2024-12-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Effekten av Lergigan kan upplevas som "subtil", särskilt i början av behandlingen, och det kan ta ett par dagar innan hon kan avgöra om medicinen ger önskad effekt. Särskilt vid lindriga eller måttliga ångestbesvär.

Det beror på att den aktiva substansen i Lergigan är prometazin, ett antihistaminikum, som har en längre halveringstid, upp till 13h. Pga detta kan det ta ett tag innan man når terapeutiska nivåer i kroppen och att det därför upplevs som att effekten gradvis byggs upp. Effekten är således inte lika omedelbar och påtaglig som hos andra ångestdämpade läkemedel. Därtill ordineras Lergigan ofta i lägsta möjliga dos för att minimera bivekrningar. Sen kan patientens egna förväntningar påverka hur effekten upplevs.

Rekommenderar henne att ge det ett par dagar och sen utvärdera effekten.

Aha, tack för informativt svar!
Citera
2024-12-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Nej då, brukar inte roa mig med att gapa på henne. Är dock ganska full av svordomar generellt 😂

Hon blev inte dåsig, det är kanske bra. Orosmässigt vete tusan om det bet, hon känner sig ”som vanligt”
Ok. Lycka till. Nu har du fått flera bra förslag, inklusive motion och styrketräning. Tabletter är inte hållbart lösning.
Citera
2024-12-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lergigan 25mg är rena sömntabletten för mig, visst, den dämpar stress/ångest, men efter typ en halvtimme/timme så är jag har jag svårt att hålla mig vaken, och slocknar oftast i 10-12 timmar.

Hon har inte blivit trött av den, kanske beror på dagsformen också?
Citera
2024-12-03, 15:37
Medlem
MrSwaggers avatar
Lergigan känns inte. Du kan bli sömnig varför det är bra att ta den som insomningspiller. Men den har ingen "effekt". Om jag inte minns fel är det en antihistamin.
Citera
2024-12-03, 15:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Generellt tar det väl tid innan man märker något. Och då kan det kännas sämre innan det blir bättre.

Har inte läkaren berättat det?

Lergigan är väl normalt en "vid behov" tablett, inte inte nåt för kontinuerlig/daglig behandling?
Citera
2024-12-03, 15:52
Medlem
zombie-nations avatar
Med antihistaminer kan man vara tålig, normal eller känslig. Om man är känslig kan man svimma, man måste lägga sig för att benen inte bär, sedan måste man sova 12 timmar och det tar 12 timmar till att kravla upp.

Hon får väl ta mer eftersom de är milda och ofarliga (orsakar demens vid långtidsanvändning), så hon blir lite groggy. Vissa blir lugna av att deras kropp inte fungerar normalt som jag fattat.
Citera
2024-12-03, 17:42
Avslutad
Citat:
Medicin mot oro och ångest har väl ibland den egenskapen att effekt kommer över tid och med i början motsatt önskan.. Därav mitt ordval "generellt".

Men TS har väl fått specifika svar i tråden, vilket gör att mitt inlägg är tämligen ointressant för vidare diskussion. Eller?
Varför får du ens för dig att svara i tråden när du inte vet något om medicinen?
Citera
2024-12-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Varför får du ens för dig att svara i tråden när du inte vet något om medicinen?

Har jag fel i att medicin mot oro och ångest ibland har den egenskapen att effekt kommer över tid och med i början motsatt önskan?
Citera
2024-12-03, 17:49
Avslutad
Citat:
Har jag fel i att medicin mot oro och ångest ibland har den egenskapen att effekt kommer över tid och med i början motsatt önskan?
gäller bara SSRI, som tråden inte handlar om
Citera
2024-12-03, 17:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Lergigan är en helt annan sorts medicin dock.
Citera
2024-12-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
gäller bara SSRI, som tråden inte handlar om

Medicin mot oro och ångest ibland har den egenskapen att effekt kommer över tid och med i början motsatt önskan.
Jag skrev också att generellt tar det tid innan man märker något. Och det kan också kännas sämre innan det blir bättre. Vilket fortfarande gäller. Generellt.

Mer specifikt har de som använt medicinen beskrivit hur just denna fungerar.

Men generellt för medicin mot oro och ångest kan effekten fortfarande komma över tid och med i början motsatt effekt. Som jag sa.
Citera
2024-12-03, 18:02
Medlem
Jag har bara tagit lergigan 2 gånger och rör inte den skiten igen , jag kanske bara är överkänslig eller så var det en för stor dos.

Visst blev jag lite avtrubbad men jag kunde inte titta rakt fram, tappade balansen, sluddrade, när jag blundade så blixtrade det för ögonen, myrkrypningar från helvetet.

Det är precis som någon annan skrev i tråden. Som att vara stenad men utan någon skön känsla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in