2024-12-03, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Jag har arbetat mycket med indier, och min erfarenhet är att de inte är särskilt duktiga

Du kanske har rätt.

Jag har aldrig arbetat med de. Men att de är här i mängder och att merparten ägnar sig åt teknik eller it är ju inget annat än sanning.
Citera
2024-12-03, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Få verkar förstår det här.
I kombination med det är även jobbannonserna på 2021s nivåer.

Att studera IT idag utan att vara djupt intresserad inom någon gren som kan utmärka dig, är rent idiotiskt.

Det bästa tipset till TS är 1st line och sedan söka interna jobb.

Du har helt rätt. Men vissa i tråden verkar inte vilja fatta det. Hela jävla Sverige är översvämmat av indier varav nästan alla arbetar inom it sektorn eller med kvalificerade arbeten inom industrin. Sedan sitter idioter i tråden och försöker insinuera att ts arbetslöshet inte alls är relaterad till alla arbetskraftsinvandrares närvaro. Han behövs inte hos de befintliga företagen, är ej efterfrågad. Han har inget att tillföra inom it. Hade jag varit han hade jag sadlat om direkt. Jag antar att han är under 40 och han påstår sig inte ha några studieskulder. Men då så tänker jag, var lite mindre dum i huvudet än vad du redan varit och sadla om. Finns massvis med andra vettiga yrken.

Jag känner folk som arbetat som maskiningenjörer på stora svenska företag, som idag har ledande roller där. Det är folk som själva inte ens har eftergymnasial utbildning. De gick tekniskt på gymnasiet och kunde sedan kalla sig ingenjörer. Men de fick sina första arbeten under tidiga 90 talet. De själva vet och säger att det idag är helt omöjligt att få ett sånt jobb som ingenjör med bara gymnasieutbildning. Men då gick det. Men tiderna förändras. Samhället blir konkurrenskraftigare eftersom världen blivit mindre. Fler jobb försvinner och kraven på kvalificerade arbeten ökar.
Citera
2024-12-03, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Du har helt rätt. Men vissa i tråden verkar inte vilja fatta det. Hela jävla Sverige är översvämmat av indier varav nästan alla arbetar inom it sektorn eller med kvalificerade arbeten inom industrin. Sedan sitter idioter i tråden och försöker insinuera att ts arbetslöshet inte alls är relaterad till alla arbetskraftsinvandrares närvaro. Han behövs inte hos de befintliga företagen, är ej efterfrågad. Han har inget att tillföra inom it. Hade jag varit han hade jag sadlat om direkt. Jag antar att han är under 40 och han påstår sig inte ha några studieskulder. Men då så tänker jag, var lite mindre dum i huvudet än vad du redan varit och sadla om. Finns massvis med andra vettiga yrken.

Jag känner folk som arbetat som maskiningenjörer på stora svenska företag, som idag har ledande roller där. Det är folk som själva inte ens har eftergymnasial utbildning. De gick tekniskt på gymnasiet och kunde sedan kalla sig ingenjörer. Men de fick sina första arbeten under tidiga 90 talet. De själva vet och säger att det idag är helt omöjligt att få ett sånt jobb som ingenjör med bara gymnasieutbildning. Men då gick det. Men tiderna förändras. Samhället blir konkurrenskraftigare eftersom världen blivit mindre. Fler jobb försvinner och kraven på kvalificerade arbeten ökar.

Tacka EU för det, tror inte det var så bra att vi gick med, det öppnade snarare gränsen till oss. Och med internet kunde alla i Afrika se hur bra vi hade det i Europa och så vill dom ta chansen hit.
Men nu börjar jobben ta slut för vanliga svenskar.
Jag såg ett lokalt IT bolag som verkar ha gått indien-style från att tidigare ha varit helsvenskt, dom har till och med ett utländskt namn nu.
Citera
2024-12-03, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enhemligidentitet
Tacka EU för det, tror inte det var så bra att vi gick med, det öppnade snarare gränsen till oss. Och med internet kunde alla i Afrika se hur bra vi hade det i Europa och så vill dom ta chansen hit.
Men nu börjar jobben ta slut för vanliga svenskar.
Jag såg ett lokalt IT bolag som verkar ha gått indien-style från att tidigare ha varit helsvenskt, dom har till och med ett utländskt namn nu.

Vinnarna är svenska företag eller företag verksamma i Sverige. De skrattar hela vägen till banken. Det bidrar även med pengar till vår välfärd och statskassa, vilket är bra för styrande politiker samt migrantparasiter.
Men på individnivå för folk i Sverige som vill bli nått är det inte bra. Ts kommer få städa toaletter och steka hamburgare på McDonalds efter sina 180 högskolepoäng på grund av det. Han kommer få städa borden som indiernas småungar kladdat ner. Hans egna privatekonomi blir sämre och han kan inte syssla med det han tänkte göra. Andelen svenskar som vill arbeta inom it i Indien eller Rumänien är obefintlig. Men andelen indier och rumäner som vill arbeta i Sverige är nästan total.

På individnivå finns som du hävdar inget positivt med att ha massa indier här. Det gynnar enbart de själva och företagarna.
Senast redigerad av Anna-Kinberg-Neger 2024-12-03 kl. 22:08.
Citera
2024-12-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Kika på en ny utbildning istället. Innan åren går och du tappar motivationen och blir för gammal.

