2024-12-01, 12:35
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Självklart har bär ryssarna ansvar för en del av fientligheten emot dem. Det finns aldrig helt oskyldiga i en konflikt. Det jag tycker Putin varit otydlig med är om han anser att ukrainarna utgör en egen separat nation. Han kan tycka att de är brödrafolk hur mycket han vill men folk har självbestämmanderätt och den måste respekteras.

På samma sätt måste ukrainarna respektera att de etniska ryssarna i östra Ukraina inte vill vara en del av den ukrainska nationen.

Det jag hör från många ukrainare dock är att de är glada att Trump vann då de har fått nog av detta krig och vill ha fred till varje pris.
Putin är inte otydlig, han säger rent ut att Ukraina inte ska existera, det är enligt honom ingen nation.
Citera
2024-12-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Är det inte bara FN som kan sätta in fredsbevarande styrkor? Tänker på soldater med blåa mössor?

Vad är det för fråga? Det är FN som har ljusblå hjälmar ja.

Der vore nog inte så bra att låta FN bevaka ett stillestånd. Vi får hoppas det blir polacker stödda av US, UK och Frankrike

FN har för vana att titta på när folkmord sker
Citera
2024-12-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Sådär ja snart har vi kriget i Europa också.. undrar vad Sverige kommer skicka för stackars unga..
De flesta Ryssar är Européer så därmed är kriget redan i Europa. Hur svårt ska det vara att få in för vissa människor undrar man.
Putin för ett erövringskrig för att skapa något slags stor-Ryssland. Det är inte svårare än så.

Att Ukraina tillhör Europa det vet en mellanstadieelev.
Senast redigerad av Joltino 2024-12-01 kl. 12:43.
Citera
2024-12-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag trodde bara du hade nåt syfte med citatet men då är vi överens om att det är fria fantasier.

Det är ju ryssarnas store hjälte Trump som säger att Europa måste bemanna DMZ

Ukraina är mitt i ett pågående krig. Att skicka fredsbevarande trupper till ett sådant område skulle kunna ses som att man tar parti i konflikten och riskerar att dra in fler länder i kriget.
Citera
2024-12-01, 12:46
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är din världssyn och kunskap som är förvirrad! Berätta vilka i opposition som har dödats av Putin, fram med bevis nu. Var det Biden som gav order till att försöka döda Trump? Du ser hur jävla enkelt det är om man tänker. Navalnyj dog i ett fängelse och hur bryr jag mig egentligen inte om men mannen var inget hot mot Putins makt med sina <5% av valkoren och då mest ryska råskinn men väst gjorde ju sken av det, främst CIA (som i Ukraina). Han hade många fiender inte minst efter att han startade "Anti-Corruption Foundation". Ta reda på vem högerextremisten egentligen var och vad han gjorde och skapa något i en annan tråd om det.

Yevgeny Prigozhin hade också extremt många fiender inte minst inom militärstaber. Han var vän med Putin och kritiserade inte honom utan höga generaler. Politikern Yushenkov hade fiender inom FSB efter att han jagat dom om tjetjenska bombningar. Anna Politkovskaya var en journalist som grävde djupt, även hon om tjetjenien. Jag kan lista fler men inga av dom var ett hot mot Putins makt och hans valresultat. Det dom har gemensamt är att alla retat skumma figurer i samhället och samma sak sker till exempel i USA, människor dör där med på skumma sätt.

När försökte Putin döda Zelensky? Vad har du drömt ihop det? Zelensky fick garantier från förra israeliska premiärministern Naftali Bennett som varit i Moskva för att prata med Putin att Putin inte hade några planer på att döda honom. Zelensky var så förbannat rädd i början men det löste väl sig med kokain och Bennetts garantier.

Den ukrainska oppositionsledaren Viktor Medvedtjuk fick fly Ukraina efter två mordbräder mot hans hem och sedan fängelse. Presidenten Viktor Yanukovych fick också fly efter statskuppen 2014 i Kiev. Många, många rysslandsvänner i Ukraina har blivit mördade.

Varför påstår du saker som du inte har några som helst bevis för? Jag skulle ju kunna påstå samma saker om våra politiska ledare i väst att dom ligger bakom mord och mycket annat. Se skumma typer som Macron, Boris, Erdogan, Biden osv.

Putin och Ryssland anser inte att parlamentet och presidenten i Ukraina är legala utan att ett nytt val för folket hålls. Deras perioder har redan löpt ut men dom sitter kvar i den fantastiska "demokratin" Ukraina. Putin och militärledningen har sagt att man kan komma att slå till mot beslutsfattande center. I Kiev tror dom att det är parlamentet och presidentposten så dom har nu lämnat dom platserna och gömmer sig. Så mycket för luftförsvaret.

