Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymbajskorv
Russia is currently selecting targets in Ukraine to hit with the Oreshnik missile.
Putin: Serial production of the Oreshnik missile has already begun!

Vart tror ni att det smäller?

Barnsjukhus känns väl inte helt otippat med tanke på ryssens historik.
Citera
2024-12-01, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Whataboutism... Var det allt vad du kunde åstadkomma?

Ditt beteende fascinerar mig. Du sitter och ljuger hela tiden, trots att du vet att allt du skriver går att faktachecka. Hade förstått ditt ändamål att försöka förvränga verkligheten om vi levde på 70-talet då ingen kunde kolla upp vad som var sant eller inte, men så är det inte idag. Varför sitter du och skriver osanning dagarna i ända och varför duckar du alla kritiska frågor? Vad får du ut av det utöver att du får alla pro-ryska personer att framstå som lögnare?

Spännande det som sker i Syrien. Verkar som att de ryska förlusterna i Ukraina har gett svallvågor på andra konflikter där Ryssland spelar en framstående roll. Uppenbarligen har RuAF förflyttat många soldater från Syrien till Ukraina vilket har lett till stora luckor i försvarslinjen i Syrien. Att skicka nya soldater och billig (gratis) utrustning så som stridsvagnar är inget alternativ nu när allt behövs i Ukraina. Vad tror du kommer ske där?
Citera
2024-12-01, 16:21
Medlem
poonts avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/fdYb4ElP4E

Ryska militärdoktrin håller i sig.

Inte konstigt det finns ca 200 enskilda klipp på soldater som hellre tar självmord..
Citera
2024-12-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Ditt beteende fascinerar mig. Du sitter och ljuger hela tiden, trots att du vet att allt du skriver går att faktachecka. Hade förstått ditt ändamål att försöka förvränga verkligheten om vi levde på 70-talet då ingen kunde kolla upp vad som var sant eller inte, men så är det inte idag. Varför sitter du och skriver osanning dagarna i ända och varför duckar du alla kritiska frågor? Vad får du ut av det utöver att du får alla pro-ryska personer att framstå som lögnare?

Spännande det som sker i Syrien. Verkar som att de ryska förlusterna i Ukraina har gett svallvågor på andra konflikter där Ryssland spelar en framstående roll. Uppenbarligen har RuAF förflyttat många soldater från Syrien till Ukraina vilket har lett till stora luckor i försvarslinjen i Syrien. Att skicka nya soldater och billig (gratis) utrustning så som stridsvagnar är inget alternativ nu när allt behövs i Ukraina. Vad tror du kommer ske där?

Det här var mitt inlägg...

Ukrainska åklagare har under 2024 hanterat omkring 60⁠ 000 fall av soldater som deserterat, rapporterar Financial Times. Antalet soldater som övergav sina positioner under perioden januari till oktober är högre än både 2022 och 2023.

https://omni.se/manga-ukrainska-sold...-i-ar/a/1Myn3W

Gör en faktacheck.
Citera
2024-12-01, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Putin har sagt så jävla mycket dynga, så mycket hot, ofta subtilt och lite inlindat. Men läser man igenom den här sammanfattning råder det ingen tvekan om vad han egentligen tycker och tänker om Ukraina.

Och ännu tydligare är det när andra i Kreml eller i stats media pratar eller uttalar sig om om Ukraina. Vilket de naturligtvis gör med Putins goda minne.

Dom är ju fan i mig helt vrickade, ryzzfittorna.

https://marxistarkiv.se/sovjet/ryssland/rysk_ukrainaretorik.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Använder man sig av uttryck som "ryzzfittorna" kan man inte förvänta sig att bli tagen på allvar.

Suger man Putain-kuk så gör man. Men då borde du väl ta dina kreml-trogna på allvar?

Citat:
Ryssland borde införa ett ”totalt förbud mot ukrainska typsnitt, ukrainska texter,
program på ukrainska, undervisning på ukrainska – dvs totalt”.

Citat:
Det finns inte ”någon historisk grund” för ”idén om det ukrainska folket som en
nation åtskild från ryssarna”.
Citera
2024-12-01, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Varför är det sällan eller aldrig ni ryssapolegeter länkar till den källa ni använder för era påståenden?

Det är synnerligen intressant info du kommer med här, om man massproducerar Oreshnik och planerar att använda den i stor skala är det något som kan ha stora konsekvenser i kriget.
Dessutom är den ju väldigt kostsam att tilverka och avfyra, så frågan är ju i vilken omfattning de kan produceras.

Men du kommer bara med ett påstående, ingen källa och då blir det svårt att veta om du likt dina rysskompisar enbart sitter och ljuger dig blå, eller om det finns något som verifierar ditt påstående.

https://x.com/SDGMasterglass/status/1863174458464260148

Videon från 9:20 till 10:00 om du inte orkar lyssna på hela

https://www.youtube.com/watch?v=CGXjJltYVSg
Senast redigerad av Anonymbajskorv 2024-12-01 kl. 17:06.
Citera
2024-12-01, 16:54
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag presenterar sanningar. Och här blir det som en katt bland hermelinerna.
Har ingen avsikt eller förhoppning om att omvända någon. Har du? Mina uppgifter om förlusterna i Kursk är korrekta och ingen har motbevisat dom.

Likt föregående skribent är jag också jävligt nyfiken på var du hämtar dina uppgifter ifrån. Det är ju sensationellt om du lyckats komma över nåt sånt.
Jag vet att Ukraina tagit förhållandevis höga förluster men jag har inte hittat några ungefärliga siffror.
Vore tacksam om du kunde ta fram något som styrker ditt påstående.
Speciellt de där lasttransportfordonen är jag nyfiken på.
Citera
2024-12-01, 16:58
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Det här var mitt inlägg...

