• 4
  • 5
2024-11-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskrot1
Hej allihopa,

Jag startade en tråd tidigare idag angående den varelsen som i folkmun heter: Murloc.
Det kom då upp diskussion i tråden om denna varelsen är riktig eller fiktiv. Jag vet såklart att den existerar i onlinespelet World of Warcraft men har hört att skaparna tagit inspiration ifrån en verklig varelse. Har nu under dagen gjort en hel del forskning inom ämnet och är helt fast.

Någon här som har mer information eller som kan hänvisa till litteratur om varelsen?

Tack på förhand

/Jul

Japp, den är verklig.

Släkt med drakar och demoner.

Grymma julfester där bortom bergen när alla samlas.

Murlocs äger när de kör monopol på kvällen, efter julklappsöppningen.
Citera
2024-11-29, 23:56
Jag har sett en murloc i verkligheten.
Var ute och plockade svamp för ett par år sedan när jag plötsligt hörde oljud i en buske, det var en murloc som gömde sig där.
Vi blev typ lika rädda för varandra och sprang mot varsitt håll.
Har aldrig vågat plocka svamp där igen.
Citera
2024-11-30, 15:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jag får be om ursäkt. Jag tog bara för givet att det fanns något liknande i Mesopotamisk mytologi när du i den andra tråden skrev att varelsen härstammade från gamla Mesopotamien.

Med hjälp av en snabb googling verkar varelsen vara inspirerad av Lovecrafts "Deep Ones".

Ordet är äldre. Redan i H.G. Wells The Time Machine från 1895 förekommer Morlocks, ett slags apliknande underjordiska varelser som kommer fram på natten och rövar bort människor för att äta upp dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Morlock
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in