2024-11-30, 10:17
Medlem
Tror inte på ett automatiserat system, iallafall inte utanför EU, så att myndigheten endast vid misstanke kan få ut uppgifter.
Citera
2024-11-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Utan bevis för inköpskostnaden blir det skatt på hela säljbeloppet.

Man skattar inte på insättningar. Man skattar på försäljning.

Men blir det inte dubbel skatt på samma investering då?

1. Köper 100k i btc på localcoinswap och skickar vidare till binance där jag är kyc verifierad.
Säljer/växlar dessa 100k i btc till litecoin.
(Ska jag skatta här?)

2. Skickar dessa litecoin till min trezor plånbok.

3. En månad efteråt skickar jag dessa litecoins till binance igen och säljer/växlar till usd eller sek.
(Skattar jag här också?)
Om jag skattar här med så har jag ju skattat 2 gånger på samma investering.
Citera
2024-11-30, 13:18
Medlem
Prodelins avatar
Som sagt så undviker man detta genom att använda sig av exchanges utanför EU direktivet.
Citera
2024-11-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Som sagt så undviker man detta genom att använda sig av exchanges utanför EU direktivet.
Vilka hör inte till EU direktivet då?
Citera
2024-11-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Tycker lättast hade varit att man bara fick skatta 30% rakt av om man inte kunde bevisa sina transaktioner.

Är det inte så det blir då? Kan man inte redovisa så likställer skatteverket det som en gåva och man skattar 30% på hela försäljningen (citera inte, jag vet inte om det är sant, var nån annan som sa det i en annan tråd).
Senast redigerad av darkwingdack 2024-11-30 kl. 14:34.
Citera
2024-11-30, 14:56
Medlem
Citat:
Men blir det inte dubbel skatt på samma investering då?

1. Köper 100k i btc på localcoinswap och skickar vidare till binance där jag är kyc verifierad.
Säljer/växlar dessa 100k i btc till litecoin.
(Ska jag skatta här?)

2. Skickar dessa litecoin till min trezor plånbok.

3. En månad efteråt skickar jag dessa litecoins till binance igen och säljer/växlar till usd eller sek.
(Skattar jag här också?)
Om jag skattar här med så har jag ju skattat 2 gånger på samma investering.

Alltså, både 1 och 3 är händelser som ska tas upp i deklarationen eftersom du realiserat kryptoköp (du har sålt eller växlat krypto). Men vad skatten på det blir beror på hur mycket vinst du gjort på grejerna. Visst är det två skattehändelser, men om du inte gjort vinst blir det ingen skatt ändå.

Det är precis som när du köpt och sålt aktier på ett AF konto.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av darkwingdack
Är det inte så det blir då? Kan man inte redovisa så likställer skatteverket det som en gåva och man skattar 30% på hela försäljningen (citera inte, jag vet inte om det är sant, var nån annan som sa det i en annan tråd).
Du har rätt förutom att du kallar det för gåva. Gåvor har ingen skatt. Men resten av det du skrev stämmer. Man kan helt enkelt betala 30% skatt på hela skiten. Men inte så kul ifall man faktiskt betalat mycket för krypton man sålde
Citera
2024-12-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V4rg3n
Undra om utredningen nedan har något att göra med DAC8 införandet?

"Utredning om förenklade regler för beskattningen av kryptotillgångar"
https://www.skatteverket.se/download/18.13948c0e18e810bfa0c6ec6/1718195063889/PM%20F%C3%B6renklade%20regler%20f%C3%B6r%20beskatt ningen%20av%20kryptotillg%C3%A5ngar.pdf
Även Danmark har en utredning om nya skatteregler..
https://skm.dk/ministeriet/om-skatteministeriet/publikationer-fra-skattelovraadet/rapport-om-finansielle-kryptoaktiver

Både Skatteverket och danska Skattelovrådet nämner aggregerad beskattning som alternativ istället för transaktionsbaserad beskattning. Det är ju svårt att förenkla om varje transaktion ska beskattas. Dessutom består DAC8-rapporteringen av aggregerad information, dvs. totalsummor utan detaljerad transaktions-historik. Aggregerad beskattning gör det lättare att använda informationen för att kontrollera folks deklarationer.

Blir det skattefritt att växla mellan kryptovalutor? Man kan ju inte beskatta varje växling om man har aggregerad beskattning istället för transaktionsbeskattning. Att växla mellan kryptovalutor är redan skattefritt i Polen, Österrike, Frankrike och Portugal. Där beskattar dom avyttring till fiat och när krypto används som betalmedel.

