2024-11-30, 09:45
Medlem
Bertil.Lundins avatar
En lärorik X-tråd, för oss som inte har förstått hur makalöst jävla korkade läkarna i "Programstyrgrupp Millennium" har varit!

Är det som så, att "Programstyrgrupp Millennium" har varit en de facto Obs-klass för de mest totalt hjärndöda aspie-läkarna i VGR?

https://x.com/thorneby/status/1862449561450496320

Citat:
Men hur dåligt kan Millennium vara, egentligen? Ni överdriver nog bara?”

Ja, kanske det. Det är svårt att förklara på ett sätt som gör systemet rättvisa.

Låt mig istället visa med ett exempel. 🧵
Citat:
Situation: du är läkare på en vårdcentral med ansvar för medicinska konsultationer på ett korttidsboende. Vid ronden tar kommunsjuksköterskan upp att Dan, 89, skulle behöver ett nytt recept på Acetylcystein slemlösande brustabletter.
Citat:
För att få tillgång till patientens journal ska du skapa en vårdhändelse:
Klicka på Patient i menyraden. Meny öppnas.
Klicka på Sök patient i menyn. Dialogruta öppnas.

<100-tals klick klippta>

Citat:
Klicka på Ok för att stänga dialogruta.
Citat:
Färdigt.

Nu är det dags för nästa rondärende.

En annan läkare frågar:

Citat:
Men har Dan godkänt SMS-kommunikation??
Citat:
Helvete, det glömde jag fylla i
Citera
2024-11-30, 11:42
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
En lärorik X-tråd, för oss som inte har förstått hur makalöst jävla korkade läkarna i "Programstyrgrupp Millennium" har varit!

Är det som så, att "Programstyrgrupp Millennium" har varit en de facto Obs-klass för de mest totalt hjärndöda aspie-läkarna i VGR?

https://x.com/thorneby/status/1862449561450496320

<100-tals klick klippta>

En annan läkare frågar:

Finns det att läsa någon annanstans än på X? Har inte X.
Citera
2024-12-03, 04:44
Medlem
VGR har hittat en ny samordnare som ska jobba med att återställa de anställdas förtroende enligt Dagens Medicin. Det låter som att införandet ska fortsätta enligt plan samtidigt som att man ska jobba mer med de anställdas attityd och inställning till förändringar. Det kan ju inte vara något fel på systemet. Har någon tillgång till betalartikeln?
Citera
2024-12-03, 16:06
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Finns det att läsa någon annanstans än på X? Har inte X.

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10235885577867853&id=14732413 57

Om du har Fejjan...
Citera
2024-12-03, 16:09
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10235885577867853&id=14732413 57

Om du har Fejjan...

Tack!
Citera
2024-12-04, 13:12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Visserligen verkar inte flödet vara så smart, och en del klick och dialogrutor hade kunnat undanröjas, men det är ändå en komplex uppgift som ska utföras. Mycket av detta hade antagligen kunnat undanröjas om det inte var ett nytt recept, utan ett tidigare som skulle återupprepas. Att inte för-ifylla "inloggad användare" och "inloggad användares roll" (eller ha snabbknappar för detta) framstår också som korkat. men det är ändå många saker som måste fyllas i och framför allt måste det bli rätt för patientsäkerhetens skull. Att varna för ej angivna allergier är till exempel helt rätt, det ska vara ett extra klick.
Citera
2024-12-04, 13:27
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Millennium-gänget på LinkedIn kan inte förstå att man kan vara såpass korkad som läkarna, som ens inte klarar av att använda Sveriges bästa ADB-system:

https://x.com/arvlash/status/1862987846904053770
Hur kan du ha så mycket tid över att klaga och hitta fel ? Har du inte ett jobb att sköta?
Föga förvånande hoppas horderna av regionutvecklare nu kunna lämna det sjunkande Millennium:
”open to work”
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2024-12-04 kl. 13:30.
Citera
2024-12-04, 13:33
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Visserligen verkar inte flödet vara så smart, och en del klick och dialogrutor hade kunnat undanröjas, men det är ändå en komplex uppgift som ska utföras. Mycket av detta hade antagligen kunnat undanröjas om det inte var ett nytt recept, utan ett tidigare som skulle återupprepas. Att inte för-ifylla "inloggad användare" och "inloggad användares roll" (eller ha snabbknappar för detta) framstår också som korkat. men det är ändå många saker som måste fyllas i och framför allt måste det bli rätt för patientsäkerhetens skull. Att varna för ej angivna allergier är till exempel helt rätt, det ska vara ett extra klick.

Instämmer...

Är du också senior regionutvecklare i Millennium-gänget?
Citera
2024-12-04, 14:06
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Instämmer...

Är du också senior regionutvecklare i Millennium-gänget?

Du kan ju studera mina tidigare inlägg i tråden om du vill se var jag står.

Jag bara påpekar att vissa arbetsuppgifter inte nödvändigtvis går att lösa med tre klick och en swipe. Det finns självklart någon minimigräns, som utan tvekan är överskriden här, men minimigränsen kanske är hela femtio klick. Vad vet jag, man måste sätta sig in i uppgifterna för att kunna svara. Och återigen, att langa upp en modal varningsruta kan vara motiverat för patientsäkerhetens skull även om det i de flesta andra fall hade räckt med en varningstext.
Citera
2024-12-04, 14:14
Medlem
bergsturks avatar
Det handlar också till stor del om gränssnittsdesign. Det man nu gömmer bakom extra rutor skulle kunna finnas i fler fält i grundformuläret, eller i flikar (vilket inte är färre klick men ofta upplevs som det), men då kan kritiken komma att det är ett plottrigt och överlastat gränssnitt i stället. Jag är övertygad om att delar av DET DÄR problemet går att lösa, men frågan är väl varför inte detta fångats redan i test, eller om det är olösbart på så sätt att det är hårdkodat att fungera på det viset (och då faller vi tillbaka på varför man har köpt in ett system som är föråldrat redan vid införandet).
Citera
2024-12-04, 16:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det handlar också till stor del om gränssnittsdesign. Det man nu gömmer bakom extra rutor skulle kunna finnas i fler fält i grundformuläret, eller i flikar (vilket inte är färre klick men ofta upplevs som det), men då kan kritiken komma att det är ett plottrigt och överlastat gränssnitt i stället. J.

I Linux-system är det faktiskt färre klick, man håller knappen intryckt och släpper på rätt ställe i menyn. Det är i windows det krävs separata klick för att öppna meny och sedan ett extra klick för att välja. För varje val om det finns undermenyer.
Citera
2024-12-04, 20:09
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Två frågor, med följdfrågor, som jag funderar på...

Hur kom det sig att VGR bestämde sig för att inte använda samma journalsystem som i stort sett alla andra landsting? Blev det verkligen billigare?

Hur kom det sig att VGR och Region Skåne bestämde sig för att "förbättra" det amerikanska journalsystemet Cerner (aka Millennium) var för sig? Blev det verkligen billigare än att samarbeta?

PS
Min google-fu räckte inte till för att besvara de enkla frågorna...

Och min AI spottar bara ut sig en ordsallad av nonsens...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in