2024-11-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För det första så har hon inte satsat på en senare formtopp denna säsong, utan snarare att hon skall försöka hålla i sin toppform under en längre period.

Vad vet du om det?
Inför förra säsongen förändrades en del i hennes upplägg, man har kanske lagt till något ytterligare?

Citat:
För det andra, det finns inte så många chanser att kvala in till VM på 10 km klassiskt, nu missar hon den första chansen.
Det har du rätt i men det kommer flera chanser att visa att hon är rätt val. Så.......ingen ko på isen.

Citat:
För det tredje, så har hon redan en landslagsplats och borde därmed ha fått förtur.
Ja, men om, jag säger OM, man nu tänkt sig en annan strategi den här säsongen så kan det vara i den nya strategins banor.

Citat:
För det fjärde, om det är så att den som rankas som sjätte åkaren i A-landslaget och därmed riskerar att inte har förtur så borde landslagsledningen ha informerat om detta långt i förväg och att det inte kom som en överraskning för henne i samband med uttagningen.
Jag har inte sett några kommentarer från Ilar ang uttagningen så kan ej bemöta detta.
Det kan också vara så att ledningen tror att det är det bästa beslutet för Moa utan att Moa håller med. Det har hänt förut att idrottare inte förstår ALLA aspekter av en uttagning.

Citat:
För det femte så håller min slutsats, om hon vill vara säker på att få åka i Ruka nästa säsongsstart så måste hon alltså tappa formen till den nationella säsongspremiären. Ditt tal om senare formtopp har ingen relevans för detta.

Som jag redan sagt så håller jag inte med om det, se mitt tidigare svar.
Citera
2024-11-29, 16:40
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Misforsto tidligere, og trodde Ilar var petad fra hele Ruka. Kommenterte da at selv om det sikkert var urettferdig, så kanskje det samlet sett, etter hvert, ville vise seg å være en fordel for hennes sesong totalt sett. Att det å ikke behøve å slippe opp og toppe infor Ruka for en gangs skyld, i.a.f. ville være en endring.

Hun er jo ikke 21 år lenger. Om mitt intrykk stemmer, at hennes formkurve ser omtrent likarted ut hvert eneste år, så er det vel ikke det smarteste å gjøre presis det samme nog en gang.

NB, kommentaren gjelder bare temaet om at man ikke bør ha tro på at om man gjør presis det samme tilstrekkelige ganger, så vil resultatet bli et annet før eller senere.
Interne uttakskriterier mm, styrer jeg langt unna
Citera
2024-11-29, 16:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vad vet du om det?
Inför förra säsongen förändrades en del i hennes upplägg, man har kanske lagt till något ytterligare?
Hon har själv sagt det i en intervju som jag har läst.

Citat:
Det har du rätt i men det kommer flera chanser att visa att hon är rätt val. Så.......ingen ko på isen.
Det är väl inget starkt argument och jag tycker inte att man kan tänka så. För att det kommer fler chanser så gör det alltså inget att man gjorde en felaktig uttagning (om man nu tycker så).

Citat:
Ja, men om, jag säger OM, man nu tänkt sig en annan strategi den här säsongen så kan det vara i den nya strategins banor.
Borde man inte då ha informerat Ilar om det? Och det står inget om det i uttagningskriterierna. Thomson säger inte heller något om det i den intervju med honom som specifikt handlade om uttagningsprinciperna och som gjordes inför säsongspremiären i Bruksvallarna.

Citat:
Jag har inte sett några kommentarer från Ilar ang uttagningen så kan ej bemöta detta.
Det kan också vara så att ledningen tror att det är det bästa beslutet för Moa utan att Moa håller med. Det har hänt förut att idrottare inte förstår ALLA aspekter av en uttagning.
Hon säger ju själv att hon inte fått någon information om detta i förväg och att det är jättetråkigt att hon inte får åka och hon egentligen inte fått någon förklaring. Och Thomson säger att han förstår att Ilar är besviken men han säger inget om att ledningen tror att detta är det bästa för Ilar.

