2024-12-03, 19:57
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotwife
Är det inte kardandrift på de BMWarna? (rätta mig om jag har fel) De är isåfall väldigt luriga att köra på halt väglag i kombination med alla hästar de har. Kan räcka att man gasar till lite för mycket så får man direkt snurr
BMW x-drive har kardandrift. Dessutom drivning på framhjulen. BMW borde ha antispinn och antisladdsystem som alla andra tillverkare. Ja, det är lurigt att köra bil!
Citera
2024-12-03, 19:58
Medlem
Mardrömmen är ifall barnen levde och missades…
Citera
2024-12-03, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Eee.. va??
Vad fan är en narkosambulans?

Hehe
Ja det var något jag med funderade på när det gällde Brandexperten. Hen kanske har tagit för många åkturer i den där "narkosambulansen"

Alla ambulanser har den förmågan att de kan ge smärtlindring. Oftast så är det en fördel om någon av ambulanspersonalen är en narkossköterska. Då den blir "arbetsledaren" av de två som kör den.

Jag har dock aldrig varit med vid någon olycka de söver en patient helt och hållet
Men det kanske är något nytt fenomen.
Citera
2024-12-03, 20:03
Medlem
Det är så mycket off-topic här, och ointressant munhuggande mellan olika skribenter, att det är svårt att navigera i tråden.

Vet vi något om hastigheten? Har polisen eller någon annan gjort något uttalande?
Citera
2024-12-03, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Mardrömmen är ifall barnen levde och missades…

Något vi aldrig får reda på men inget otänkbart scenario.

Att dessa brandmän missade barnen är faktiskt det största misstag inom yrket jag hört och läst om under väldigt många år.

Det var tydligen en deltidsbrandkår som kom dit (från Hörby och sist jag kollade var de ingen heltidsstation) så därför fick de nog göra det lilla de kunde innan heltidarna kom (vilket jag antar var från Krstd då det var de som uttalade sig i tidningen).

Men nej det är inte förlåtligt eller på något sätt försvarbart att man kan skylla heller på det var Deltidare som kom dit. Ja de har begränsad utbildning och de har inte den vanan vid olika incidenter. Men alltid går man och söker av området både före och efter.

Söker av området är alltid befälets uppgift som gör den så kallade "OBBO".
Sedan kommer nästan alltid ingenjören vid en spå här stor olycka. De alla trodde väl att Hörbys station gjort sin OBBO korrekt och sökt av.

Oavsett så är det ett misslyckande av räddningstjänsten.
Citera
2024-12-03, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag har en annan uppfattning. Stegbil används vid trafikolyckor som skydd och även för lyft av bil. En Magirus lyfter 3000kg i stegen.

Har aldrig hänt under mina år i alla fall de tar ut stegbilen för en trafikolycka.
Aldrig heller jag sett dem lyfta en bil med hävaren.

Men som jag skrev innan så får man ibland improvisera och tänka snabbt.
Men ta ut stegbilen vid en singelolycka och det vädret så nej.

Samt Hörby är en deltidstation och jag är inte ens säker på de har stegbil.
Citera
2024-12-03, 20:13
Medlem
baron-brazils avatar
Namn på inblandade?

Ja, jag har scrollat både flera sidor i start och i slutet för att hitta själv (utan framgång).

Skicka pm om ni inte vill outa i tråden.

(Tacksam kille)
Citera
2024-12-03, 20:17
Medlem
Enl tidningar låg ena barnet ute under bilen, det andra inne i bilen men hittades inte förrän man vände bilen rätt.
Mest sannolika orsaken till att ett barn hamnar utanför bilen (eller någon öht kastas ut ur en bil som voltar) är att man inte använder bilbälte eller i fallet m barn - att de inte sitter i ordentliga bilstolar eller babyskydd.

Rent praktiskt är det nog inte så mycket kvar av ett mindre barn som brunnit. Svårt att också att hitta någon som ligger under bilen. Och det barnet som var inne i bilen vet vi inte om det hamnat under säten eller liknande. Visst borde brandmännen sett dem, det hade nog inte gjort någon skillnad i fråga om överlevnad men det hade ju varit bäst för alla om de hittades av rtj…..
Citera
2024-12-03, 20:19
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han borde sagt
”Barnen Barnen”
Har han gjort det och inte fått respons kan han stämma ambulanspersonalen dvs sjukvården

"Borde"....? 🤦‍♀️ ......och om han överlever, tror du det första han tänker på är att han kan stämma ambulanspersonalen?
Citera
2024-12-03, 20:20
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1738019973098126&set=pb.10000670419 8135.-2207520000&type=3

Tragiskt

Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Namn på inblandade?

Ja, jag har scrollat både flera sidor i start och i slutet för att hitta själv (utan framgång).

Skicka pm om ni inte vill outa i tråden.

(Tacksam kille)

En sida bak så ser du FB länken ovan
Citera
2024-12-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Enligt uppgift (i andra hand) ska han ha varit "talbar" när de hämtade upp honom. Dock finns det någon annan uppgift om att han inte kunde göra sig förstådd utan tolk. Men det här kan vara spekulationer och trådsanningar.
Det finns massor av människor som bott i Sverige i många, många år men som ändå inte kan kommunicera på svenska. Det behövs tolk i alla möjliga kontakter med myndigheter, t ex sjukvård. Inte ovanligt alls, tyvärr.
Citera
2024-12-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Efter att ha sett nedan länkad bild så blir det mer begripligt varför bilen började brinna. Det är ju inte frågan om nån lätt avkörning, med efterföljande vältning i diket. Det har istället åkts omkring i slänten bortom diket, och bilen har troligen skadats ordentligt redan innan den hamnade på sin slutgiltiga plats.

I förgrunden på bilden anas en upphöjning av något slag. Var exakt hände olyckan?

https://www.svtstatic.se/image-news/992/wide/0.5/0.6/ab79f5e2697366784d30d3b72a1fa5e90c775a2df2b5d7982f 20bb3286b55cd2

I höjd med Linderöd hände olyckan.

Krisstöd efter olycka med tre omkomna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Oomgvq/krisstod-efter-olycka-med-tre-omkomna

Kanske i närheten här

https://omni.se/familjevannen-om-olyckan-ingen-fortjanar-detta/a/63yPaO
Senast redigerad av Braskamin58 2024-12-03 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in