2024-12-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han borde sagt
”Barnen Barnen”
Har han gjort det och inte fått respons kan han stämma ambulanspersonalen dvs sjukvården
Han kanske varken förstod eller kunde uttrycka sig på svenska? Det är tyvärr inget ovanligt, det finns mängder av människor som bott här i 10-15 år men som fortfarande behöver tolk i alla kontakter med myndigheter t ex.
Citera
2024-12-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Han kanske varken förstod eller kunde uttrycka sig på svenska? Det är tyvärr inget ovanligt, det finns mängder av människor som bott här i 10-15 år men som fortfarande behöver tolk i alla kontakter med myndigheter t ex.

Det är klart att han kan prata svenska. Han har bedrivit företag i K-stad i minst 10 år.

Däremot borde han åtalas för vållande till annans död om inget av barnen var bältade.
Citera
2024-12-03, 20:41
Medlem
Kalliss avatar
Ja, hur gick det här till med att man "missade" barnen?

Att barnen inte hittades förrän timmar efter att räddningstjänsten lämnat platsen, av bärgarna.

Jag utgår från att räddningstjänsten gjorde sitt yttersta, att kollektivet räddningstjänsten fungerade ut i alla finger- och tåspetsar enligt gällande protokoll.

Räddningstjänsten i Kristianstad må få lägga sitt egna pussel, men detta skall lyfts över ytan!
Senast redigerad av Kallis 2024-12-03 kl. 20:51.
Citera
2024-12-03, 20:52
Bannlyst
Borde göras en su anmälan på samtliga polispatruller på plats de ser ju i sina telefoner att barn finns i familjebilden de borde ställt sig frågan vart barnen var.
Citera
2024-12-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechexpert
Borde göras en su anmälan på samtliga polispatruller på plats de ser ju i sina telefoner att barn finns i familjebilden de borde ställt sig frågan vart barnen var.

Finns inget som heter "su anmälan".
Citera
2024-12-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechexpert
Vad var det för skräpfolk zigenare? Väldigt vanligt bland dessa ren tur då att ingen riktig svensk blev skadad av denna importerade dåre

Araber.
Citera
2024-12-03, 21:01
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Har aldrig hänt under mina år i alla fall de tar ut stegbilen för en trafikolycka.
Aldrig heller jag sett dem lyfta en bil med hävaren.

Men som jag skrev innan så får man ibland improvisera och tänka snabbt.
Men ta ut stegbilen vid en singelolycka och det vädret så nej.

Samt Hörby är en deltidstation och jag är inte ens säker på de har stegbil.
Det är möjligt att välta runt en bil med Magirus stegbil. Och det är vanligt att stegbilen följer med ut på trafikolyckor. Även i vinterföre.
Vet ej om stegbilen hade varit lösningen i detta fall. Räddningstjänsten bedömde att det inte fanns fler människor i bilen så något försök att flytta bilen gjordes aldrig.
Hävare är av en annan kostruktion och används inte för att lyfta.
https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-flera-bilar-i-trafikolycka-pa-omledningsvagen-for-e6
https://www.bt.se/artikel/trafikolycka-i-knalleland-tva-till-sjukhus/
https://norrahalland.se/blaaljus/raddningstjansten-larmades-till-trafikolycka/36701
http://utryckningsfordon.se/stegbilar/
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-12-03 kl. 21:04.
Citera
2024-12-03, 21:01
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Hehe
Ja det var något jag med funderade på när det gällde Brandexperten. Hen kanske har tagit för många åkturer i den där "narkosambulansen"

Alla ambulanser har den förmågan att de kan ge smärtlindring. Oftast så är det en fördel om någon av ambulanspersonalen är en narkossköterska. Då den blir "arbetsledaren" av de två som kör den.

Jag har dock aldrig varit med vid någon olycka de söver en patient helt och hållet
Men det kanske är något nytt fenomen.

Morfin och fentanyl som smärtstillande vid trauma och
Ketamin/Esketamin som narkos/smärtpreprat.
Dessa finns som potenta LM i ambulansen.
Citera
2024-12-03, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Finns inget som heter "su anmälan".