Citat:
Som jag redan sagt så håller jag inte med om det, se mitt tidigare svar.
Problemet här är ju att du diskuterar en sak (om att satsa på en senare formtopp under säsongen och att ledningen har en plan för henne men att du inte kommer med några belägg för att det faktiskt handlar om detta) och att jag diskuterar en annan sak (om vilka slutsatser Ilar rimligtvis måste dra av detta inför nästa säsongs säsongspremiär utifrån att uttagningskriteriernas förtur för A-landslagsåkarna inte gällde för henne).
Citera
2024-11-29, 16:59
Medlem
Kommer man sätta Lundgren på att vinna den skandinaviska cupen? LL också. Och så får elitjuniorerna åka Tour de Ski i år?
Citera
2024-11-29, 17:02
Medlem
Citat:
Hon har själv sagt det i en intervju som jag har läst.

Det är väl inget starkt argument och jag tycker inte att man kan tänka så. För att det kommer fler chanser så gör det alltså inget att man gjorde en felaktig uttagning (om man nu tycker så).

Borde man inte då ha informerat Ilar om det? Och det står inget om det i uttagningskriterierna. Thomson säger inte heller något om det i den intervju med honom som specifikt handlade om uttagningsprinciperna och som gjordes inför säsongspremiären i Bruksvallarna.

Hon säger ju själv att hon inte fått någon information om detta i förväg och att det är jättetråkigt att hon inte får åka och hon egentligen inte fått någon förklaring. Och Thomson säger att han förstår att Ilar är besviken men han säger inget om att ledningen tror att detta är det bästa för Ilar.

Problemet här är ju att du diskuterar en sak (om att satsa på en senare formtopp under säsongen och att ledningen har en plan för henne men att du inte kommer med några belägg för att det faktiskt handlar om detta) och att jag diskuterar en annan sak (om vilka slutsatser Ilar rimligtvis måste dra av detta inför nästa säsongs säsongspremiär utifrån att uttagningskriteriernas förtur för A-landslagsåkarna inte gällde för henne).
Du får gärna länka den intervjun med Moa.

Resultatlistan från Bruksvallarna ser ut som den gör och bidrog väl(?) till uttagningen.

Nej, jag har inget belägg för det med "senare formtopp" utan ser man tillbaka till dom senaste säsongerna har Moa haft bra resultat tidigt i säsongen för att sedan bli sämre.
Förra säsongen gjordes vissa justeringar i upplägget och jag tänkte att man byggt vidare på det.

Men........uttagningen stämmer ju med resultatlistan från Bruksvallarna så............egentligen inget att klaga på från min sida.

Nu fick ju Märta lära sig att kontrollera utgångsfarten!
Citera
2024-11-29, 18:44
Medlem
Ski-entusiastens avatar
I friidrett, skiskyting, langrenn og mange andre idretter diskuterer vi ofte den siste uttaksplassen inn i kackelet, helt til vi nesten blir fiendtlige mot hverandre. Precis samme her i Norge, så det er intet særsvensk fenomen
Det at det, som aller oftest, ikke har noe som helst betydning for resultatene i mesterskap, ser ikke ut til å ha noen merkbar effekt på vår entusiasme.

Men det finnes noen unntak, der hvor den siste plassen har en betydning. Norsk herreskiskyting og svensk damelangrenn er to bra exempler på det. Der kan man velge inn utøvere med et så høyt toppnivå, at de kan skrelle. Moa Ilar er jo en sånn.
Om hun møter i VM i standard Rukaform, vil det jo ha en betydning for resultatene. Var vel derfor jeg engasjerte meg lite i at hun denne sesongen burde satse på en annen formutvikling enn tidligere sesonger.
Citera
2024-11-29, 21:32
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
För det första så har hon inte satsat på en senare formtopp denna säsong, utan snarare att hon skall försöka hålla i sin toppform under en längre period.

