2024-11-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Se tidigare inlägg och skärp till dig, så klarnar det ska du se.
Om du inte hittar/förstår texterna så får du vänta till ikväll då jag har tid att kommentera ordentligt.
Dina frågor är för övrigt missvisande eller felaktiga.

Då är du välkommen att återkomma med ett svar i sak och inte genom personangrepp.
Citera
2024-11-27, 14:53
Medlem
RFTs avatar
Nu är det lika tråkig stämning här, som i tråden om Helena Andersson.

Flera trådmedlemmar, inklusive jag, behöver lugna ner tonen och fokusera på det relevanta och hålla diskussionen saklig.

Ha en fortsatt trevlig onsdag, önskar jag er alla!
Citera
2024-11-27, 23:53
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
.......- Hur är Bomans arbete som bilreparatör och linjearbetare.....
- Hur är Bomans gravsättning i minneslund........

Bakgrund: Ingen tycks förhörts om Bomans aktiviteter kvällen Viola försvann.
NYA uppgifter från boken "Dödsgåtan Viola Widegren" avslöjar att han agerade konstigt dagarna efter Violas försvinnande (se andra inlägg). Detta har alltså inte uppmärksammats tidigare eftersom uppgifterna inte varit kända för allmänheten.

För mer svar behövs grävas. Uppgifter som avviker från det normala kan vara intressanta, de kan indikera att nåt är galet eller skumt.
Det räcker att uppgifterna KAN vara relevanta för att användas i teorier eller spekulationer.

- Värnplikts- och yrkesuppgiften visar att liftarteorin+Boman inte kan avfärdas med argumentet "han kunde nog inte köra bil", och att det inte är osannolikt att han färdades med bil yrkesmässigt på vägarna i de trakterna.
- Gravsättningen i samma stad där de inte delar sista vilan (anonym minneslund och ensam kistgrav) tycks sticka ut. Vad var orsaken? Låg det en mörk hemlighet bakom, t.ex. som hade med Viola att göra?
- Och kommer det att dyka upp andra konstigheter som kan vara relevanta för Violafallet?

Den mest naturliga och närliggande teorin om Violas försvinnande är olycka eller självmord i älven. (Den teorin innehåller också uppgifter som KAN vara relevanta för hennes försvinnande).

Familjen Widegren är utredda mycket grundligt, mer än vad som tidigare varit känt.
Inget tyder på att de ljög eller begick brott mot Viola.

Fler teorier än älven är tex liftarteorin och rymningsteorin.
Boman har det tidigare inte funnits nån teori om. Han har inte heller knappt nämnts i den här tråden.

Citat:
Nej, det står inte något annat än "Bilreparatör" hur mycket ni än försöker få det till något annat. Jag är helt kapabel att läsa hela värnpliktskortet, men det som diskuterades var ju det ord som var utklippt utan kontext till att börja med.

Det vanliga var att man var ledig på söndagarna. Om du hävdar att han inte var det föreslår jag att du kommer med en källa som styrker det du hävdar.
Tack för inblicken, nu förstår jag att du tror mycket starkt på din förmåga att tolka handstilar.
Kontexten och helheten är viktig, och för mig spelar det i nuläget ingen roll om det står bilrep eller bilop som civil sysselsättning, det räcker att han var "bilförare" i det militära, jobbade med bilar i det civila (som bilförare eller bilreparatör), och att han även var linjearbetare i det civila.

Det var du själv som uttryckte dig tvärsäkert om Bomans söndagsledighet. Jag påpekade bara att akuta servicearbeten kan kräva insatser även på söndagar, dvs att han kanske inte alls var ledig.

Citat:
Då är du välkommen att återkomma med ett svar i sak och inte genom personangrepp.
Tips: om du inte vill ha personangrepp så bör du själv inte leverera såna, som i dina tidigare inlägg (t.ex. om läsförståelse).
Senast redigerad av Sommarlust 2024-11-28 kl. 00:01.
Citera
2024-11-29, 13:01
Medlem
Sommarlusts avatar
Komplettering till föregående inlägg,
med uppdaterad sammanställning över det CENTRALA om Bomans agerande.
Och några foto på landsvägen.
Sönd 5 dec kl 18.45:
Viola gick ut från Widegrens bostadshus i Västerbränna, efter ett kort besök med gräl/bråk om jobb och skolstudier.
Strax intill bostadshuset passerade "landsvägen" till Sollefteå där Viola arbetade och bodde tillfälligt.