I sin promemoria nämner Skatteverket schablonavdrag som ett tänkbart alternativ. Då slipper man beräkna kostnader och behöver inga underlag för att bevisa kostnaderna. Man deklarerar hela summan och drar av schablonavdraget.

I Danmark föreslås lagerbeskattning istället för realisationsbeskattning. Detta innebär att skatten baseras på det totala värdet på ”lagerhållningen” av alla kryptovalutor man har. Om det totala värdet är högre än året innan blir det skatt på värdeökningen, och värdeminskning får man dra av från tidigare eller framtida vinster. En nackdel är att man måste betala skatt på orealiserade vinster.
Senast redigerad av Cyber500 2024-12-06 kl. 16:53.
Citera
2024-12-06, 16:17
Medlem
Citat:

I Danmark föreslås lagerbeskattning istället för realisationsbeskattning. Detta innebär att skatten baseras på det totala värdet på ”lagerhållningen” av alla kryptovalutor man har. Om det totala värdet är högre än året innan blir det skatt på värdeökningen, och värdeminskning får man dra av från tidigare eller framtida vinster. En nackdel är att man måste betala skatt på orealiserade vinster.

Det fetade är en minst sagt allvarlig nackdel för hodlare.
Citera
2024-12-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Vilka är det då?
Citera
2024-12-08, 04:19
Medlem
Citat:
Vilka hör inte till EU direktivet då?

Alla DEX tillhör inte någon staten, det kommer blir mycket kapital flödet där

Och för långsiktigt sparande, det spelar ingen roll för skatten, då man säljer aldrig och tar lån istället
Citera
2025-03-07, 20:25
Medlem
Promemoria: Rapportering och utbyte av upplysningar om kryptotillgångar och vissa andra ändringar avseende det administrativa samarbetet på skatteområdet
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2024/12/rapportering-och-utbyte-av-upplysningar-om-kryptotillgangar-och-vissa-andra-andringar-avseende-det-a dministrativa-samarbetet-pa-skatteomradet/

Citat:
4.5.4 Uppgifter som ska lämnas om rapporteringspliktiga transaktioner

Promemorians förslag: En bestämmelse ska tas in i skatteförfarandelagen om att den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster för varje rapporteringspliktig användare ska lämna följande uppgifter med avseende på de rapporteringspliktiga kryptotillgångar avseende vilka den har genomfört rapporteringspliktiga transaktioner under det relevanta kalenderåret:
– fullständig benämning på typen av den rapporteringspliktiga kryptotillgången,
– det sammanlagda bruttobelopp som betalats, det sammanlagda antalet kryptoenheter samt antalet rapporteringspliktiga transaktioner med avseende på förvärv mot fiatvaluta,
– det sammanlagda bruttobelopp som mottagits, det sammanlagda antalet kryptoenheter samt antalet rapporteringspliktiga transaktioner med avseende på avyttringar mot fiatvaluta,
– sammanlagt skäligt marknadsvärde, det sammanlagda antalet kryptoenheter samt antalet rapporteringspliktiga transaktioner med avseende på förvärv mot andra rapporteringspliktiga kryptotillgångar,
– sammanlagt skäligt marknadsvärde, det sammanlagda antalet kryptoenheter samt antalet rapporteringspliktiga transaktioner med avseende på avyttringar mot andra rapporteringspliktiga kryptotillgångar,
– sammanlagt skäligt marknadsvärde, det sammanlagda antalet kryptoenheter samt antalet rapporteringspliktiga massbetalningstransaktioner,
– det sammanlagda skäliga marknadsvärdet, det sammanlagda antalet kryptoenheter och antalet rapporteringspliktiga transaktioner, och uppdelat efter typ av överföring, om detta är känt av den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster, med avseende på överföringar till den rapporteringspliktiga användaren som inte omfattas av uppgiftslämnande om belopp som betalats vid förvärv mot fiatvaluta och mot andra rapporteringspliktiga kryptotillgångar,
– det sammanlagda skäliga marknadsvärdet, det sammanlagda antalet kryptoenheter och antalet rapporteringspliktiga transaktioner, och uppdelat efter typ av överföring om detta är känt av den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster, med avseende på överföringar gjorda av den rapporteringspliktiga användaren som inte omfattas av uppgiftslämnande av belopp som mottagits vid avyttring mot fiatvaluta, andra rapporteringspliktiga kryptotillgångar och rapporteringspliktiga massbetalningstransaktioner, och
– sammanlagt skäligt marknadsvärde samt det sammanlagda antalet kryptoenheter som överförts av den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster till adresser i distribuerade liggare som inte är kända av denne som förknippade med en tjänsteleverantör av virtuella tillgångar eller ett finansiellt institut.

