2024-12-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det är väl bra att SVT bara visar etniskt svenska elever i inslaget så att folk förstår hur illa det är. Hade man istället visat invandrarelever så hade alla tänkt "no shit". Trenden är genomgående och det kan man lyssna på här https://www.svt.se/kultur/studentern...-nar-inte-fram där universitetslärarna vittnar om att till och många toppstudenter (studenter som går utbildningar där det krävs över 20.0 för att komma in) har svårt att läsa kurslitteraturen.

Det man också måste ha i baktanke innan man skyller på invandrareleverna är varför de presterar så uselt i det svenska skolsystemet. När man tittar på internationella undersökningar som PISA, PIRLS, TIMMS så ser man att invandrarelever i andra länder lyckas MYCKET bättre än svenska invandrarelever och detta i sig är inte förvånande enligt mina egna erfarenheter. Svenska invandrarelever är i många fall halvspråkiga.

Och ändå får svenska elever mer hemspråksundervisning än t.ex. invandrarelever i Norge och Danmark!

Citat:
I Danmark avvecklade man offentligt finansierad modersmålsundervisning 2002. I Norge får man det om syftet är att lättare ta till sig den ordinarie undervisningen. I många länder i Europa har man inte skattefinansierad modersmålsundervisning; Sverige sticker ut i denna fråga.

https://kvartal.se/artiklar/modersma...orskningsstod/

Om Sverige sticker ut därför att elever med invandrarbakgrund får mer skattefinansierad hemspråksundervisning hos oss än i andra länder, hur kan de svenska invandrareleverna då vara halvspråkiga?

(Hemska tanke... det kan väl inte vara modersmålsundervisningen som är en del av problemet?)
Citera
2024-12-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det är givetvis blattarna i huvudsak som inte klarar av att läsa. Media är livrädda att man ska dra rasistkortet om man berättar sanningen.

Nej det är det inte. Problemet är att extremt få barn läser på fritiden idag. Det här är verkligen ett gigantiskt problem, även bland 100% etniskt svenska barn. De få som faktiskt läser kallas "nördar", "Harry Potter" o.s.v. av de andra ungarna.
Citera
2024-12-03, 08:59
Medlem
Rattatatatas avatar
Nä mycket märkligt, hur fick dom ihop så pass många estniska barn egentligen?
Citera
2024-12-03, 09:15
Medlem
I dagens P1 Morgon berättas det om att polisen misslyckas med att lämna över papper om viktiga beslut till personer som ska åtalas. Var fjärde person som ska åtalas kommer undan därför att polisen inte hittar dem.

https://sverigesradio.se/artikel/pol...fjarde-gar-fri

Men Sveriges Radios reportrar hittar snabbt två personer som håller sig undan från polisen. En kallas för "Anton". Han är etniskt svensk, så klart.

Den andre som SR:s reportrar kan hitta heter... Ja, han ges inte något namn, sannolikt därför att han inte är etniskt svensk och inte kan ges ett fingerat namn som Anton eller Thomas eller Jonas. Troligen heter han "typ Mohamed", men det kan SR:s reportrar inte tala om. Därför får "Mohamed" förbli helt namnlös.
Citera
2024-12-03, 09:16
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det är givetvis blattarna i huvudsak som inte klarar av att läsa. Media är livrädda att man ska dra rasistkortet om man berättar sanningen.
Läsförståelsen har gått ner hos alla barn, oavsett ursprung.
Citera
2024-12-03, 09:18
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Nej det är det inte. Problemet är att extremt få barn läser på fritiden idag. Det här är verkligen ett gigantiskt problem, även bland 100% etniskt svenska barn. De få som faktiskt läser kallas "nördar", "Harry Potter" o.s.v. av de andra ungarna.
Exakt detta. Jag själv kämpar med just det med mina barn. De har noll intresse för att läsa och det märks på hur pass efter de är jämfört med mig själv i samma ålder, och då var jag ingen bokmal direkt heller. Enligt deras lärare är det en trend överallt.
Citera
2024-12-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Exakt detta. Jag själv kämpar med just det med mina barn. De har noll intresse för att läsa och det märks på hur pass efter de är jämfört med mig själv i samma ålder, och då var jag ingen bokmal direkt heller. Enligt deras lärare är det en trend överallt.
Funkar ljudböcker då?

Eller välj ut några bra och nyttiga böcker. "Internet på era telefoner nästa månad kostar att läsa en av dessa böcker den här månaden". Med någon variation av vad som passar utifrån er situation, de kanske inte har mobil som det är t.ex., men internet allmänt, eller månadspeng.
Senast redigerad av UpTop 2024-12-03 kl. 09:43.
Citera
2024-12-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Det var konstigt... inga nya svenskar denna gång. Varför? Vad tycks? Propaganda?

Tycker det är korrekt. Både läsförståelse och förmåga att samtala kring svårare ämnen minskar helt klart bland etniskt svenska barn. Det är ett stort problem. Det är många vuxna idag som inte klarar att följa enkla instruktioner.

Att svenskfödda barn som har svenska föräldrar och som pratar svenska hemma numera är funktionella analfabeter när de lämnar skolar efter 12 år är ett problem.

Det är inte förvånande att det blev så när vi lät Bengt Westerberg's helt värdelösa Folkparti hållas med skolan på 90-talet men det är ett problem.

Att nysvenskar inte kan läsa eller skriva är ett annat problem med delvis andra lösningar. Där kan kanske problemet härledas till att föräldrar inte pratar svenska hemma eller liknande omständigheter som förvärrar situationen.

Det som belyses i inslaget är dock att även de barn med de allra bästa förutsättningar (svenska hemma, inte utvecklingsstörda eller diagnos, deltar i skolarbetet och inte skolkar, etc) också lämnar skolan utan att kunna läsa. Att illustrera med bara svenska barn är inte fel utifrån reportaget.
Citera
2024-12-03, 12:12
Medlem
Vänstermedia påminner närmast om Doublespeak 1984 där man ska skyddas från sanningen och fakta

Freedom is slavery

Ignorence is strength

Fan vad glad jag är att forum som fb och twitter existerar.
Citera
2024-12-03, 12:31
Medlem
Fy fan att denna skit får fortgå utan att personal på SVT fängslas.

Vi är långt bortom en diskussion om de är partiska.

De är vänsterextremas egna propagandaorgan som aktivt jobbar för att sprida en politisk missvisande bild av verkligheten.

SD måste få total makt i Sverige och börja fängsla dessa avskräden till människor.

Fy fan!
Citera
2024-12-03, 12:41
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
På vilket sätt la dom skulden på enbart barn med svenskfödda föräldrar? Sa dom det endast är så? Eller är det din tolkning av det visuella?

De visar ju endast svenskfödda - trots att majoriteten av de som saknar svensk läsförståelse uppenbarligen är invandrare.
Citera
2024-12-03, 12:43
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBenes
Det där anser jag inte vara en felstavning som beror på bristande läs- eller skrivkunskap. Tycker det är skillnad på uppenbara "slinta på tangenterna" eller rena stavfel som till exempel abbonnemang och igenkligen, eller för att inte tala om de och dem, eller han och honom

Att Lilla Aktuellt inte ens kan korrekturläsa när de skriver ett fåtal meningar visar bara deras förakt mot svenska språket - inte konstigt att de skyddar invandrarna som är respektlösa mot svenska språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in