Månd 6 dec:
pappa Carl ringde Violas ingifte morbror Boman i Sollefteå och berättade att Viola försvunnit.

Tisd 7 dec vid 16-tiden:
Carl sa till Boman att Carl tänkte polisanmäla försvinnandet,
men Boman sa att det var för sent på dagen. Carl frågade då om Boman kunde polisanmäla på morgonen nästa dag eftersom Carl skulle arbeta i skogen, Boman tyckte Carl skulle göra det själv.

- Onsd 8 dec:
Carl ringde polisen på eftermiddan efter jobbet.

11 dec:
Boman sa i tidningen Nya Norrland att det var "underligt" att Carl "dröjde så länge med anmälan",
och att "det dröjde också innan de närmaste underrättades".
(trots att Carl underrättat Boman redan dan efter, och att Boman fått Carl att dröja med anmälan).
Citat ur tidningen:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.

14 dec:
När Boman skulle förhöras av polisen om Viola överräckte han ett brev till polisen.
Brevet var anonymt och riktade mordmisstankar mot Carl, och att han nog gömt Viola i en vak i Faxälven. Brevskrivaren angav Violas pengaarv som möjligt motiv.
Citat ur Bomans brev:
----
Bomans obehagliga agerande mot Carl leder till frågan varför? (Beteendet är obehagligt oavsett vad orsaken var).
Det har framlagts flera teorier här senaste månaden. Exempelvis att Boman hoppades att dom (hustrun, Violas moster) skulle få ärva Viola, om Carl kunde bevisas vara en mördare.

Ett annat exempel är liftarteorin+Boman, att han var involverad i Violas försvinnande och därför ville rikta misstankar och uppmärksamhet mot nån annan. Eftersom det redan fanns ett ryktesdrev från en del lokalbefolkning mot Carl, så blev det naturligt att falla in i det drevet.
----

Allmän liftarteori med varianter:

Gammalt flygfoto med landsvägen, och nutida street view:

Frågor om Boman och liftarteorin:

------
GAMLA FOTOGRAFIER på landsvägen (från Sollefteå bilddatabas)

Landsvägen (grusväg) ca tio år efter Viola försvann:
https://som.kulturhotell.se/items/show/469756
Bildtext: "Yngve Modin är ute och kör med hästen på landsvägen ovanför Nordins i Guxås."
Guxås är ca en mil österut från Widegrens, mot Helgum och Sollefteå.
Telestolpar längs vägen (Bomans yrkesområde).

Äldre foto än ovan:
https://som.kulturhotell.se/items/show/457283
Bildtext: "En personbil stående på landsvägen."
Sollefteå, ej närmare angivet. Odaterat.
Inga telestolpar. Faxälven? i bakgrunden.
Citera
2024-12-03, 14:27
Medlem
Sommarlusts avatar
Citaten ur ett dödshotbrev till familjen Widegren: (FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.
Citat:
”(...) Ni har 7 dagar kvar att leva, du, din häxkäring och din satunge. Din fräcka djävul, erkänner du mordet på din dotter inom dessa 7 dagar så klarar ni er, annars ska ni torteras och dö.
(...) vi är nämligen två som tänker utföra dådet. Det är inte första gången vi pressat folk att erkänna. Tänk på att jag finns i din närhet varje dag, men jag är ingen granne till dig. Jag är en person som du minst av allt anar.
(...) Du och din satans kärringdjävul och er slynunge ska straffas hårt av djävulen. Ni ska få sona ert brott. Tortyr och död väntar er.”

--- (ur Dödsgåtan Viola Widegren, sid 269-271) ----
kan kompletteras med följande citat ur samma brev (sid 270 i DVW-boken):
"(...)
Din åttaåriga dotter har fått behandla dina andra två barn som är i livet så dom inte fått stanna hemma för myndigheterna.
Där hör du råskinn, jag vet vem du är, bättre än du anar. (...)"

