2024-12-01, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Jag förstår det men enligt lagen så kan man inte utmäta andras egendom, det är därför man inte kan utmäta hyrbil tex eller företagsbil.

Frågan eller snarare problemet ligger i hur bedömer man vem som är ägaren.

Endast ägarbevis räcker inte man måste verkligen bevisa vem som är ägare.
- Så köpeavtal (bil köpt på kredit)
- nyttjanderätts avtal
- banktransaktioner (vem som betalar räkningar för bilen).
- var bilen är parkerad

Vad mer kan man göra ?

Om de nu beslutar sig för att ta bilen så kommer vi stämma och vi kommer få mycket mer pengar i slutändan. Och så kommer våran fall bli prejudikat för andra fall.

Hur man än vrider och vänder det så KAN MAN INTE TA ANDRAS EGENDOM bara så.

Dessutom så har jag inte mycket skulder på kronofogden jag skulle tippa på runt kanske 80-100k.
För tillfället är jag arbetslös och lever på A kassa men så fort jag skaffar ett jobb så kommer jag att betala av skiten. Men under tiden så tänker jag inte cykla eller ta bussen när jag kan faktiskt låna en bil för dessa slags ärenden.

Tänker du stämma Svenska staten? Och tror att du ska få pengar? Om du vinner? Du tror inte att du har sett för mycket på tv?
Citera
2024-12-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Tyvärr bror duktig så vet jag att jag har rätt.
Alla människor, oavsett om man har skulder eller ej, har rätt att låna en bil för att använda till vad fan som helst.
Jag kan vara skyldig en miljard och låna min systers bil och åka till Ica maxi för att köpa fläskfilé. Ingen kan ta bilen för det.
Men om myndigheter kan bevisa att jag är den faktiske ägaren till bilen, så blir jag av med den direkt. Med all rätt.

Läser man lagtexten så är det inte myndigheter som ska bevisa det utan snarare den som bilen beslagtas från eller någon annan som tycker att bilen till hör han eller henne.
Citera
2024-12-01, 12:33
Medlem
Citat:
Jag förstår det men enligt lagen så kan man inte utmäta andras egendom, det är därför man inte kan utmäta hyrbil tex eller företagsbil.

- nyttjanderätts avtal
- var bilen är parkerad

Vad mer kan man göra ?

Om de nu beslutar sig för att ta bilen så kommer vi stämma och vi kommer få mycket mer pengar i slutändan. Och så kommer våran fall bli prejudikat för andra fall.

Dessutom så har jag inte mycket skulder på kronofogden jag skulle tippa på runt kanske 80-100k.
För tillfället är jag arbetslös och lever på A kassa men så fort jag skaffar ett jobb så kommer jag att betala av skiten. Men under tiden så tänker jag inte cykla eller ta bussen när jag kan faktiskt låna en bil för dessa slags ärenden.
Du har inga pengar, men alla ändå stämma staten? Lägg energin på ett jobb i stället.
Citera
2024-12-01, 12:52
Medlem
Citat:

Varför tror du att du skulle få mer pengar än i allra bästa fall bilens värde + era rättegångskostnader?
Citera
2024-12-01, 13:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

- nyttjanderätts avtal
- var bilen är parkerad

Vad mer kan man göra ?

Jo, man, Kronofogden, kan ta "andras" egendom. Sedan kan "andra" visa att det är hens egendom.
Citera
2024-12-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Intressant. Var kan man läsa mer om det?

Det går inte att läsa, för 10+ år sedan så hade jag 500k i skulder och lånade en kompis bil, blev stannad och kontrollerad. Då sa dom ”tänk på att vi kan ta din kompis bil om du blir stannad flera gånger”.
Då frågade jag, får jag inte ens låna någons bil för att handla, skjutsa mamma osv bara för att jag har skulder?
Han svarade att jo, det får man såklart, men om de skulle ske upprepade gånger så kan dom ta bilen då dom skulle anse att det var min.
JAG är källan, så kan ej bevisa med någon länk, men saker ändras säkert efter 10 år.
Är idag skuldfri och behöver ej tänka mer på det.
Citera
2024-12-01, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Det går inte att läsa, för 10+ år sedan så hade jag 500k i skulder och lånade en kompis bil, blev stannad och kontrollerad. Då sa dom ”tänk på att vi kan ta din kompis bil om du blir stannad flera gånger”.
Då frågade jag, får jag inte ens låna någons bil för att handla, skjutsa mamma osv bara för att jag har skulder?
Han svarade att jo, det får man såklart, men om de skulle ske upprepade gånger så kan dom ta bilen då dom skulle anse att det var min.
JAG är källan, så kan ej bevisa med någon länk, men saker ändras säkert efter 10 år.
Är idag skuldfri och behöver ej tänka mer på det.