Enligt en ny bestämmelse i skatteförfarandelagen ska det vid rapporteringen om förvärv och avyttringar av rapporteringspliktiga kryptotillgångar mot fiatvaluta lämnas uppgift om belopp som betalats eller mottagits i den fiatvaluta i vilken det betalades eller mottogs. Vidare ska det anges att om beloppen har betalats eller mottagits i flera fiatvalutor ska beloppen rapporteras i en enda fiatvaluta, omräknade vid tidpunkten för varje rapporteringspliktig transaktion, på ett sätt som konsekvent tillämpas av den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster.

Vidare ska det i nya bestämmelser i skatteförfarandelagen anges att det skäliga marknadsvärdet ska fastställas och rapporteras i en enda fiatvaluta som värderas vid tidpunkten för varje rapporteringspliktig transaktion enligt en metod som tillämpas konsekvent av den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster. Den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster ska för detta uppgiftslämnande förlita sig på kurser den själv tillhandahåller avseende handel mellan kryptotillgång och fiatvaluta.
För överföringar av rapporteringspliktiga massbetalningstransaktioner eller andra överföringar av rapporteringspliktiga transaktioner till eller från rapporteringspliktiga användare får den rapporteringsskyldiga leverantören av kryptotillgångstjänster, om den inte tillhandahåller kurser avseende handel mellan kryptotillgångar och fiatvaluta, enligt en ny bestämmelse i skatteförfarandelagen använda en alternativ värderingsmetod. Uppgift om detta och vilken av de alternativa värderingsmetoderna som har använts ska då lämnas.
Enligt en ny bestämmelse i skatteförfarandelagen ska det anges i vilken fiatvaluta varje belopp anges.
Enligt en ny bestämmelse i skatteförfarandeförordningen ska en kontrolluppgift innehålla uppgift om typ av överföringar till rapporteringspliktiga användare respektive överföringar gjorda av rapporteringspliktiga användare. Uppgifterna ska lämnas avseende överföringar till den rapporteringspliktiga användaren om ifall den avser
– airdrop,
– inkomster från staking,
– inkomster från mining,
– lån,
– överföring från annan rapporteringsskyldig leverantör av kryptotillgångstjänster,
– försäljning av varor eller tjänster,
– säkerhet för lån,
– övrigt eller
– okänt.
Enligt bestämmelsen i skatteförfarandeförordningen ska uppgifterna lämnas avseende överföringar av kryptotillgångar gjorda av den rapporteringspliktiga användaren om den avser
– överföring till annan rapporteringsskyldig leverantör av kryptotillgångstjänster,
– lån,
– köp av varor eller tjänster avseende andra transaktioner än massbetalningstransaktioner,
– säkerhet för lån,
– övrigt, eller
– okänt.
Enligt en ny bestämmelse i skatteförfarandeförordningen ska följande alternativa värderingsmetoder användas vid rapporteringen om värderingsmetod vid uppgiftslämnande om kryptotillgångar:
– bokfört värde,
– ett värde som kan antas vara rättvisande och som tillhandahålls av tredje part eller hemsidor som anger det genomsnittliga värdet från flera handelsplatser,
– den senaste värderingen av kryptotillgången som vidtagits av leverantören av kryptotillgångstjänsten, eller
– en rimlig uppskattning.
Värderingen ska göras enligt den metod som är mest tillförlitlig. Metoderna för alternativa värderingsmetoder ska anses vara mest tillförlitliga i den ordning som de anges.
Citera
2025-03-07, 22:02
Medlem
Citat:
Promemoria: Rapportering och utbyte av upplysningar om kryptotillgångar och vissa andra ändringar avseende det administrativa samarbetet på skatteområdet
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2024/12/rapportering-och-utbyte-av-upplysningar-om-kryptotillgangar-och-vissa-andra-andringar-avseende-det-a dministrativa-samarbetet-pa-skatteomradet/

Tack, vilken börda detta måste bli för plattformarna.

Jag kan rekommendera att använda hodlhodl.com om man prompt måste sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in