Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Jag tittade faktiskt på hela. Normalt sett brukar jag inte lyssna mig till info, jag läser hellre. Speciellt när det gäller Putin. Han är extremt långrandig och slingrig i sina haranger.
Men vi utgår nu ifrån att han talar sanning i det här fallet, även om det är helt barockt att han kriteserar Ukraina för att hålla illegitima val.
Han har rätt i att de största konventionella vapnen inte är långt ifrån ett taktiskt kärvapen när det kommer till förödelse. Dessutom är det mindre komplicerat att få iväg.
Jag vet inte om de avsåg att träffa där de gjorde vid sin testskjutning, men något precisionsvapen är det inte.
Sprängverkan är så pass stor att det inte spelar någon roll om man missar med 100 m.
De robotar han i övrigt pratar om, har Ryssland under hela kriget dragit iväg. Ibland träffar de, oftast då i städer. Det massiva angrepp han nämnde har mycket riktigt ägt rum under veckan, dock med ringa effekt på armén. Det mesta var ju riktat mot städer och det mesta sköts ner.
Putin skrävlar mycket samt manar till uppoffringar så man får väl anta att talet i första hand var riktat till den egna befolkningen.
En sak som jag är lite förvånad över att han inte tar upp är ryssarnas glidbomber. De ställer till det något djävulskt för UAF och ryssarna verkar ha gott om dem för de används friskt.
Men du frågade om eventuella framtida mål. Putin har ju hintat om parlamentet i Kiev, så det gissar jag på att man försöker med.
Jag har för övrigt ett par frågor till dig.
Vad tänker du om vad som händer runt Ryssland i övrigt. I Syrien har ju ryssarna retirerat och deras enda medelhavshamn ligger risigt till. I Georgien pågår kravaller och Putin blev ju lätt hånad av Kazakstans president.
Tror du att Ryssland kommer påverkas mycket av detta?
Tacksam för svar.
För tillfället ser det glest ut med resurser till Syrien, det finns inte helt enkelt.
Huvudsaken är att visa för andra länder att Ryssland inte längre klarar av att supporta länder utanför Ryssland, vilket man lyckats med.
Finns en viss oro för att en gigantisk Ukrainsk attack är på gång mot Ryssland, vart när och hur det vet ingen. Men man ska ha snappat upp tillräckligt med info för att man förbereder sig för det.
Påverkas Ryssland av detta, absolut. Det är tunga veckor nu fram tills 20e Januari så får man se vart skutan bär efter det.