2024-12-06, 15:29
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag har en ide. Istället för att övervaka folket och förstöra folks integritet kan man utvisa de som gör brott.

Men det gillas inte av det utvalda folket, glömde det.

Sen har vi ärthjärnorna här som applåderar och tror att kameraövervakning kommer förhindra utlänningars kriminalitet.
Citera
2024-12-06, 15:30
Avslutad
SD-troll hoppas ni är nöjda. Snart kommer saten övervaka dig överallt. Sverige är ett nytt England, där ni snart sitter på Kumla om ni skriver neger på flashback. (Vilket ni gillar att göra)
Citera
2024-12-06, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Läste nu på Aftonbladet att Tidögänget vill tillåta kameraövervakning utan tillståndsprövning. Bl a ska det bli okej för Polisen och andra aktörer att kameraövervaka på platser där det inte förekommer brottslighet, samtliga aktörer ska även få sätta upp kameror utan att ansöka om tillstånd.

Typiskt att detta presenteras på en fredagseftermiddag, hur kan det här vara motiverat på något sätt?

Varför bryr sig inte Tidöpartierna överhuvudtaget om integritet?

Vet ej hur man länkar till Aftonbladets löpande nyhetsflöde, men den som vet får gärna klistra in passande länk.

Det övervakas väl överallt nu ändå? Enda skillnaden nu blir alltså att de inte behöver ansöka, för jag antar att de knappast fått avslag på en ansökan tidigare.
Citera
2024-12-06, 15:31
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Då anmäler du honom eller bryter armarna av honom, lite samma som om han stalkade henne på andra sätt.

Edit. kameraövervakning är inte till för att övervaka privatpersoners förehavanden annat än när det skett brott. Lite som polisens slagningsregister eller vårdens journaler. Missbrukas det beivras det.

Hur vet du det?
Citera
2024-12-06, 15:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Om fel person med onda avsikter på något vis får en plats vid rodret så kan ju denna kartlägga en eller flera individer för egen vinning, eller är du såpass naiv att du inte kan föreställa dig att såna här system riskerar att utnyttjas av kriminella t ex. Vi ser ju hur dom redan har infiltrerat polisen, rättsystemet etc.
Så hur kan man garantera att dessa "andra aktörer" uppträder rättssäkert? Framför allt, vilka är dessa "andra aktörer" och varför ska dom få lov att spela in filmat material på platser där det inte förekommer någon brotslighet dessutom? Vilket i princip kan betyda vart som helst i stadsbilden, vad fan är syftet med det?
Brott förekommer överallt, men jag tror inte intentionen är att sätta upp kameror precis överallt. Stör inte mig ett skit att det sitter en glob lite överallt i byhålans centrum eller vid avtagsvägarna ut från staden.
Citera
2024-12-06, 15:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Hur vet du det?
Vad gör du som är så intressant för någon annan att övervaka?
Citera
2024-12-06, 15:35
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Vet ej hur man länkar till Aftonbladets löpande nyhetsflöde, men den som vet får gärna klistra in passande länk.
Varsågod, här har du en passande länk:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/12/kamerabevakning-i-brottsbekampning-och-annan-offentlig-verksamhet--utokade-mojligheter-och-ett-enkla re-forfarande/
Citera
2024-12-06, 15:37
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Brott förekommer överallt, men jag tror inte intentionen är att sätta upp kameror precis överallt. Stör inte mig ett skit att det sitter en glob lite överallt i byhålans centrum eller vid avtagsvägarna ut från staden.

Så du ställer dig inte alls frågande till varför inte bara polisen utan även det otroligt luddigt formulerade "andra aktörer", ska få lov att spela in allmänheten hur som helst. Är du inte ens lite intresserad av vilka dessa kan tänkas vara, eller har du fullt upp med att ha rent mjöl i påsen?
Citera
2024-12-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är trams att man öht behöver ansöka om tillstånd för videoövervakning.

Rättshaveristerna och deras i det närmata psykotiska rädsla för "öVeRvAkNiNg" når ständigt nya höjder i detta land.

"Ve och Fasa, jag filmades i offentligheten när jag var på väg till jobbet, det kan användas emot mig i framtiden, MAH INTEGRITY buhu!"

Det kan det göras om du kanske vänstrar med någon, osv
Citera
2024-12-06, 15:42
Medlem
RebuildSwedens avatar
Ja vi får inte glömma att korruptionen i Sverige har ökat markant från en väldigt låg nivå och att kriminella har tagit sig in i så gott som alla myndigheter idag som polisen, SÄPO och advokatsamfundet. Det blir bara svårare att lita på myndigheter och ännu mer övervakning kan vara väldigt riskabelt i många avseenden.
Citera
2024-12-06, 15:43
Medlem
Citat:
Läste nu på Aftonbladet att Tidögänget vill tillåta kameraövervakning utan tillståndsprövning. Bl a ska det bli okej för Polisen och andra aktörer att kameraövervaka på platser där det inte förekommer brottslighet, samtliga aktörer ska även få sätta upp kameror utan att ansöka om tillstånd.

Typiskt att detta presenteras på en fredagseftermiddag, hur kan det här vara motiverat på något sätt?

Varför bryr sig inte Tidöpartierna överhuvudtaget om integritet?

Detta har gått för långt, svenskarna är världens mest övervakade folk
Citera
2024-12-06, 15:44
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det kan det göras om du kanske vänstrar med någon, osv

Varvid vi är tillbaka till "endast folk som inte har rent mjöl i påsen har något att dölja".

Mer övervakning åt folket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in