För det andra, det finns inte så många chanser att kvala in till VM på 10 km klassiskt, nu missar hon den första chansen.

För det tredje, så har hon redan en landslagsplats och borde därmed ha fått förtur.

För det fjärde, om det är så att den som rankas som sjätte åkaren i A-landslaget och därmed riskerar att inte har förtur så borde landslagsledningen ha informerat om detta långt i förväg och att det inte kom som en överraskning för henne i samband med uttagningen.

För det femte så håller min slutsats, om hon vill vara säker på att få åka i Ruka nästa säsongsstart så måste hon alltså tappa formen till den nationella säsongspremiären. Ditt tal om senare formtopp har ingen relevans för detta.

Tycker du överdriver. Går ju inte att i absurdum hänvisa till förtur. Nu är ju Märta best of the rest så logiskt att hon får chansen. Dessutom tävlar Ilar på söndag i en tävling som mer passar henne. Hon lär även få tävla på skiathlonen i Lillehammer. Hennes bästa VM-chans (skiathlon).
Citera
2024-11-29, 22:40
Moderator
Hjv9s avatar
Har väntat på nya Dyvik vs Hagström och nu kommer den. Ilar vs Rosenberg. Härligt.
Citera
2024-11-29, 22:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tycker du överdriver. Går ju inte att i absurdum hänvisa till förtur. Nu är ju Märta best of the rest så logiskt att hon får chansen. Dessutom tävlar Ilar på söndag i en tävling som mer passar henne. Hon lär även få tävla på skiathlonen i Lillehammer. Hennes bästa VM-chans (skiathlon).

Förtur för landslagsåkarna gäller ju bara i de första tävlingarna på säsongen. Och det hade varit något annat om hon hade varit en minut efter Märta i Bruksvallarna istället för ett fåtal sekunder som det var nu.
Citera
2024-11-29, 22:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Du får gärna länka den intervjun med Moa.

https://langd.se/traditionell-langdakning/ilar-om-andringen-mer-traningsbelastning-under-tavlingssasong/ (dock bakom betalvägg)
Citera
2024-11-29, 23:06
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Förtur för landslagsåkarna gäller ju bara i de första tävlingarna på säsongen. Och det hade varit något annat om hon hade varit en minut efter Märta i Bruksvallarna istället för ett fåtal sekunder som det var nu.

Ja, givetvis är 13 sek back bättre än 1 min back.
Fast ändå. Märta slog regelrätt 2 A-lagare. Vad mer kan hon göra för att kvala in till Ruka rimligen?
Ilar får sin chans på söndag (i ett lopp som passar henne som handsken) så jag förstår inte denna girighet om Ilars deltagande idag?

Sedan är detta inte relevant om uttagningen, men vilken frisk fläkt Märta var idag. Mersmak är ordet som först kommer upp i tanken.
Citera
2024-11-29, 23:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, givetvis är 13 sek back bättre än 1 min back.
Fast ändå. Märta slog regelrätt 2 A-lagare. Vad mer kan hon göra för att kvala in till Ruka rimligen?
Ilar får sin chans på söndag (i ett lopp som passar henne som handsken) så jag förstår inte denna girighet om Ilars deltagande idag?

Sedan är detta inte relevant om uttagningen, men vilken frisk fläkt Märta var idag. Mersmak är ordet som först kommer upp i tanken.

Ja, jag tycker att man kan diskutera hur man skall matcha in unga åkare så att de får åka i världscupen, särskilt i vårt starka damlag. Men om man nu skall ta ut åkare utanför A-laget som man nu gjorde med Märta på Ilars bekostnad, ja då tycker jag att man behöver skriva om uttagningskriterierna och göra det tydligt för båda A-lagsåkarna och de utanför A-laget om vad som gäller för att bli uttagen till den första tävlingshelgen.

20 km fristil masstart är ingen VM-distans, 10 km klassiskt däremot är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in