2024-12-03, 22:41
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
-Sönerna till hon med svanen kanske har spelat i stadens stolthet

-Man har problem med organiserad brottslighet

-Man kanske kan kalla dom vikingars föregångare, dom som plundrat staden vid flera tillfällen

-Studentstad - här finns ett gammalt lärosäte

-Ett rån är grunden för något som ofta kallas efter staden

Låter som Spanien.. Barcelona?
Citera
2024-12-03, 23:25
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Låter som Spanien.. Barcelona?
Inte Barcelona.

-En man född här ledde ett blått gäng till toppen för fyrtio år sen

-Två sicilianskättade bröder - en blev en maktfaktor i vår stad, den andre gav namn åt något smaskigt

-Något mindre ätligt än Kristi kött - stiftaren född här blev helig

-En rackare att behärska 23 gram gummi bor här

-Här fanns en tradition att gå i procession med en drake byggd i trä och papper, med bröd i mun

-En astronom, arkeolog och samlare bekant med tidens stora ligger begravd här
Senast redigerad av horomheb 2024-12-03 kl. 23:52.
Citera
2024-12-05, 00:04
Medlem
Citat:
Inte Barcelona.

-En man född här ledde ett blått gäng till toppen för fyrtio år sen

-Två sicilianskättade bröder - en blev en maktfaktor i vår stad, den andre gav namn åt något smaskigt

-Något mindre ätligt än Kristi kött - stiftaren född här blev helig

-En rackare att behärska 23 gram gummi bor här

-Här fanns en tradition att gå i procession med en drake byggd i trä och papper, med bröd i mun

Karthago, squash-boll, morer.. Cadiz?

-En astronom, arkeolog och samlare bekant med tidens stora ligger begravd här[/quote]

-En astronom, arkeolog och samlare bekant med tidens stora ligger begravd här[/quote]
Citera
2024-12-05, 01:15
Medlem
horomhebs avatar
Citat:

Karthago och squash rätt.

-Här skedde en häxprocess där en präst brändes på bål

-En betydelsefull organisation, upplöst 1959, höll en kongress i staden 1953

-Här lär ett UFO ha landat 1981
Senast redigerad av horomheb 2024-12-05 kl. 01:17.
Citera
2024-12-05, 02:39
Medlem
Citat:
Karthago och squash rätt.

-Här skedde en häxprocess där en präst brändes på bål

-En betydelsefull organisation, upplöst 1959, höll en kongress i staden 1953

-Här lär ett UFO ha landat 1981

Då är det nog Aix-en-Provence?
Citera
2024-12-05, 16:46
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Då är det nog Aix-en-Provence?
Och Aix-en-Provence det är!

Ockuperat av Saracener, plundrat av Visigoter och Langobarder. Sångaren Charles Trenet (La Mer) och Nina Simone har bott här. Bradley Cooper har studerat här. OP-timisten är Victor Vasarely. Émile Zola flyttade hit som barn, blev fransk medborgare i vuxen ålder. Hans barndomsvän Paul Cézanne var däremot född här. Karthago är en vänort (heter det det?). Castor och Pollux var söner till Leda, och argonauter. Aix-en-Provence Argonautes är stadens stolthet i amerikansk fotboll. Calisson d'Aix är en konfekt med mandel och har ett rån som bas. Henri Michel var förbundskapten för Les Bleus, tog OS-guld 1984. Mazarin/Mazzarino - Michele var biskop här, hans bror Jules blev kardinal. Eugène de Mazenod skapade ordern Oblatfäderna och blev helgonförklarad. Världsmästaren i squash Grégory Gaultier har bott här. I folktron fanns här en drake som skulle blidkas med mat för att inte äta upp dom. Nicolas-Claude Fabri de Peiresc var en renässansmänniska med en månkrater och en asteroid uppkallad efter sig. Congrès Internationaux d'Architecture Moderne, eller bara CIAM, höll en kongress här. Prästen som brändes på bål hade tydligen förlett nunnor att uppträda okristligt (jag har mina aningar vad det betyder!).

En stor mazarin till Biling, som får bollen.