Har du inga studieskulder så är det bara att välja nått med hjärnan den här gången. Du valde helt fel. Eftersom du var naiv och mindre vetande så valde du att söka dig till it branschen. Men det går att åtgärda. Sök till nått där det finns en efterfrågan både nationellt och internationellt.

Även om du råkar få ett arbete inom it, vilket du säkert inte får, så kanske du inte kommer trivas där. Söker du in till ett vårdprogram så kan du byta jobb lika ofta som du byter underkläder. Nu vet jag förvisso inte hur ofta arbetslösa datanördar byter underkläder, men du förstår liknelsen.
TS får börja läsa yrkeshöskola istället, brutalt men sant. Alla vill bli IT-konsulter nuförtiden för det är så Hypat av alla idioter på reddit och tiktok, men de fattar inte att det blir svårare att få jobb då om alla vill bli det.

Samma med läkare, alla vill bli läkare för de ser amerikanska TV-serier och tror det är så här också
Citera
2024-12-03, 22:44
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
Död bransch?! Hahahah jo visst.
Det absolut är om du söker juniora tjänster.
Citera
2024-12-03, 22:49
Medlem
Trollens avatar
Varför sprider folk rykten om att Yh är mer värt än högskoleutbildning?? I mitt arbetsplats där jag jobbar så åker Yh utbildningar direkt i soptunnan
Citera
2024-12-03, 23:04
Medlem
De mest kvalificerade indierna flyttar till USA där de som grupp har de högsta inkomsterna. B-laget kommer till Sverige. Saxade detta

"About 4 million Indians currently reside in the US, including 1.6 million visa holders, 1.4 million naturalised residents and a million are US-born residents. The median family earnings of Indians in the US is USD 123,700, nearly double the nationwide average of USD 63,922."
Citera
2024-12-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollen
Varför sprider folk rykten om att Yh är mer värt än högskoleutbildning?? I mitt arbetsplats där jag jobbar så åker Yh utbildningar direkt i soptunnan
Skitsnack, var jobbar du? Nästan 100% får jobb efter yh
Citera
2024-12-03, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
6 av 10 är ganska lågt om du ska jobba inom IT - du behöver inte va en Einstein för att få bättre ..

Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
"Ganska lågt" var att ta i.
Jag fattar om typ läkare, matematiker, fysiker, civilekonomer, etc har väldigt hög. Programmerare generellt har ju också väldigt hög IQ.

Jag klarar dock de mest basala arbetsuppgifterna till en början och är säker på att jag kan utvecklas och bli bättre. Ett kognitiv test säger ingenting egentligen om din analytiska förmåga. Som jag skrev i ett inlägg här innan så finns det t o m tester som du kan öva på för att veta hur du ska svara.

Riktigt uselt resultat med tanke på vilken bransch du befinner dig i och den rådande konkurrensen.
Det är fan inte konstigt att du inte fick jobbet,
Finns nog både en och annan som ligger på 8 och uppåt. Glöm it, du platsar inte.

Läkare blir nog för svårt för dig. Satsa på sjuksyrra. God avkastning på det hela taget skulle jag gissa. Det är ett yrke som jag tror passar din begåvningsprofil.
Citera
2024-12-03, 23:40
Medlem
Generellt svårt att få in en fot som systemvetare om du inte gillar att programmera. Även om du helst vill jobba med projektledning eller dylikt så är det ingen som kommer att anställa någon utan relevant arbetslivserfarenhet till en sådan tjänst.

Vill du jobba som PM/Produktägare/Projektledare etc och har en kandidat i systemvetenskap så går vägen:

1. Jobb som utvecklare i en lågbetald organisation, troligen konsultverksamhet (du kan inte programmera tillräckligt bra för något produktbolag)
2. Skaffa erfarenhet och byta jobb 1-2 ggr efter ca 1,5-2 år i stöten
3. Byt inriktning på befintligt eller nytt företag, börja om din karriärstege på den nya befattningen

Att du i grunden inte gillar programmering och därför inte har något att visa upp i form av projekt, open-source bidrag, relevant praktik eller sidojobb gör det mer eller mindre omöjligt att få ett jobb som junior idag med dina förutsättningar. Speciellt med en kandidat i Systemvenskap vilken redan är väldigt tunn på den tekniska biten t.om. jämfört med YH och definitivt jämfört med datavetenskapliga utbildningar.

Det fina med programmering annars, om man kan och vill, är att man kan skapa sin egen arbetslivserfarenhet helt själv.

Dina val är annars:
a) omskola dig till något annat (något med en 90% anställningsgrad)
b) vänta på en redig tjurmarknad med dopade räntor. Kan få vänta ett tag.
Senast redigerad av Salva25g 2024-12-03 kl. 23:45.
Citera
2024-12-03, 23:59
Medlem
rumpborstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X

Har egentligen inte så mycket tips för dig OT, du gör det som jag också gjorde tills för en vecka sedan. Tog också examen i våras och har i princip sökt sen dess. Hade exakt samma jävla pissresa som du hade. Har pratat med fler om detta och det är inte ovanligt att du får söka iallafall 50-100 jobb innan du faktiskt landar, MEN, det kommer gå tillslut!!! Fortsätt kötta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in