2024-11-29, 22:45
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
90% av serien är påhittad
Bra då är vi två om att tvivla på att serien avslöjar något som helst nytt.
Tvivla är fel ord, inget nytt presenteras. Om det fanns en teori om vart pengarna hamnade hade dokumentären av intresse, men den stora frågan nämns inte.
Edit: dokumentären är trams.
Citera
2024-11-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Bra då är vi två om att tvivla på att serien avslöjar något som helst nytt.
Tvivla är fel ord, inget nytt presenteras. Om det fanns en teori om vart pengarna hamnade hade dokumentären av intresse, men den stora frågan nämns inte.
Edit: dokumentären är trams.

Känns ju som att khadum som sa att han var ”tvingad till det via skulder osv” gjorde att man målade upp en rätt fattig bild av han under en och andra sidan kommer han ju inte bara jaaaa men det här var den ultimata kuppen jag gjorde det utan några skulder.. Dom flesta som åker när bevisen överöser en sådär kör något sånt.. Dessutom verkar khadum klanen ganska stor och safa sägs ju tidigt varit en spektakulär härdad brottsling frågan är väl vilka som var dom faktiska hjärnorna och om det verkligen var så att pengarna skulle åter investeras med Jonas Falk under den tiden som var hög aktiv och även bulent som safa greps med både bulent Milan och Jonas är härdade brottslingar från 70 talet Milan kan möjligen vara den 60 talist det vet jag inte men man har målat upp safa lite fattigt tycker jag dock så är det ändå en bra serie där dom försöker göra det så bra som möjligt om man noterar så skildrar dom 2009 utan smarta telefoner och så.. utan någon Hollywood budget och så så är det bra.. Däremot så knäcker nog inte helikopter rånet Arlanda rånet grejen med helikopter rånet var att man använde en helikopter visst häftigt men Arlanda är också Arlanda det får vi inte glömma
Citera
2024-11-29, 23:13
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Känns ju som att khadum som sa att han var ”tvingad till det via skulder osv” gjorde att man målade upp en rätt fattig bild av han under en och andra sidan kommer han ju inte bara jaaaa men det här var den ultimata kuppen jag gjorde det utan några skulder.. Dom flesta som åker när bevisen överöser en sådär kör något sånt.. Dessutom verkar khadum klanen ganska stor och safa sägs ju tidigt varit en spektakulär härdad brottsling frågan är väl vilka som var dom faktiska hjärnorna och om det verkligen var så att pengarna skulle åter investeras med Jonas Falk under den tiden som var hög aktiv och även bulent som safa greps med både bulent Milan och Jonas är härdade brottslingar från 70 talet Milan kan möjligen vara den 60 talist det vet jag inte men man har målat upp safa lite fattigt tycker jag dock så är det ändå en bra serie där dom försöker göra det så bra som möjligt om man noterar så skildrar dom 2009 utan smarta telefoner och så.. utan någon Hollywood budget och så så är det bra.. Däremot så knäcker nog inte helikopter rånet Arlanda rånet grejen med helikopter rånet var att man använde en helikopter visst häftigt men Arlanda är också Arlanda det får vi inte glömma
Arlanda är ju oslagbart som du skriver, och här handlar det mest om att man använde en helikopter, och bytet är spekulationer 39 miljoner det finns inget fakta om ursprunget till just den summan.
Nej jag tror dom fick problem att anända pengarna med tanke på att sedlarnas utformning bytes ut inom kort.
Om inte helikopter piloten gjorde bort sig så kanske det vart ett rån med framgång och några år i fängelse för minst en av aktörerna.
Där övriga förvaltade rikedomen på ett bra sätt utan att köpa bilar och rolex.
Citera
2024-11-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Ja men om hela rånet tog 30 minuter så spelar ju 2 minuter inte någon roll, polisen hade kunnat storma in efter en kvart lika gärna så jag fattar inte hur dom tänkte där.

I det stora hela nej, men att de planerat tiden och att de lämnade kvar säckar och inte gick för att hämta mer tycker jag tyder på att de inte visste när polisen skulle komma.
Citera
2024-11-30, 01:45
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Ja alltså det tog inte superlång tid. Men det var väl planerat till några sekunder men tog över 2 minuter.

Konstigt att de inte sprängde rutan också. De sprängde ju allt annat utom det som behövdes att kapa låset på burarna med pengar.
Citera
2024-11-30, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Konstigt att de inte sprängde rutan också. De sprängde ju allt annat utom det som behövdes att kapa låset på burarna med pengar.

