Citat:
Ursprungligen postat av
Bulllen
Oj… jag tänkte först att det lät lika illa båda två. Men sedan kom jag på att jag nog verkligen skulle föredra det förstnämnda.
När jag var betydligt yngre skulle jag kört på det där med att vara bland folk dygnet runt. Men när åren gått så ter sig nån slags Big Brother-såpa-situation mer obehaglig.
Så jag var nog mer extrovert som yngre och mer introvert nu? Så det är väl ingen medfödd läggning utan man utvecklas (invecklas) väl. 🤔
När jag var i början av de tjugo var jag mycket mer nyfiken och hungrig på livserfarenhet. Så småningom började folk kännas mer tråkiga.
Eller så kanske man känner starkare behov att att höra till och var en del av sociala sammanhang när man är ung och inte riktigt är färdigutvecklad. Så även en i grunden introvert personlighet kanske automatiskt är mer social som yngre. Men sen har man lärt känna sig själv mer och är bättre på att stå upp för sina behov.
Sen var ju dessa begrepp, introvert och extrovert, nog inte så kända för säg 20 år sedan? Nu vet jag inte hur gammal du är men i min fjärran ungdom så fanns de här diskussionerna inte och var man inte pigg på att umgås med folk så var man kufisk och udda. Kanske fortfarande bland många där kunskapen är låg om olika personligheter och drag.