OT: Jag avser att starta en verksamhet för Rumpologi (https://www.vof.se/blogg/rumpologi/) - en mycket seriös vetenskap bl.a. uttolkad av Sylvester Stallone's mamma. För att belysa seriositeten hos denna antika vetenskap kan jag berätta att denna remarkabla kvinna har kunnat förutspå utkomsten av president-val och Oscars-vinnare enbart genom att uttolka utseendet av bakdelarna på sina Dobermann Pinchers!
Då jag räknar med en stor tillströmning av klienter ser jag mig tvungen att enbart fokusera på attraktiva femaler i fertil ålder. Sprid till era närstående kvinnor!
Senast redigerad av horomheb 2024-12-05 kl. 17:01.
Citera
2024-12-05, 17:29
Medlem
Citat:

Ockuperat av Saracener, plundrat av Visigoter och Langobarder. Sångaren Charles Trenet (La Mer) och Nina Simone har bott här. Bradley Cooper har studerat här. OP-timisten är Victor Vasarely. Émile Zola flyttade hit som barn, blev fransk medborgare i vuxen ålder. Hans barndomsvän Paul Cézanne var däremot född här. Karthago är en vänort (heter det det?). Castor och Pollux var söner till Leda, och argonauter. Aix-en-Provence Argonautes är stadens stolthet i amerikansk fotboll. Calisson d'Aix är en konfekt med mandel och har ett rån som bas. Henri Michel var förbundskapten för Les Bleus, tog OS-guld 1984. Mazarin/Mazzarino - Michele var biskop här, hans bror Jules blev kardinal. Eugène de Mazenod skapade ordern Oblatfäderna och blev helgonförklarad. Världsmästaren i squash Grégory Gaultier har bott här. I folktron fanns här en drake som skulle blidkas med mat för att inte äta upp dom. Nicolas-Claude Fabri de Peiresc var en renässansmänniska med en månkrater och en asteroid uppkallad efter sig. Congrès Internationaux d'Architecture Moderne, eller bara CIAM, höll en kongress här. Prästen som brändes på bål hade tydligen förlett nunnor att uppträda okristligt (jag har mina aningar vad det betyder!).

OT: Jag avser att starta en verksamhet för Rumpologi (https://www.vof.se/blogg/rumpologi/) - en mycket seriös vetenskap bl.a. uttolkad av Sylvester Stallone's mamma. För att belysa seriositeten hos denna antika vetenskap kan jag berätta att denna remarkabla kvinna har kunnat förutspå utkomsten av president-val och Oscars-vinnare enbart genom att uttolka utseendet av bakdelarna på sina Dobermann Pinchers!
Då jag räknar med en stor tillströmning av klienter ser jag mig tvungen att enbart fokusera på attraktiva femaler i fertil ålder. Sprid till era närstående kvinnor!

Tackar så mycket! Riktig kul och välgjord fråga Snöade in på den gamle och havet ett tag.. Återkommer med en ny fråga så fort jag kommit på en!

Edit: Rumpologi kan nog slå igenom
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2024-12-05 kl. 17:35.
Citera
2024-12-05, 20:58
Medlem
prominentens avatar
Riktigt klurig fråga och fin utläggning efteråt 😀

Citat:

Citera
2024-12-06, 14:02
Medlem
Nytt resmål

1) Hammarby IF.

2) Mneme.

3) Chips.
Citera
2024-12-06, 23:29
Medlem
4) Taxfree.

5) Fint latinskt namn.
Citera
2024-12-11, 13:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tror det behövs en "gratislead" här...

100 % OT; apropå frågan i Historia-tråden; Ian Smith blev en tidig idol för undertecknad då Svt visade en intervju,"Mr Smith, when do you think Rhodesia will have a one-man one vote system" och Ian kör en stare down med reportern, "never I hope..."
Citera
2024-12-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tror det behövs en "gratislead" här...

100 % OT; apropå frågan i Historia-tråden; Ian Smith blev en tidig idol för undertecknad då Svt visade en intervju,"Mr Smith, when do you think Rhodesia will have a one-man one vote system" och Ian kör en stare down med reportern, "never I hope..."

Här kommer två

6) Självstyrelse.

7) Demilitariserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in