Då påstår jag att du hade tur. Och att det inte finns någon fog för påståendet att du alltid kan låna någon annans bil minst en gång. Det är helt enkelt inte sant.
Citera
2024-12-01, 14:55
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Fogden gör en bedömning vem som äger bilen, oftast räcker det med att personen har bilen står det, det är alltså inte 100%
Vi parkeringsvakter bärgar fordon som har mer än 5000 kr i skuld hos kronofogden och står felparkerad, exempelvis obetald parkering är en felparkerig. Vi lyfter inga skuldsatta hyrbilar typ Aimo park!

Vad händer med bilen sedan? Hamnar den hos KFM? Gäller det även skrotbilar?
Citera
2024-12-01, 15:11
Avslutad
Huvudregeln är att den som disponerar över en tillgång också är ägaren. Så kort svar är Ja, de kan ta den i beslag. Det händer lite titt som tätt att det sker.
Citera
2024-12-01, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Din syster, utan körkort, har köpt bilen år sin man, men står själv (fortfarande utan körkort) som ägare - och du kör bilen.

1. Du kan nog räkna med att Kronofogden kommer att se det hela som ett bulvanupplägg.
2. Om du blir stoppad så kan de beslagta bilen .
3. Jo, de kan ta saker som ”tillhör” någon annan.
4. Om inte en överklagan om beslaget går igenom, så säljs bilen och pengarna går mot dina skulder. Du får inte tillbaka den.
5. Om du inte vill orsaka problem för din syster, så betalar du dina skulder och kör inte deras bilar.
Ja, vi kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig. Vi gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den. Att personen du har lånat ut den till har den är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör den personen. https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er#:~:text=Ja%2C %20vi%20kan%20utm%C3%A4ta%20bilen,att%20bilen%20ti llh%C3%B6r%20den%20personen.

Helt rätt!

Sedan får man nog( med all rätt) räkna med att det inte låter så trovärdigt att man " lånat" sin syrras bil som hon köpt åt sin man trots att hon själv saknar körkort. Vem fan gör så egentligen? Kanske om man råkar vara multimiljonär, om inte annat så måste man ju vara dummare än hyvelspån om man gör det, eller den myndighetsperson som går på TS rövarhistoria.
Citera
2024-12-01, 16:11
Avslutad
Citat:
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!

Du tycker alltså att det låter trovärdigt att någon som saknar körkort skulle köpa en bil åt en annan person och kan man tänka sig just dåååååå så hade du " lånat den". Nej räkna inte med att bli trodd om det kommer till kronofogdens vetskap.

Betala dina skulder, ta ansvar istället för att försöka fuska och mygla. Har du inte råd med bil så får du vara utan tills du har skaffat dig ekonomi att ha en själv.
Citera
2024-12-01, 16:14
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:

- nyttjanderätts avtal
- var bilen är parkerad

Vad mer kan man göra ?

NJA-fallen avseende dessa får du söka fram själv!!!
Det är precis vad polis och Kronofogden kan göra med distansutmätning! Polisen ringer kfm om dom hittar en person med skulder och det kan finnas något av värde. Får då beslut på distans.

17 § Lös egendom får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 18 eller 19 § skall anses vara ägare. 18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan. Den springande punkten är att kronofogden anser att det är gäldenärens bil, inte sambons. Det som står i bilregistret är inte sakrättsligt bindande.

Du kan läsa om två fall här:
En familjemedlem med skulder lånade min bil under två timmar för att åka och handla. Det är poliskontroll, de ser att han har skulder, och KFM kommer och tar bilen?! Bilen är värd cirka 200k, och nu måste vi överklaga och hålla på för att jag förhoppningvis ska få tillbaka MIN bil? I brevet jag fått hem står det att min familjemedlem uppgivit att han använder bilen mycket ofta…
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/l%C3%A5nade-ut-bilen-till-familjemedlem-i-en-dag-kfm-tog-den.20600/

Idag kom KFM hem till oss och utmätte min sambos bil. Kan dom göra så? Hon har alltså lånat pengar själv för att köpa den, ett vanligt blancolån utan bilen som säkerhet. Det är HON som köpt den, HON som betalar försäkring och skatt och det går att visa. Kan dom verkligen göra så? Nu står hon utan bil men med ett lån på 100.000...
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/utm%C3%A4tning-sambos-bil.20810/

Kan ni utmäta min bil om jag lånar ut den till någon som har skulder hos er?
Ja, vi kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig.
Vi gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den. Att personen du har lånat ut den till har den är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör den personen.

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er

4 kap 19 § säger att ifall man bor tillsammans med make eller sambo så kan de anta att den skuldsatte personen äger egendomen om det inte görs sannolikt att den är samägd eller framgår att den tillhör den andre.
https://lawline.se/answers/kan-sambons-bil-utmatas
Senast redigerad av Adrenaline976 2024-12-01 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in