2024-11-29, 07:54
Medlem
HeroesSilencios avatar
Tramsig tråd med massa låtsas jurister,

Svaret är NEJ, man kan inte utmäta för annan persons skulder. I de fall det har hänt så misstänker sannolikt KFM att det en är fråga om bulvan upplägg eller funnit andra grunder till sitt agerande. Vi har massor av personer som t ex jobbar i samhället med skulder hos KFM. De kör lastbilar, bussar eller bilar som tillhör företag. KFM har inte sig juridisk grund att utmäta annans egendom för någons skuld hos KFM.
Senast redigerad av HeroesSilencio 2024-11-29 kl. 08:01.
Citera
2024-11-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Bilen är värt 300k.

Poängen här är att jag faktiskt lånar bilen då och då och man måste förstå att man inte bara kan ta någon annans egendom. Annars så blir det problem.

Jag förstår inte hur svenska rättsordningen gick med på en sådan lag.

Sverige börjar likna allt mer Kina. Snart kommer man inte få åka med kollektivtrafiken ifall man har lite skulder.

Hur kan svenska folket gilla sådana lagar. Någonstans måste de ju beröra alla.

Jag är inte kriminell och ja kanske har 80-100k hos fogden. Har inget jobb just nu.

Varför tror du att svenska folket som sköter sej och betalar sina räkningar ska ha något emot att parasiter som inte betalar sina skulder ska behandlas hårdare.
Det borde ligga i svenska folkets intresse att alla ska göra rätt för sig.
Citera
2024-11-29, 09:03
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Tramsig tråd med massa låtsas jurister,

Svaret är NEJ, man kan inte utmäta för annan persons skulder. I de fall det har hänt så misstänker sannolikt KFM att det en är fråga om bulvan upplägg eller funnit andra grunder till sitt agerande. Vi har massor av personer som t ex jobbar i samhället med skulder hos KFM. De kör lastbilar, bussar eller bilar som tillhör företag. KFM har inte sig juridisk grund att utmäta annans egendom för någons skuld hos KFM.

Tjae var och en är salig i sin tro men du behöver inte vara jurist för att läsa innantill på KFM egen sida.
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er
Citera
2024-11-29, 09:09
Medlem
Citat:
Bilen är värt 300k.

Poängen här är att jag faktiskt lånar bilen då och då och man måste förstå att man inte bara kan ta någon annans egendom. Annars så blir det problem.

Sverige börjar likna allt mer Kina. Snart kommer man inte få åka med kollektivtrafiken ifall man har lite skulder.

Jag är inte kriminell och ja kanske har 80-100k hos fogden. Har inget jobb just nu.
Om nu allt är frid och fröjd och din syster har en bil för 300k som du använder och hon inte ens har körkort, du kan inte bara låna 100 av henne och slippa oroa dig för kronofogden?
Lagen är ju för att vi som blir lurade på pengar ska ha en chans att få igen dom. Vet att en som är skyldig mig pengar kör bil regelbundet trots att hon inte har några tillgångar officiellt. Hoppas kronofogden tar den!
Citera
2024-11-29, 09:17
Medlem
Citat:
Bilen är värt 300k.

Intressant fråga. Men tänk dig att någon är skyldig dig pengar. Och du ser denne någon glida omkring i en bil, som han köpt för dina pengar, men låter någon tredje person stå som bilägare. Tycker du det är o.k.
Att ha skulder är knepigt.
Tror det även är knepigt att skapa ett bolag för att ha bilen där. Om det är ditt bolag och det enda bolaget har är den bilen. Tja, vad skulle du tro om någon gjorde så mot dig?
Citera
2024-11-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Tjae var och en är salig i sin tro men du behöver inte vara jurist för att läsa innantill på KFM egen sida.
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er

Fogden gör en bedömning vem som äger bilen, oftast räcker det med att personen har bilen står det, det är alltså inte 100%
Vi parkeringsvakter bärgar fordon som har mer än 5000 kr i skuld hos kronofogden och står felparkerad, exempelvis obetald parkering är en felparkerig. Vi lyfter inga skuldsatta hyrbilar typ Aimo park!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-11-29 kl. 09:55.
Citera
2024-11-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Det är lite läskigt när folk som du som har noll koll kommer och försöker ge råd som är helt uppåt väggarna fel. Rätt svar finns redan i tråden.