Ukrainska åklagare har under 2024 hanterat omkring 60⁠ 000 fall av soldater som deserterat, rapporterar Financial Times. Antalet soldater som övergav sina positioner under perioden januari till oktober är högre än både 2022 och 2023.

https://omni.se/manga-ukrainska-sold...-i-ar/a/1Myn3W

Gör en faktacheck.

Men fan vad du upprepar saker som redan tagits upp i tråden. Kan du inte komma med något nytt. Igår var det de döda Ukrainska soldaterna som du inte ens kunde länka original källan till utan länkade från något översatt som man kunde skratta åt. TASS är orginal källan. DU borde läsa där mer.

Idag detta som också redan varit uppe ett par gånger tidigare...

Btw... av dessa 60.000 har redan 6.000 inställt sig igen (frivilligt). Många som har lämnat landet och besökt sina fruar(släktingar och tagit längre "semester" än de skulle ha gjort. Fler kommer inställa sig frivilligt eller med tvång (samma sak händer i Ryssland).

Så.. har du något nytt att komma med?
Citera
2024-12-01, 17:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Varför är Donetsk och Luhansk fortfarande intakta om det nu är ”Kiev-regimen” som står för majoriteten av dödandet? Ni sa hela tiden att UAF ”terrorbombade” sönder de rysk kontrollerade områdena innan 2022 och att det var en av anledningarna till varför RuAF startade kriget. Men hur kommer det sig då att städerna är helt oförstörda?

Jämför du hur Donetsk och Luhansk ser ut med t.ex. Mariupol eller Kherson är det som natt och dag.

Du har en bra poäng här. Så här ser det ut när ryssarna "bearbetat" ett område (t.ex en stad):

https://www.youtube.com/watch?v=wkNzORrFb34

Som ni ser... Total ödeläggelse... Total förintelse. I stort sett bara grus och ruiner kvar.
Citera
2024-12-01, 17:37
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
USA vill ha med dom i nato så att dom kan ha baser nära Ryssland. USA kan inte föra ett krig med deras hangarfartyg mot avancerade länder eller förflytta trupper om inte dom har tillåtelse att göra det från andra närliggande länder. Så enkelt är det.

Hur skulle en invasion från ryssland se ut emot sverige? ska dom åka båt , eller gå igenom finland (som vid tidpunkten var med i Nato eller alla länder och komma upp från danmark? Våra ministrar som tog detta beslut kommer att flytta till något paradis för pengarna dom fick.
Tror inte någon av våra ministrar ser ert ryzzland som ett paradis så ni slipper med säkerhet deras närvaro
Citera
2024-12-01, 17:40
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Rysslands officiella hållning är att massvälten i Sovjetunionen var en tragedi för hela landet och den täckte inte bara Ukrainska områden utan också Vitryssland, norra Kaukasus, Volgaregionen, södra Ural, västra Sibirien, Kazakstan och att den orsakade betydande människooffer, enligt olika uppskattningar, från 2 till 8 miljoner människor.

Vilken betydelse har Rysslands ”officiella hållning” ?
Vem bryr sig?

Ska du ha andras ”officiella hållning”?
Hur kommer det att man inte svalt i Moskva och St Petersburg?
Men i kornboden svalt folk.

Märkligt sammanträffande.
Citera
2024-12-01, 17:49
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymbajskorv
https://x.com/SDGMasterglass/status/1863174458464260148

Videon från 9:20 till 10:00 om du inte orkar lyssna på hela

https://www.youtube.com/watch?v=CGXjJltYVSg

Jag tittade faktiskt på hela. Normalt sett brukar jag inte lyssna mig till info, jag läser hellre. Speciellt när det gäller Putin. Han är extremt långrandig och slingrig i sina haranger.

Men vi utgår nu ifrån att han talar sanning i det här fallet, även om det är helt barockt att han kriteserar Ukraina för att hålla illegitima val.

Han har rätt i att de största konventionella vapnen inte är långt ifrån ett taktiskt kärvapen när det kommer till förödelse. Dessutom är det mindre komplicerat att få iväg.
Jag vet inte om de avsåg att träffa där de gjorde vid sin testskjutning, men något precisionsvapen är det inte.
Sprängverkan är så pass stor att det inte spelar någon roll om man missar med 100 m.

De robotar han i övrigt pratar om, har Ryssland under hela kriget dragit iväg. Ibland träffar de, oftast då i städer. Det massiva angrepp han nämnde har mycket riktigt ägt rum under veckan, dock med ringa effekt på armén. Det mesta var ju riktat mot städer och det mesta sköts ner.
Putin skrävlar mycket samt manar till uppoffringar så man får väl anta att talet i första hand var riktat till den egna befolkningen.
En sak som jag är lite förvånad över att han inte tar upp är ryssarnas glidbomber. De ställer till det något djävulskt för UAF och ryssarna verkar ha gott om dem för de används friskt.

Men du frågade om eventuella framtida mål. Putin har ju hintat om parlamentet i Kiev, så det gissar jag på att man försöker med.

Jag har för övrigt ett par frågor till dig.
Vad tänker du om vad som händer runt Ryssland i övrigt. I Syrien har ju ryssarna retirerat och deras enda medelhavshamn ligger risigt till. I Georgien pågår kravaller och Putin blev ju lätt hånad av Kazakstans president.
Tror du att Ryssland kommer påverkas mycket av detta?
Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in