2024-12-03, 09:46
Medlem
Frugan har periodvis problem med oro och ångest, hon fick utskrivet Lergigan (25 milligram)

Idag tog hon sin första, men hon tycker inte hon riktigt märker något? Hur ”ska” det kännas?
Citera
2024-12-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Frugan har periodvis problem med oro och ångest, hon fick utskrivet Lergigan (25 milligram)

Idag tog hon sin första, men hon tycker inte hon riktigt märker något? Hur ”ska” det kännas?

Generellt tar det väl tid innan man märker något. Och då kan det kännas sämre innan det blir bättre.

Har inte läkaren berättat det?
Citera
2024-12-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davent

Lergigan gör dig dåsig. Har ej ångest dämpande effekt på alla. Prova atarax. Sen kanske man kan undra, vem eller vad gör frugan orolig? Varför känner hon ångest. Är du aggressiv och skriker på henne? Ordvalet "fan" i din rubrik ger lite rödflagg.
Citera
2024-12-03, 10:02
Medlem
Strunt samma om frugan löser orsakerna, gör aktiviteter som borde göras, att sysslor i vardagen går på lätt rutin. då t.ex. ångest kommer från något man inte sköter. T.ex. betalar räkningen för sent, tar tvätten och disken i sista stund, efter att ha skjutit upp det i flera dagar, och sådant, kanske inte står upp för sig av en skitstövel på jobbet, kanske låter bli att träna eller utöva fysiska aktiviteter, ja något som hon nog vet hon borde göra men struntar i. Jag kan givetvis ha fel men..

Det viktiga här är att man har fått sälja mer piller. Så hjälper inte dessa piller, så vill läkaren skriva ut andra piller, och hjälper inte dessa nya piller, så vill läkaren skriva ut nästa sorts piller, eller höja doserna. Eller kanske till och med en kombination av droger. Helst något att gå på för livet, för stadig inkomst, än att lösa problemet.. läkare får inte vinsten eller vinster direkt(?) men möjligen genom förmåner eller mutor, bjuds på fina middagar ett par ggr om året eller något.

Har ingen erfarenhet av dessa piller, knappt av några piller. Det finns säkerligen och absolut mediciner som är bra, har inget tvivel om saken. Det är bra att veta att det inte är alla läkares första prioritet. Borde man verkligen alltid pillra bort känslor som kanske är där för att meddela något? Enligt de flesta läkare med tanke på hur många som går på piller av olika slag verkar svaret vara ja.
Senast redigerad av UpTop 2024-12-03 kl. 10:09.
Citera
2024-12-03, 10:34
Medlem
supremanics avatar
Min erfarenhet är att man blir trött. lite som att vara stenad utan skön känsla. Sen får man ångest för att man är för trött för att göra nåt vettigt. Det kan nog dock hjälpa vid högst tillfällig ångest.
Citera
2024-12-03, 10:57
Medlem
Psykdoktorns avatar
Effekten av Lergigan kan upplevas som "subtil", särskilt i början av behandlingen, och det kan ta ett par dagar innan hon kan avgöra om medicinen ger önskad effekt. Särskilt vid lindriga eller måttliga ångestbesvär.

Det beror på att den aktiva substansen i Lergigan är prometazin, ett antihistaminikum, som har en längre halveringstid, upp till 13h. Pga detta kan det ta ett tag innan man når terapeutiska nivåer i kroppen och att det därför upplevs som att effekten gradvis byggs upp. Effekten är således inte lika omedelbar och påtaglig som hos andra ångestdämpade läkemedel. Därtill ordineras Lergigan ofta i lägsta möjliga dos för att minimera bivekrningar. Sen kan patientens egna förväntningar påverka hur effekten upplevs.

Rekommenderar henne att ge det ett par dagar och sen utvärdera effekten.
Citera
2024-12-03, 11:55
Medlem
Kan ju vara fel medicin eller fel dos. Första gången man gör till läkare så börjar de försiktigt(eller med den billigaste medicinen.)

Ångrar jag svarade på detta, ts fru har prövat medicinen i en dag och är redan beredd på att ge upp.
Senast redigerad av SamDumpty 2024-12-03 kl. 12:04.
Citera
2024-12-03, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Generellt tar det väl tid innan man märker något. Och då kan det kännas sämre innan det blir bättre.

Lergigan funkar inte så.
Citera
2024-12-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Lergigan funkar inte så.

Medicin mot oro och ångest har väl ibland den egenskapen att effekt kommer över tid och med i början motsatt önskan.. Därav mitt ordval "generellt".

Men TS har väl fått specifika svar i tråden, vilket gör att mitt inlägg är tämligen ointressant för vidare diskussion. Eller?
Citera
2024-12-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass

Han hade inte sagt ngt speciellt tyvärr och hon tänkte inte på att fråga där och då
Citera
2024-12-03, 15:33
Medlem
Sereenas avatar
Lergigan 25mg är rena sömntabletten för mig, visst, den dämpar stress/ångest, men efter typ en halvtimme/timme så har jag svårt att hålla mig vaken, och slocknar oftast i 10-12 timmar.
Senast redigerad av Sereena 2024-12-03 kl. 15:39.
Citera
2024-12-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Lergigan gör dig dåsig. Har ej ångest dämpande effekt på alla. Prova atarax. Sen kanske man kan undra, vem eller vad gör frugan orolig? Varför känner hon ångest. Är du aggressiv och skriker på henne? Ordvalet "fan" i din rubrik ger lite rödflagg.

Nej då, brukar inte roa mig med att gapa på henne. Är dock ganska full av svordomar generellt 😂

Hon blev inte dåsig, det är kanske bra. Orosmässigt vete tusan om det bet, hon känner sig ”som vanligt”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in