Så läs nu på mer om Ryssland, Ukriana och konflikten.
En liten bakgrund på lätt svenska:
Putin kommer från KGB, den sovjetiska hemliga polisen, och S:t Petersburgs organiserade brottslighet i början av 1990-talet. En rapport från en utredningskommission från S:t Petersburgs stadsfullmäktige fastställde att han hade förskingrat mer än 100 miljoner dollar i slutet av 1991. Eftersom han kontrollerade de myndigheter som skulle bekämpa brottsligheten så har inga ryska brottmål drivits mot honom.
Citera
2024-12-01, 12:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Kanske borde vi istället diskutera de komplexa historiska och politiska faktorer som lett fram till konflikten, som till exempel de nationalistiska strömningar i Ukraina som bidragit till att spä på fientligheterna. Och för att inte glömma bort att även Ukraina har en lång historia av förtryck mot minoriteter, inklusive ryssar. Så låt oss inte glömma bort att det finns gott om skuld att dela runt i den här konflikten.
Jag tror inte du inser hur efterblivet det du skriver framstår för en genomsnittlig svensk.

Kan vi enas om att den som startar en invasion av ett grannland, vars gränser man själv tidigare har erkänt som "okränkbara", bär den överlägset största skulden för denna katastrof till krig?

Du skriver så extremt ensidigt så det gör ont i hjärnan.
Det är ju Ryssland som genomgått en extrem utveckling mot nationalism, militarism, förtryck och revanschism (dvs fascism) under de senaste 20 åren. Det är grunden till konflikten.
Sedan kan man såklart intressera sig för varför Ryssland har utvecklats i fascistisk riktning. Det kan vara intressant. I en annan tråd.
Citera
2024-12-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ukraina är mitt i ett pågående krig. Att skicka fredsbevarande trupper till ett sådant område skulle kunna ses som att man tar parti i konflikten och riskerar att dra in fler länder i kriget.

Som i alla andra fredsbevarande insatser med andra ord?

Ledsnar du aldrig på att ljuga?
Citera
2024-12-01, 12:47
Medlem
Citat:

Och du har ett annat citat som påstår att man ska göra det? Det vore fantastiska nyheter!

Jag utgår bara ifrån det du citerar och vad som är allmänt känt
Citera
2024-12-01, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Putin är inte otydlig, han säger rent ut att Ukraina inte ska existera, det är enligt honom ingen nation.

Det har han aldrig sagt, han har tom sagt att ukrainsk kultur bör respekteras. Sitt inte och hitta på.
Citera
2024-12-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Dagar? I sämsta fall om några månader!

Fronten vid Pokrovsk har inte rört sig nämnvärt på länge. Striden om Pokrovsk kommer att bli den hittills värsta under hela kriget och det kan nog dröja fram till nästa sommar innan det är avgjort.
Citera
2024-12-01, 12:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Självklart har bär ryssarna ansvar för en del av fientligheten emot dem. Det finns aldrig helt oskyldiga i en konflikt. Det jag tycker Putin varit otydlig med är om han anser att ukrainarna utgör en egen separat nation. Han kan tycka att de är brödrafolk hur mycket han vill men folk har självbestämmanderätt och den måste respekteras.

På samma sätt måste ukrainarna respektera att de etniska ryssarna i östra Ukraina inte vill vara en del av den ukrainska nationen.

Det jag hör från många ukrainare dock är att de är glada att Trump vann då de har fått nog av detta krig och vill ha fred till varje pris.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Med tillägget att han så sent som 2008 var extremt tydlig med att Ryssland inte hade några som helst territoriella krav på Ukraina och att Ukrainas gränser inte var omdiskuterade.
https://www.youtube.com/watch?v=1__EPqhMrFQ
Hur kan man ta vad en sådan person säger på allvar överhuvudtaget?
Citera
2024-12-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Fronten vid Pokrovsk har inte rört sig nämnvärt på länge. Striden om Pokrovsk kommer att bli den hittills värsta under hela kriget och det kan nog dröja fram till nästa sommar innan det är avgjort.

Nya områden blev befriade senaste dygnet runt Pokrovsk.

Annat område som ser ut att vara kritiskt är Kupiansk. En fjärdedel av staden typ har Ryssland befriat senaste tiden.. Ukriana och västerländska ledarna tror fortfarande dom ska vinna kriget..💀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in