Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-29, 20:26
Medlem
Man kan ju vara introvert och ändå klara av ett socialt jobb, men kanske inte gillar det. Har man ingen social kompetens eller inte kan läsa av sociala koder då blir det svårare.
Citera
2024-11-30, 01:05
Medlem
Vem0ths avatar
Har jobbat flera år inom service, efter första kunden så fastnar man i rollen utan problem. Det gäller jobb som kassa i butik, säljare inom delikatess och fisk samt även servitör.

Man behandlar kunder lite som ett sociologiskt experiment, allt är opersonligt eftersom man införskaffar sig snabbt en "roll" som serviceinriktad säljare. Man spelar sin roll och inte sig själv. På så sätt går det att hantera människor trots att man har svårt för att vara utåtriktad.

Det är så mycket lättare att jobba som kock eftersom man står där med sitt arbetslag och man har bara dessa att oroa sig för eftersom på denna skala kan man verkligen vara sig själv på jobbet. När jag jobbade med service var jag lite som en vägg, kollegor ser bara karaktären jag spelade medan i köket ser alla den jag verkligen är.
Citera
2024-11-30, 19:33
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Oj… jag tänkte först att det lät lika illa båda två. Men sedan kom jag på att jag nog verkligen skulle föredra det förstnämnda.

När jag var betydligt yngre skulle jag kört på det där med att vara bland folk dygnet runt. Men när åren gått så ter sig nån slags Big Brother-såpa-situation mer obehaglig.

Så jag var nog mer extrovert som yngre och mer introvert nu? Så det är väl ingen medfödd läggning utan man utvecklas (invecklas) väl. 🤔

När jag var i början av de tjugo var jag mycket mer nyfiken och hungrig på livserfarenhet. Så småningom började folk kännas mer tråkiga.

Eller så kanske man känner starkare behov att att höra till och var en del av sociala sammanhang när man är ung och inte riktigt är färdigutvecklad. Så även en i grunden introvert personlighet kanske automatiskt är mer social som yngre. Men sen har man lärt känna sig själv mer och är bättre på att stå upp för sina behov.

Sen var ju dessa begrepp, introvert och extrovert, nog inte så kända för säg 20 år sedan? Nu vet jag inte hur gammal du är men i min fjärran ungdom så fanns de här diskussionerna inte och var man inte pigg på att umgås med folk så var man kufisk och udda. Kanske fortfarande bland många där kunskapen är låg om olika personligheter och drag.
Citera
2024-11-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Eller så kanske man känner starkare behov att att höra till och var en del av sociala sammanhang när man är ung och inte riktigt är färdigutvecklad. Så även en i grunden introvert personlighet kanske automatiskt är mer social som yngre. Men sen har man lärt känna sig själv mer och är bättre på att stå upp för sina behov.

Sen var ju dessa begrepp, introvert och extrovert, nog inte så kända för säg 20 år sedan? Nu vet jag inte hur gammal du är men i min fjärran ungdom så fanns de här diskussionerna inte och var man inte pigg på att umgås med folk så var man kufisk och udda. Kanske fortfarande bland många där kunskapen är låg om olika personligheter och drag.

Hm, intressant, får fundera vidare på det här.

Det är ju ett känt fenomen att man kan (över)kompensera för egenskaper m m som man har för lite av. Visst har det hänt att jag spelat entusiastiskt social i sammanhang när jag helst velat typ dra därifrån men av olika skäl inte kunnat.
Citera
2024-12-01, 11:09
Medlem
Incendios avatar
Nu är jag iofs en blandning av introvert och utåtriktad. Lite 50/50 kan man säga. Gillar folk och att vara mitt i snurren, men måste ha vila och tystnad ungefär lika lång tid efteråt för att återhämta mig. Nu är jag hemmafru och fotbollstränare plus att jag har lite andra uppdrag för klubben(det senare kräver mycket tystnad efteråt). När jag jobbade var jag korrekturläsare/översättare/skribent hemifrån.
Citera
2024-12-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Sjukvård.
Tror att det är bra att försöka få/skaffa sig ett arbete där det sociala är viktigt o ständigt förekommande, om man är lite introvert, eftersom det sociala är lite av en färskvara som man kan bli sämre på ifall de färdigheterna inte hålls igång.

Jag jobbar i hemtjänsten och har märkt samma sak, att man behöver hålla det igång för att inte tappa det. Dock brukar det gå ganska fort att komma in i det igen efter en ledighet från jobbet.

För övrigt verkar det som att många i tråden snarare lider av social fobi än att de bara är introverta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in