtvis kniviga gränsfall. Säg att en kirurg räddar livet på en patient, och att patienten tio år senare väljer att uttrycka sin tacksamhet genom att skicka en flaska whisky till sin kirurg lagom till jul, med ett kort som förtydligar att detta är ett uttryck för tacksamhet för den livräddande insatsen. Ska värdet på denna whiskyflaska då deklareras och inkomstbeskattas på samma sätt som dricks beskattas? Eller är det tvärtom att betrakta som en skattefri gåva som inte ges som ersättning för någon prestation?
Citera
2024-12-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du tar betalt för att folk ska få se på när du onanerar, då är det ditt yrke.

Det finns naturligtvis kniviga gränsfall. Säg att en kirurg räddar livet på en patient, och att patienten tio år senare väljer att uttrycka sin tacksamhet genom att skicka en flaska whisky till sin kirurg lagom till jul, med ett kort som förtydligar att detta är ett uttryck för tacksamhet för den livräddande insatsen. Ska värdet på denna whiskyflaska då deklareras och inkomstbeskattas på samma sätt som dricks beskattas? Eller är det tvärtom att betrakta som en skattefri gåva som inte ges som ersättning för någon prestation?

Så horor betalar skatt?

Eller staten anser att olagliga pengar ska vara skattefria ?
Citera
2024-12-06, 21:02
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Så horor betalar skatt?
Jajamän! Eller, de är i vart fall skyldiga att göra det enligt lag.

Det finns en kampanj för att ändra på det, se här: https://skatt.talita.se/
Citera
2024-12-06, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
En kvinna i 25-årsåldern från Ljusdal redovisade inte sina inkomster från OnlyFans och Instagram till Skatteverket. Nu måste hon betala närmare 65 000 kronor i skatter och moms.

Under två år redovisade inte kvinnan sina inkomster från sociala medier, som totalt ska ha uppgått till runt 570 000 kronor mellan 2022 och 2023. Hon ska nu betala extra skatt och avgifter till Skatteverket. Kvinnan har uppgett för Skatteverket att hon såg OnlyFans som en bisyssla och inte var medveten om att inkomsterna därifrån var skattepliktiga. Som följd måste hon nu betala omkring 65 000 kronor till Skatteverket.

Diskussionsfrågor:
1 - Var kvinnans straff rimligt sett till brottet?
2 - Tror ni på hennes historia att hon "inte visste"?
3 - Hur vanligt är det att kvinnor struntar i att säkerställa att de följer skatteregler när de tjänar pengar online?
4 - Vilka åtgärder kan skattemyndigheter vidta för att utbilda kvinnor om deras skatteskyldigheter för onlineinkomster?
5 - Bör det vara strängare straff för kvinnor som struntar i inkomstredovisning från digitala plattformar?

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/onlyfans-pengar-redovisades-inte-tjanade-570-000-kronor
65k av 570? Skattmasen var översnäll där.
Citera
2024-12-06, 21:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsex
570 000 kronor
Ludret från Ljusdal redovisade inte sina
inkomster från OnlyFans och Instagram till
Skatteverket, åker på 65 000 kr i tillägg.

Det var väl det värt vad nu hon gjorde i webcam.
Länk tack, till o med med min fru vill se.
Knappt 10% jag betalar betydligt mer än så utan att begå brott. Snacka om att skatteverket strök henne medhårs.
Citera
2024-12-06, 21:14
Medlem
Imnshos avatar
570 papp som bisyssla? Undrar hur mycket hon tjänade på sitt huvudsakliga jobb.
Citera
2024-12-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
570 papp som bisyssla? Undrar hur mycket hon tjänade på sitt huvudsakliga jobb.

570 tusen är inte så mycket på två år. Ger 14k per månad efter moms, sociala och skatt.
Citera
2024-12-06, 21:20
Avstängd
1. Nej, straffet är för jävla högt.

2. Hon kan mycket väl inte ha vetat. Man får ju tjäna in saker på hobbygrejer utan att betala skatt.

3. Kvinnor är nog överlag rätt kassa på detta med skatter. De vet att horsverige är ett av världens värsta jävla länder på att stjäla av en skatt men de fattar ändå inte. De tänker att de inte är anställda och att det handlar om en typ hobby. Ungefär som att man ställer sig och säljer kakor vid tomtgränsen.

4. Skattemyndigheter ska inte lära oss ett piss utan se till att kolla det som tjänas in (vilket de gjort men kommer efteråt och vill ha straffskatt vilket är helt jävla sjukt), skriva ner på dekralartionsblanketten och skriva ner hur mycket som ska betalas. Inte svårt för dem att göra så. Så varför gör de inte så? För att de vill åt så jävla mycket pengar. Inte undra på att horsverige sprätter med pengarna hur som helst och till vem som helst som har anlänt gränsen.

5. Nej, straffen ska väck då det handlar om saker skattetjuven kunnat kolla upp och skriva på kvinnornas deklarationsblanketter. Det räcker med att jävlas med folket som det är.

#tjuvsverige
Citera
2024-12-06, 21:26
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Iofs så Skatteverket skickar en kopia av alla ärenden där de tar ut skattetillägg med över 10 000 kr till nyhetsbyrån Sirén. Det är nog så SVT har fått nys om saken så jag lägger mina pengar på att det är skatt + 65 000 kr i skattetillägg.
Vet inte om det blivit hårdare på senare dagar, men tidigare har vi väl i princip inte straffat bidragsfuskare och skattesmitare? Dvs man blir återbetalningsskyldig men åker inte på ett straff. Vet inte hur många personer jag stött på som medvetet fuskat på milersättningen med argumentet att man bara får betala tillbaka även om man åker dit.

65000 är billigt även om bra det är straffavgiften, ett ringa narkotikabrott t.ex kan ha betydligt högre straff än så (150 dagsböter om jag minns rätt).
Citera
2024-12-06, 21:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
570 tusen är inte så mycket på två år. Ger 14k per månad efter moms, sociala och skatt.

Det vad Paow åtminstone hävdar att hon tjänade varje månad på OnlyFans. Sedan har vi hon från Australien (som ville ligga med så många män som möjligt). Hon tjänade 500k på ett par dagar. Så det finns nivåer på detta.
Citera
2024-12-06, 21:30
Medlem
MrMoonwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER

En bisyssla som ger 14k extra efter skatt utöver lön låter väl ganska bra i mina öron?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in