2024-12-03, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Medicin mot oro och ångest ibland har den egenskapen att effekt kommer över tid och med i början motsatt önskan.
Jag skrev också att generellt tar det tid innan man märker något. Och det kan också kännas sämre innan det blir bättre. Vilket fortfarande gäller. Generellt.

Mer specifikt har de som använt medicinen beskrivit hur just denna fungerar.

Men generellt för medicin mot oro och ångest kan effekten fortfarande komma över tid och med i början motsatt effekt. Som jag sa.
Tråden handlar om Lergigan, inte om mediciner mot oro och ångest generellt.
Citera
2024-12-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Tråden handlar om Lergigan, inte om mediciner mot oro och ångest generellt.

Det verkar inte så längre.

Nu är inte jag nån läkare och kan inte svara för varje typ av medicin som existerar. Enligt min erfarenhet av medicin mot ångest och oro så kan effekten komma över tid, och ibland till det sämre i början.
Den informationen har jag förmedlat vidare, och nån har kommit med mer specifika beskrivningar om vad som händer med just denna specifika medicin.
Citera
2024-12-03, 18:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Det verkar inte så längre.

Nu är inte jag nån läkare och kan inte svara för varje typ av medicin som existerar. Enligt min erfarenhet av medicin mot ångest och oro så kan effekten komma över tid, och ibland till det sämre i början.
Den informationen har jag förmedlat vidare, och nån har kommit med mer specifika beskrivningar om vad som händer med just denna specifika medicin.

Då har du tagit antidepp, den medicinen verkar efter två månader, Lergigan verkar direkt och man ska inte vänja sig vid den.
Citera
2024-12-03, 19:30
Medlem
GonerStoners avatar
Jag har käkat dom i mången dar.

3*25mg typ 2h innan jag ska sova.
dock hjälper det inte mot ångest.

Summering: blir jävligt slö!
Citera
2024-12-03, 19:31
Medlem
freddags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Frugan har periodvis problem med oro och ångest, hon fick utskrivet Lergigan (25 milligram)

Idag tog hon sin första, men hon tycker inte hon riktigt märker något? Hur ”ska” det kännas?

Hon ska ha KBT, generell ångest är botbar. I väntan på det är det SSRI/SNRI som gäller. Lergigan/Atarax ges för bättre sömn, eftersom sömn kan hjälpa ångesttillståndet.
Citera
2024-12-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Med antihistaminer kan man vara tålig, normal eller känslig. Om man är känslig kan man svimma, man måste lägga sig för att benen inte bär, sedan måste man sova 12 timmar och det tar 12 timmar till att kravla upp.

Hon får väl ta mer eftersom de är milda och ofarliga (orsakar demens vid långtidsanvändning), så hon blir lite groggy. Vissa blir lugna av att deras kropp inte fungerar normalt som jag fattat.

Informationen om "orsakar demens vid långtidanvändning" varifrån kommer den?
Citera
2024-12-03, 19:50
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Frugan har periodvis problem med oro och ångest, hon fick utskrivet Lergigan (25 milligram)

Idag tog hon sin första, men hon tycker inte hon riktigt märker något? Hur ”ska” det kännas?

En gör absolut ingenting för de flesta. Det är en antihistamin som hjälper olika beroende på individ. Hon kan äta minst 8 st 25mg på en dag utan problem. Har jobbat med en överläkare som sagt att man kan äta upp till 200mg per dag utan konsekvenser. Peta i henne mer o se hur det går.
Läkare som säger "max 4 per dag" är bara försiktiga idioter med noll koll
Citera
2024-12-03, 20:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cisan
Informationen om "orsakar demens vid långtidanvändning" varifrån kommer den?

Alla antikolinerga ökar risken för demens.

https://www.hey.nhs.uk/patient-leaflet/anticholinergic-burden-acb/

https://www.researchgate.net/figure/CRIDECO-Anticholinergic-Load-Scale_tbl3_358554048

Den är i grupp 3.
Citera
2024-12-03, 20:15
Medlem
MyJustices avatar
Man blir lite slö trött och avslappnad
Stor risk för morgontrötthet och trötthet under dagen
Myrkryp i benen förekommer som är jobbigt
perfekt som sömnpiller
men rekommenderar Aritonin (Melatonin) som sömntablett
Den blir man morgonpigg av
Senast redigerad av MyJustice 2024-12-03 kl. 20:18.
Citera
2024-12-03, 20:16
Bannlyst
Jag tål både stesolid och imovane utan problem, men lergigan blir jag knockad av, passar inte mig.
Citera
2024-12-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alla antikolinerga ökar risken för demens.

https://www.hey.nhs.uk/patient-leaflet/anticholinergic-burden-acb/

https://www.researchgate.net/figure/CRIDECO-Anticholinergic-Load-Scale_tbl3_358554048

Den är i grupp 3.

Tack för info!
Citera
2024-12-03, 21:17
Avslutad
Lemon balm tinktur, kamomil, lavendel, ZMA och GABA, CBD med flera.

Ger bättre hälsosammare effekt istället för lergigan. Gift.

Ta GABA + ZMA + CBD 1tim innan läggdags.

Morgon: Lemon balm tinktur (helst utan alkohol) tillsammans med kamomill, lavendel te samt CBD (stark äkta fullspektrum, annars funkar det inte)
Senast redigerad av El0l 2024-12-03 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in