Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Inte ens jag med noll erfarenhet av rån och kriminalitet fattar att man bränner sitt fordon, för det var ju dettasom flera åkte dit på.
Deras dna fanns i helikoptern.
Sen, hur säkert var det egentligen att polisen inte skulle storma in?
Vad jag förstår så ville piketen och polisen gå in men dom fick inte det trots att personalen hade kommit ut redan.
Också, varför fick inte polisen hjälp av kustbevakningen eller nån annan helikopter?
Dom hade kunnat följa rånarna på avstånd lätt.
Jag anser att rånet lätt hade kunnat gå snett och att rånarna hade en del tur på sin sida.
Nej, man hittade faktiskt inte så mycket DNA inuti helikoptern. Den enda matchade DNA-träffen man hittade i helikoptern var på en GPS och kom från helikopterpiloten. Detta förklarade han med att han tidigare flugit denna helikoptern, vilket varit allmänt känt. Däremot hittade man DNA-spår från en av rånarna på brottsverktyg inuti depån i form av en slägga, en postsäck, en karbinhake och en stege. Samt DNA-spår från ytterligare en av rånarna på en sprängkapsel. Man kan då fråga sig om detta spelar någon roll eftersom dessa verktyg tagits med av rånarna och därmed bevisligen fraktats i helikoptern. Svaret blir: ja, till viss del. Eftersom att detta är lösa/flyttbara föremål som vederbörande kan påstå att dom varit i kontakt med före rånet, vilket då kan förklara deras DNA-spår.
"
Sen, hur säkert var det egentligen att polisen inte skulle storma in?" - Ganska så säkert. Polisen hade inte viljat storma in i byggnaden med risk för gisslantagning samt utifrån att man visste att rånarna både hade skarpladdade vapen samt sprängämnen. Påståendet om "att piketen ville gå in" spelar ingen som helst roll här. För, om du ursäktar ordvalen, så är piketen/insatsstyrkan alltid "blodtörstiga" och "hormonstinna" och vill gå in vid sådana här tillfällen. Dom är ju heller inte arbetsledande eller beslutsfattare, så deras egna vilja/åsikt spelar ingen roll vid en sådan här situation...
"
Också, varför fick inte polisen hjälp av kustbevakningen eller nån annan helikopter?" - Vet inte exakt. Men minns att två av militärens JAS-plan sattes in för ev. beredskap, men att man avbröt detta med motiveringen att det hela var ett polisiärt ärende. Detta vet jag att polisen i efterhand fick kritik för.