Har för mig de provsprängde ett liknande tak och det gick inte så bra?
Citera
2024-11-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Arlanda är ju oslagbart som du skriver, och här handlar det mest om att man använde en helikopter, och bytet är spekulationer 39 miljoner det finns inget fakta om ursprunget till just den summan.
Nej jag tror dom fick problem att anända pengarna med tanke på att sedlarnas utformning bytes ut inom kort.
Om inte helikopter piloten gjorde bort sig så kanske det vart ett rån med framgång och några år i fängelse för minst en av aktörerna.
Där övriga förvaltade rikedomen på ett bra sätt utan att köpa bilar och rolex.

Stor skillnad på Arlanda Rånet både utförande, precision och planeringen! Västberga var något helt annat!
Citera
2024-11-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulluosprupp
Hade den stått kvar på taket hade dom ju kunnat skadeskjutit helikoptern
Så det är anledningen?
Citera
2024-11-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindansosen
Så det är anledningen?

Ja för dom skjuter inte ner en hovrande helikopter hur som helst, Då den kommer störta vart som helst med ödesdigra konsekvenser!
Citera
2024-11-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Inte ens jag med noll erfarenhet av rån och kriminalitet fattar att man bränner sitt fordon, för det var ju dettasom flera åkte dit på.

Deras dna fanns i helikoptern.

Sen, hur säkert var det egentligen att polisen inte skulle storma in?
Vad jag förstår så ville piketen och polisen gå in men dom fick inte det trots att personalen hade kommit ut redan.

Också, varför fick inte polisen hjälp av kustbevakningen eller nån annan helikopter?
Dom hade kunnat följa rånarna på avstånd lätt.

Jag anser att rånet lätt hade kunnat gå snett och att rånarna hade en del tur på sin sida.

Nej, man hittade faktiskt inte så mycket DNA inuti helikoptern. Den enda matchade DNA-träffen man hittade i helikoptern var på en GPS och kom från helikopterpiloten. Detta förklarade han med att han tidigare flugit denna helikoptern, vilket varit allmänt känt. Däremot hittade man DNA-spår från en av rånarna på brottsverktyg inuti depån i form av en slägga, en postsäck, en karbinhake och en stege. Samt DNA-spår från ytterligare en av rånarna på en sprängkapsel. Man kan då fråga sig om detta spelar någon roll eftersom dessa verktyg tagits med av rånarna och därmed bevisligen fraktats i helikoptern. Svaret blir: ja, till viss del. Eftersom att detta är lösa/flyttbara föremål som vederbörande kan påstå att dom varit i kontakt med före rånet, vilket då kan förklara deras DNA-spår.

"Sen, hur säkert var det egentligen att polisen inte skulle storma in?" - Ganska så säkert. Polisen hade inte viljat storma in i byggnaden med risk för gisslantagning samt utifrån att man visste att rånarna både hade skarpladdade vapen samt sprängämnen. Påståendet om "att piketen ville gå in" spelar ingen som helst roll här. För, om du ursäktar ordvalen, så är piketen/insatsstyrkan alltid "blodtörstiga" och "hormonstinna" och vill gå in vid sådana här tillfällen. Dom är ju heller inte arbetsledande eller beslutsfattare, så deras egna vilja/åsikt spelar ingen roll vid en sådan här situation...

"Också, varför fick inte polisen hjälp av kustbevakningen eller nån annan helikopter?" - Vet inte exakt. Men minns att två av militärens JAS-plan sattes in för ev. beredskap, men att man avbröt detta med motiveringen att det hela var ett polisiärt ärende. Detta vet jag att polisen i efterhand fick kritik för.
Citera
2024-11-30, 16:46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Har för mig de provsprängde ett liknande tak och det gick inte så bra?

Ja om det stämmer att de provsprängde innan på ett ställe. Så kunde de lika bra sprängt glasrutan
Citera
2024-11-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, man hittade faktiskt inte så mycket DNA inuti helikoptern. Den enda matchade DNA-träffen man hittade i helikoptern var på en GPS och kom från helikopterpiloten. Detta förklarade han med att han tidigare flugit denna helikoptern, vilket varit allmänt känt. Däremot hittade man DNA-spår från en av rånarna på brottsverktyg inuti depån i form av en slägga, en postsäck, en karbinhake och en stege. Samt DNA-spår från ytterligare en av rånarna på en sprängkapsel. Man kan då fråga sig om detta spelar någon roll eftersom dessa verktyg tagits med av rånarna och därmed bevisligen fraktats i helikoptern. Svaret blir: ja, till viss del. Eftersom att detta är lösa/flyttbara föremål som vederbörande kan påstå att dom varit i kontakt med före rånet, vilket då kan förklara deras DNA-spår.

Lägger till att pilotens DNA också hittades på brottsplatsen, på de buntband som användes för att fästa stegarna på helikoptern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in