Tyvärr bror duktig så vet jag att jag har rätt.
Alla människor, oavsett om man har skulder eller ej, har rätt att låna en bil för att använda till vad fan som helst.
Jag kan vara skyldig en miljard och låna min systers bil och åka till Ica maxi för att köpa fläskfilé. Ingen kan ta bilen för det.
Men om myndigheter kan bevisa att jag är den faktiske ägaren till bilen, så blir jag av med den direkt. Med all rätt.
Citera
2024-11-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Alla människor, oavsett om man har skulder eller ej, har rätt att låna en bil för att använda till vad fan som helst.
Jag kan vara skyldig en miljard och låna min systers bil och åka till Ica maxi för att köpa fläskfilé. Ingen kan ta bilen för det.
Men om myndigheter kan bevisa att jag är den faktiske ägaren till bilen, så blir jag av med den direkt. Med all rätt.
Lycka till med den nya utsökningslagen. Du är skrämmande dåligt påläst.
Citera
2024-11-30, 10:09
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Exakt. KFM ljuger på sin egen hemsida och du har såklart rätt, eller?

"Kan ni utmäta min bil om jag lånar ut den till någon som har skulder hos er?

Ja, vi kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig.

Vi gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den. Att personen du har lånat ut den till har den är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör den personen."

Citera
2024-11-30, 14:37
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Bilen är värt 300k.

Du måste förstå Lagen om distansutmätning som trädde i kraft sommaren 2022 och innebär att polisen nu kan agera åt Kronofogden på distans.

Har du skulder och exempelvis kör en bil som är värd pengar så JA det utmäts då bilen är en tillgång!
Citera
2024-12-01, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Du måste förstå Lagen om distansutmätning som trädde i kraft sommaren 2022 och innebär att polisen nu kan agera åt Kronofogden på distans.

Har du skulder och exempelvis kör en bil som är värd pengar så JA det utmäts då bilen är en tillgång!

Jag förstår det men enligt lagen så kan man inte utmäta andras egendom, det är därför man inte kan utmäta hyrbil tex eller företagsbil.

Frågan eller snarare problemet ligger i hur bedömer man vem som är ägaren.

Endast ägarbevis räcker inte man måste verkligen bevisa vem som är ägare.
- Så köpeavtal (bil köpt på kredit)
- nyttjanderätts avtal
- banktransaktioner (vem som betalar räkningar för bilen).
- var bilen är parkerad

Vad mer kan man göra ?

Om de nu beslutar sig för att ta bilen så kommer vi stämma och vi kommer få mycket mer pengar i slutändan. Och så kommer våran fall bli prejudikat för andra fall.

Hur man än vrider och vänder det så KAN MAN INTE TA ANDRAS EGENDOM bara så.

Dessutom så har jag inte mycket skulder på kronofogden jag skulle tippa på runt kanske 80-100k.
För tillfället är jag arbetslös och lever på A kassa men så fort jag skaffar ett jobb så kommer jag att betala av skiten. Men under tiden så tänker jag inte cykla eller ta bussen när jag kan faktiskt låna en bil för dessa slags ärenden.
Citera
2024-12-01, 05:20
Bannlyst
Citat:

Om du blir stoppad en gång, så kan dom inte ta bilen från dig.

Men händer det upprepade gånger så kan dom anse att bilen är din, och påpeka att du bara skrivit den på någon annan.

Så fortsätt kör du, men händer det att du blir stoppad och kontrollerad så bör du inte köra den igen sålänge du har skulder till staten.

Intressant. Var kan man läsa mer om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in