Brevskrivaren påstår felaktigt att Violas pappa Carl hade ytterligare två barn (förutom Viola och hennes 8-åriga lillasyster),
och att de två barnen hade tvångsförflyttats av "myndigheterna" på grund av Violas lillasyster (som i brevet kallas "slynunge" och "satunge")...

I DVW-boken visas att brevskrivaren troligen sammanblandat Carl med en av hans bröder (som också hette Karl, med K) som bodde på annan ort (Umeå) tillsammans med hustru och sina två döttrar.
Brevskrivaren tycks trott att Karls döttrar var Carls och att "myndigheterna" tagit de döttrarna från Carl.

Den tokige brevskrivaren trodde han hade full koll ("jag vet vem du är, bättre än du anar") men han var helt i det blå.

En tanke: tyvärr fanns/finns det nog såna tokstollar lite överallt i landet, både då och nu, men de tar sig olika uttryck. Och då skrev de pappersbrev, nu är de på webben (fast här modereras ofta de värsta galenskaperna bort).
Senast redigerad av Sommarlust 2024-12-03 kl. 14:30.
Citera
2024-12-04, 11:04
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Citaten ur ett dödshotbrev till familjen Widegren: (FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.

kan kompletteras med följande citat ur samma brev (sid 270 i DVW-boken):
"(...)
Din åttaåriga dotter har fått behandla dina andra två barn som är i livet så dom inte fått stanna hemma för myndigheterna.
Där hör du råskinn, jag vet vem du är, bättre än du anar. (...)"

Brevskrivaren påstår felaktigt att Violas pappa Carl hade ytterligare två barn (förutom Viola och hennes 8-åriga lillasyster),
och att de två barnen hade tvångsförflyttats av "myndigheterna" på grund av Violas lillasyster (som i brevet kallas "slynunge" och "satunge")...

I DVW-boken visas att brevskrivaren troligen sammanblandat Carl med en av hans bröder (som också hette Karl, med K) som bodde på annan ort (Umeå) tillsammans med hustru och sina två döttrar.
Brevskrivaren tycks trott att Karls döttrar var Carls och att "myndigheterna" tagit de döttrarna från Carl.

Den tokige brevskrivaren trodde han hade full koll ("jag vet vem du är, bättre än du anar") men han var helt i det blå.

En tanke: tyvärr fanns/finns det nog såna tokstollar lite överallt i landet, både då och nu, men de tar sig olika uttryck. Och då skrev de pappersbrev, nu är de på webben (fast här modereras ofta de värsta galenskaperna bort).

Har bara läst hotbreven som publicerats i tråden och kan säga direkt att dom inte är skrivna av någon av Ångermanlands by-tokar, (by-tok = Lättare efterbliven i orten känd snubbe). Ej heller av random "knegare" som kan ha haft ett ont öga mot Violas farsa och (eller) morsa.

Betänk också att ett hotbrev av denna kalibern är mångfalt värre än ett verbalt hot då det verbala hotet kan uppstått spontant i affekt medans ett hotbrev uppkommit och krävt mer planering och tid.

Ett hotbrev av denna kalibern är skrivet av en mycket känslomässigt sjuk människa och det finns alltid en eller flera anledningar av den sjuka att skriva så.

En av anledningarna kan vara att vilseleda och då får man ha Nigeriabreven i åtanke, inget alls otänkbart att blanda ihop Carl med Karl för att spela dum och vilseleda folk.

Hade vart intressant om du kunde publicera alla hotbrev här i tråden så kanske vi kan få fram en gärningsmannaprofil av författaren till dem.
Citera
2024-12-05, 22:44
Medlem
Sommarlusts avatar
Utöver hot i olika former (via brev, telefon m.m) utsattes familjen Widegren för omfattande ryktesspridning. Det är sedan länge kända uppgifter men här är en sammanfattning.
Ryktena på Helgumtrakten och däromkring var bl.a. att Carl eller hela familjen hade mördat Viola,
med flera varianter över vad som hänt sedan, som:

- Slängt Viola i älven.
- Grävt ner Viola under lagårdsgolvet.
- Grävt ner Viola i en av Carls gödselstackar.
- Gömt Viola under timmervältan.
- Slängt ner Viola i en gammal brunn.
- Slängt ner Viola i en "bottenlös" tjärn.
- Grävt ner Viola i en befintlig grav på kyrkogården.
- Eldat upp Viola i bakugnen.
- Styckat Viola och kokat pölsa till grisarna och hönsen.
- Lagt in kroppsdelar av Viola i konserveringsglas.

