2024-05-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Jag har ett par oxfords i skinn från löf & tung, problemet är att jag inte kan använda dem. Dels skavsår, dels är de så otroligt trånga. Och då menar jag inte att skorna rent skostorleksmässigt är för små, utan att mina fötter antagligen är för breda. Jag har ett par oxfords i mocka från dem, men de passar perfekt. Frågan är hur länge jag ska vänta? Jag tog en promenad i går med dem, men jag var tvungen att vända för att mina fötter bultade... Det är som att ha en jävla tryckpress runt mina fötter.
Skor med korrekt passform ger sällan skavsår, även från dag 1. Det finns ingen mängd tid du kan vänta för att problemet du beskriver skall avhjälpas.

1. Skor görs utifrån en läst, kan vara så att dina två skor är gjorda på olika läster
2. Mocka, speciellt spaltmocka, är mer medgörligt och mjukare än "vanligt" läder

Du behöver inse att just den lästen och/eller bredden inte fungerar för dig. Då får man hitta en bredare läst eller välja samma läst men öka bredden ett steg.

Skavsår på tårna kan du få även om skorna passar bra, det räcker med att du går en hel dag i skorna och din fotsvett skapar fukt som skapar ökad friktion. Skavsår på häl är oftast på grund av hälglapp, något som kan avhjälpas med diverse distanser som oftast fästs på hälkappan.
Citera
2024-05-17, 19:24
Medlem
urverksapelsins avatar
Sablar! Firman i Lund som tillverkade skor från grunden gör det inte längre!
JAg vill ha ett par skor utformade exakt som jag vill ha dem. Känner någon till någon annan firma som kan skapa ett par skor med ett par andra utslitna som modell?
Citera
2024-05-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Sablar! Firman i Lund som tillverkade skor från grunden gör det inte längre!
JAg vill ha ett par skor utformade exakt som jag vill ha dem. Känner någon till någon annan firma som kan skapa ett par skor med ett par andra utslitna som modell?
Nej, inte om du inte har lästen. Du får besöka en bespokeskomakare.
Citera
2024-08-01, 17:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Långtidstestet med en Church's på ena foten och en Myrquist på andra foten fortlöper, det varken syns eller känns någon skillnad än så länge, möjligen var Myrquistskon aningen hårdare att gå inn!
Citera
2024-08-01, 17:45
Medlem
Jag letar efter en bra skomakare som kan fräscha upp ett par Church's. Har någon några tips?
Citera
2024-08-05, 16:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke900
Jag letar efter en bra skomakare som kan fräscha upp ett par Church's. Har någon några tips?

Bäckmanns på Nybrogatan i Stockholm, de var tidigare världens enda auktoriserade Churh's-reparatör förutom fabriken.
Citera
2024-09-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Alden Indy Boot är dom bästa kängorna man kan köpa. Köp dom och du kommer ha dom livet ut och dina barnbarn kommer ärva dom och dom kommer bara bli snyggare för varje generation som bär dom.
Bara prima kvalitet duger när man ska köpa riktiga skor och kängor det finns ingen anledning att kompromissa och köpa två par kängor av sämre kvalitet om man istället kan få ett par Alden Indy Boots för samma pris. Gör dig själv och framtida generationer i framtiden en tjänst och köp ett par Alden Indy Boots. Bästa kvalitet och så tänker du på miljön också när du köper skor som håller i generatioooooner.

Är det verkligen så? Kan det inte ha varit så att det var ett par bra skor för sådär 55 år sedan?

Idag verkar kvaliteten ha gått ned avsevärt bortom vad skon kostar i inköp.

Här sågas Alden Indy Boot vid fotknölarna..

.. 6 months ...aaand they're falling apart (Alden Indy)

https://m.youtube.com/watch?v=aQcKLkVNpCw

Billiga materialval och halvkass passform. Köp ett par Red Wing för en bråkdel av priset istället..
Senast redigerad av Macke85 2024-09-21 kl. 13:10.
Citera
2024-09-28, 17:21
Medlem
Brukar Myrqvist ha vettig rea på black friday? Sugen på ett par Abisko men vill inte betala 3,3k
Citera
2024-11-12, 19:37
Medlem
De hade helt ok rea förra året och fick 30% rabatt på ett par Chelsea boots.
Citera
2024-11-12, 19:42
Medlem
Någon som vet kvaliteten på kängor från Yanko och Midas som Skolyx säljer? Om ni har köpt dem hade det varit intressant att höra vad första intrycket var och hur de känns och upplevs över tid?
Citera
2024-11-28, 18:43
Medlem
Jaha, vad har vi för Black Friday-erbjudanden? Skolyx och Carmina kör i alla fall. Jag letar ett par bruna, eller svarta, derbies. Tänkte slå till på Carminas Norwegian men då var de precis slutsålda: https://www.carminashoemaker.com/norwegian-shoes-brown-vegano-80414
Citera
2024-12-08, 06:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Detta är en tråd för "diskussioner om kvalitetsskor". Skräpet du länkade hör inte hemma här.
Jag ser att ni pratar om Church's skor. Jag har ett par svarta Oxford. Det känns inte som något speciellt. Dyra, ja. Men det är ett par standardskor. Så definiera kvalitetssko!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in