2024-12-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Med betoning på kan. Behöver ju inte alls vara så. Men sånt går att utreda. Görs det? Har ingen ekonomiskt transaktion från den skuldsatte till den som står som ägare på bilen skett ser jag inte hur bilen rent äganderättsligt ska kunna räknas som den skuldsattes egendom.

Svarta pengar!
Har kronofogden beslagtagit fordonet, då är det den som påstår att han äger fordonet som har bevisbördan, begär inhibition (handläggs inom några dagar)i överklagandet, det vill säga att kronofogden får vänta till det kommer en Dom. Dom flesta registrerade ägare i fordonsregister stämmer väl, men inte nödvändigtvis i det enskilda fallet!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-12-01 kl. 18:35.
Citera
2024-12-01, 18:34
Medlem
Citat:
Med betoning på kan. Behöver ju inte alls vara så. Men sånt går att utreda. Görs det? Har ingen ekonomiskt transaktion från den skuldsatte till den som står som ägare på bilen skett ser jag inte hur bilen rent äganderättsligt ska kunna räknas som den skuldsattes egendom.

Om nu personen i fråga besitter ett fordon så som hen påstår att "bilen var på verkstad" så får man anta att inte heller det fordonet står skrivet på "kompisen". I så fall hade det uppkommit i tillgångsutredningen och eftersom "kompisen" har bekräftade skulder hos KF så borde en sådan ha gjorts.

En ekonomisk transaktion går inte alltid att spåra, bilen kan ha betalats med kontanter. Det är som KF säger, vill du vara helt säker på att inte få bilen utmätt om du ska envisas med att låna ut den i fortsättningen så är det ett avtal som gäller alternativt att det finns lån på fordonet som står på dig.

Att låna ut fordonet till en sådan här ansvarslös person kan även medföra andra problem på sikt. Fordonsböter m.m. Får hoppas Ebba lärt sig en läxa
Citera
2024-12-01, 18:41
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är Trafik kontoret som fattar beslut om Lyfta fordonet, om det är fortdonsskrot då blir kommunen ägare av fordonet. Kommunen ringen en bärgare och parkeringsvakten är protokollförare på platsen, det är fordonsägaren i Fordonsregistret som är ansvarig för fordonet, bärgaren tar cirka 4 000 kr, och fordonet ställs upp på en uppställningsplats i Lunda som tar betalt per dygn, ägaren har 2 månader på sig att betala alla fordonsrelaterade skulder, annars säljs eller skotas fordonet!

Intressant, men det gäller det bara böter relaterade till fordonet? Inte om den so, står som ägare har andra skulder till KFM?
Citera
2024-12-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Om nu personen i fråga besitter ett fordon så som hen påstår att "bilen var på verkstad" så får man anta att inte heller det fordonet står skrivet på "kompisen". I så fall hade det uppkommit i tillgångsutredningen och eftersom "kompisen" har bekräftade skulder hos KF så borde en sådan ha gjorts.

En ekonomisk transaktion går inte alltid att spåra, bilen kan ha betalats med kontanter. Det är som KF säger, vill du vara helt säker på att inte få bilen utmätt om du ska envisas med att låna ut den i fortsättningen så är det ett avtal som gäller alternativt att det finns lån på fordonet som står på dig.

Att låna ut fordonet till en sådan här ansvarslös person kan även medföra andra problem på sikt. Fordonsböter m.m. Får hoppas Ebba lärt sig en läxa

Om inte Ebba lärt sig så är nyheten en varning till alla hederliga därute: låna inte ut era saker till kriminella och skuldsatta.
Citera
2024-12-01, 18:44
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:

Nej det är klart den inte alltid går att spåra. Med det tankesättet så är alla bilar potentiellt undangömda pengar. Men i liknande juridiska fall gör man väl en rimlighetsbedömning. Det går ju heller inte bevisa att bilen är köpt med den skuldsattes pengar om man vänder på det.

Så om man ska låna ut bilen i framtiden till en kompis så ska man starta ett leasing eller biluthyrningsföretag. Alternativt checka om kompisen har några skulder hos kronofogden dagligen. Då är det tydligen säkert.

Löjligt. De enda som tjänar på det är de kriminella som kommer utnyttja detta. Och de som råkar vara vän med någon som misskött sin ekonomi. Det ska tydligen löna sig att vara en loser med skulder.
Citera
2024-12-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Om inte Ebba lärt sig så är nyheten en varning till alla hederliga därute: låna inte ut era saker till kriminella och skuldsatta.

Har under mina 40+ år aldrig varit med om att någon jag känner bett om att få låna ett fordon av mig.

Redan där börjar problemet.
Citera
2024-12-01, 18:50
Medlem
Citat:
Har under mina 40+ år aldrig varit med om att någon jag känner bett om att få låna ett fordon av mig.

Så sant som det var sagt.

Detta drabbar bara skitfolk.
Citera
2024-12-01, 18:52
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:

Det finns massor av föräldrar som lånar ut sina bilar till sina barn ålder typ 18-25. Känner kompisar som har gjort det. Har även själv lånat en bil av morsan när jag var yngre just för att jag inte hade ekonomin då att ha egen bil. Satt förvisso inte med några stora skulder så sannolikheten att jag skulle hamna hos kronofogden var iofs liten, men nog finns det fall där det sker.
Citera
2024-12-01, 18:54
Medlem
Citat:
Det finns massor av föräldrar som lånar ut sina bilar till sina barn ålder typ 18-25. Känner kompisar som har gjort det. Har även själv lånat en bil av morsan när jag var yngre just för att jag inte hade ekonomin då att ha egen bil. Satt förvisso inte med några stora skulder så sannolikheten att jag skulle hamna hos kronofogden var iofs liten, men nog finns det fall där det sker.

Låna inte ut bilen om barnet är ohederligt då.

Detta är underbart. Folk får sätta gränser mot sina skitungar.
Citera
2024-12-01, 18:56
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Låna inte ut bilen om barnet är ohederligt då.

Detta är underbart. Folk får sätta gränser mot sina skitungar.
Hur ska man veta det utan att ringa kronofogden varje dag? Man behöver inte vara ohederlig bara för att man har lite skulder, det drabbar många. Långt ifrån alla nämner det heller därför är det svårt för en förälder att veta.
Citera
2024-12-01, 18:58
Medlem
Citat:
Vore intressant att höra en jurists syn på saken. Det kan ju omöjligen samanfalla särskilt väl med äganderätten ifall det inte görs en noggrann utredning först som bevisar att det funnits transaktioner eller annat som gör gällande att bilen i ekonomiskt hänseende tillhör någon annan än den som står som ägare i bilregisteret. Dock verkar ju kronofogden anse att en utlåning är tillräckliga bevis, vilket låter helt befängt.

En jurist kollar nog upp rättsläget med vägledande beslut från högsta domstolen.
Citera
2024-12-01, 18:59
Medlem
Citat:
Hur ska man veta det utan att ringa kronofogden varje dag? Man behöver inte vara ohederlig bara för att man har lite skulder, det drabbar många. Långt ifrån alla nämner det heller därför är det svårt för en förälder att veta.

Då får föräldrarna veta att ens barn i värsta fall ruinerade dem.

Håll koll på era skitungar.

Ett barn som är duktig i skolan, börjar på universitet och sköter sig hamnar inte i dessa situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in