Ett litet mail till särskilda utredningar så upprättas anmälan. Fun fact visste du att polisen kränker passagerares rättigheter dagligen genom att tvinga visa leg. Är du inte misstänkt för brott behöver du ej visa leg inte ens om du lobbas. Anmäl om du blir tvingad
Citera
2024-12-03, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Ja, hur gick det här till med att man "missade" barnen?

Att barnen inte hittades förrän timmar efter att räddningstjänsten lämnat platsen, av bärgarna.

Jag utgår från att räddningstjänsten gjorde sitt yttersta, att kollektivet räddningstjänsten fungerade ut i alla finger- och tåspetsar enligt gällande protokoll.

Räddningstjänsten i Kristianstad må få lägga sitt egna pussel, men detta skall lyfts över ytan!

Du kan vara alldeles säker på att det kommer att läggas pussel både i Kristianstad och i Hörby.
Detta är ju såklart ingenting som räddningschefen i Kristianstad går ut och berättar om men du kan ju vara absolut alldeles övertygad om att det här kommer att dessa brandmän få höra genom båda öronen.
Och det gäller även befälet på plats i detta fallet båda befälen.

Brandmännen vet om att de har gjort bort sig kraftigt och jag tror säkert inte att de mår speciellt bra över det här heller därför ser jag ingen större mening att sitta och försöka hänga någon men samtidigt var det ett misstag som en brandman absolut inte får göra.

Det var en fruktansvärt tragisk olycka och vi kommer kanske aldrig få veta exakt vad som händer men det verkar ju som en hastighet har varit ganska hög och om det är så att ett barn som är så pass ungt inte satt fastänt i barnstol så är det ju faktiskt pappan som också kommer att få sig en hel del.
Utöver sin eget samvete såklart

Han var troligen inte mer medvetslös när ambulansen kom till platsen än han hade kunnat säga barnen eller pratar på engelska och säga children.

Och är det sedan också så att brandmännen har gått runt och sopat upp så de brukar göra när allting är färdigställt så är det alltid saker från personbilen som ramlar ut när rutorna krossas så där borde ligga någon form av nallebjörn eller leksak som borde avslöja att det var barn med i bilen.

Därför kan jag tyvärr inte på något sätt frikänna brandmännen från detta misstaget.
Citera
2024-12-03, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Morfin och fentanyl som smärtstillande vid trauma och
Ketamin/Esketamin som narkos/smärtpreprat.
Dessa finns som potenta LM i ambulansen.

Ja det stämmer jag tycker att jag känner igen preparaten som du talar om.
Citera
2024-12-03, 21:27
Medlem
Citat:
Du kan vara alldeles säker på att det kommer att läggas pussel både i Kristianstad och i Hörby.
Detta är ju såklart ingenting som räddningschefen i Kristianstad går ut och berättar om men du kan ju vara absolut alldeles övertygad om att det här kommer att dessa brandmän få höra genom båda öronen.
Och det gäller även befälet på plats i detta fallet båda befälen.

Brandmännen vet om att de har gjort bort sig kraftigt och jag tror säkert inte att de mår speciellt bra över det här heller därför ser jag ingen större mening att sitta och försöka hänga någon men samtidigt var det ett misstag som en brandman absolut inte får göra.

Det var en fruktansvärt tragisk olycka och vi kommer kanske aldrig få veta exakt vad som händer men det verkar ju som en hastighet har varit ganska hög och om det är så att ett barn som är så pass ungt inte satt fastänt i barnstol så är det ju faktiskt pappan som också kommer att få sig en hel del.
Utöver sin eget samvete såklart

Han var troligen inte mer medvetslös när ambulansen kom till platsen än han hade kunnat säga barnen eller pratar på engelska och säga children.

Och är det sedan också så att brandmännen har gått runt och sopat upp så de brukar göra när allting är färdigställt så är det alltid saker från personbilen som ramlar ut när rutorna krossas så där borde ligga någon form av nallebjörn eller leksak som borde avslöja att det var barn med i bilen.

Därför kan jag tyvärr inte på något sätt frikänna brandmännen från detta misstaget.

Vad är det du inte kan frikänna dem från som var så hemskt?
Utgången hade inte blivit annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in