2024-12-03, 16:47
Avslutad
Är det en militärkupp i Sydkorea? Det såg jag inte komma..
Citera
2024-12-03, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det här luktar statskupp lång väg. Det här ska följas med intresse.

Att det är Nordkorea som bråkar tror jag inte ett dyft på. Trump skulle bli galen av ilska och lägga Kim över knäet i januari.

Nej, det här är inrikespolitik.
Ja, även Kina har tagit bort sin beskyddande hand över rocketman då de inte verkar lita på honom riktigt, som jag uppfattat det som.
Citera
2024-12-03, 16:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Är det en militärkupp i Sydkorea? Det såg jag inte komma..

Sydkorea var en militärdiktatur så sent som 1987.

Räkna med dyrare minnen nu. Sydkorea är världsledande på minneschips. Reservdelar till Hyundai och KIA kan det också bli brist på och kanske inga nya Samsungtelefoner,
Citera
2024-12-03, 16:49
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ja, även Kina har tagit bort sin beskyddande hand över rocketman då de inte verkar lita på honom riktigt, som jag uppfattat det som.
Kina har redan kritiserat Rocketmans nära relation med Ryssland
Citera
2024-12-03, 16:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Statskupp. Nothing to see here, folks.

Att detta skulle ha med nåt plötsligt upptornande hot från NK att göra är bara nys. Läget har ju varit mer eller mindre spänt sen 50-talet. Det är normaltillståndet och detta handlar om nåt annat (dvs. nån vill bli diktator).
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-12-03 kl. 16:57.
Citera
Medlem
Doctors avatar
Partiledaren för presidentens eget parti fördömer undantagstillståndet. Verkar onekligen som det är presidenten som ensam ligger bakom detta.

Enligt Sydkoreas lagar så kan undantagstillståndet upphävas genom ett beslut i parlamentet. Det är väl därför som han låter polis och militärer blockera parlamentet.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Kina har redan kritiserat Rocketmans nära relation med Ryssland

Förhoppningsvis så leder det här till slutet för rocketman.
Citera
2024-12-03, 16:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Sydkorea var en militärdiktatur så sent som 1987.

Precis.

Väldigt många medlemmar här är unga människor med fullständig sellektiv blindhet för allting som hände innan år 2010 typ.

Man förvånas över att militären tar makten i länder där det tidigare varit mer regel än undantag, man förstår inte att tekniken för att bygga den robottyp Ryssland använde härom sistens i Ukraina funnits sedan 1950 till 1970-talen, man har ingen konceptuell förståelse för amerikansk in och utrikespolitik innan Obama. Med mera, med mera, med mera.

Det är inte ett dugg konstigt att skrattretande jubelidiotklipp på 90 sekunder som ska försöka förklara komplexa skeenden med historiska rötter medelst rysk eller kinesisk propaganda och AI-röst, verkar vara det som formar yngre människors världsbild idag.
Citera
2024-12-03, 16:54
Medlem
Statsminister Kristersson var planerad med några andra lämpliga minister för statsbesök i Japan och Sydkorea i veckan.

Kommer de åka mer japanska tåg eller gå med i motståndsrörelsen mot presidenten och generalerna ?
Citera
2024-12-03, 16:56
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Förhoppningsvis så leder det här till slutet för rocketman.
Senaste fördrag och pakter mellan Moskva och Pyongyang försvagar Kinas position i deras område. Vänskapspakten bjuder i princip in Ryssland i Kinas område vid eventuell krig mellan Nord och Syd. Xi lär inte vara glad om Rocketman skulle lägga ner planen om att erövra Taiwan i ruiner.
Citera
2024-12-03, 16:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Yoon Suk Yeol påstår att krigstillståndet handlar om att återskapa den konstitutionella ordningen och förebygga hotet från kommunister.

Vet inte men för mig börjar det lukta direktkonfrontation mellan Nord och Syd
Vad baserar du detta intryck på?
Citera
2024-12-03, 16:57
Avstängd
Det är mängder med folk inne i parlamentet i Seoul (enligt video på BBC) trots att klockan är ett på natten. Oppositionen och deras anhängare tänker uppenbarligen försvara byggnaden, ett klassiskt motstånds-scenario som är känt från många kriser och kuppförsök (t ex i Moskva 1991 och 1993).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in