Polisen grävde sedan i gödselstackarna och under timmervältan.

Det ryktades även att Carl mördat sin förra hustru.
Men hon avled 20 mil från Västerbränna på Mörsil vintersanatorium i Jämtland. Hon hade varit svårt sjuk sedan flera år i tuberkulos och diabetes.

Några av de personer som spred dessa rykten kan förstås varit samma personer som skrev hotbrev och dödshotade familjen Widegren.
En trådskribent fantiserar att Carl skulle skrivit hotbreven till sig själv, det är ungefär på samma tokstollenivå som de gamla ryktena på Violas tid.

Här är ett hotbrev där brevskrivaren påstår att Carl hade matat grisarna och hönsen med delar av Violas kropp, och han hotar skjuta Carl med ett jaktvapen.
Citatet är från Sture Lönnerstrands bok om Viola (den kom tre år efter att Viola försvann),
det är visat tidigare men tål att visas igen som exempel på folks galenskaper.

Brevskrivarens språkliga brister är omfattande.
Jag har fetstilat några passager i den något svårlästa texten.
----
"Vanärade Kannibal Widegren.

Då jag känner till dig något litet sen förr måste jag tillskriva
dig angående fallet Widegren som ju är riksbekant i
sin omänskliga råa råhet nu är det ju allmänt bekant enligt
mjölkpogkens utsago näri du motade ut honom ur ladugården
hann han likväl se handen på Viola över grytans kant du
kokade naturligtvis flickan till grismat varafter du brände benen
av ditt eget barn till foder åt hönsen
nog tycker man det
hela i allsin råhet skall kännas hämskt blir inte tuggan stor
i din mun när du indiräkt äter ditt eget barns kött och ben
via hönsen och grisen
Nu ser jag idag polisen är ute i markerna
och söker hellt säkert lika fåfängt som allt De sökt hittills
när du redan har henne nedan kragen på dig sjelv och
holler som bäst på att smälta sista biten
kan jag tro män vad
jag hört från offiscellt holl är inte sista åtgärden prövad ännu
det skall härnäst bliva fråga om tillämpande av tredje gradens
förhörsmetoder
efter amerikanskt mönster stoppar du även
derför villken ingen brottsling hittills lär ha gort eller du
dessförinan bekänt ditt brott har du emotse att få smaka min
älgstuttsare
vad han har att bjuda på det handsmidda hallstret
väntar dig dit du kommer detta är ord och inga visor det här
är fråga om så före första agusti blir det stor mottagning på
ett vist ställe gissa var."
--- ur Sanningen om Viola, sid 68, av Sture Lönnerstrand ---
(Den boken innehåller en del intressanta citat från brev och annat. Men Lönnerstrand var låst vid rymningsteorin så titeln "sanningen" kan ifrågasättas).
Senast redigerad av Sommarlust 2024-12-05 kl. 22:48.
Citera
2024-12-06, 16:59
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Utöver hot i olika former (via brev, telefon m.m) utsattes familjen Widegren för omfattande ryktesspridning. Det är sedan länge kända uppgifter men här är en sammanfattning.
Ryktena på Helgumtrakten och däromkring var bl.a. att Carl eller hela familjen hade mördat Viola,
med flera varianter över vad som hänt sedan, som:

- Slängt Viola i älven.
- Grävt ner Viola under lagårdsgolvet.
- Grävt ner Viola i en av Carls gödselstackar.
- Gömt Viola under timmervältan.
- Slängt ner Viola i en gammal brunn.
- Slängt ner Viola i en "bottenlös" tjärn.
- Grävt ner Viola i en befintlig grav på kyrkogården.
- Eldat upp Viola i bakugnen.
- Styckat Viola och kokat pölsa till grisarna och hönsen.
- Lagt in kroppsdelar av Viola i konserveringsglas.

Polisen grävde sedan i gödselstackarna och under timmervältan.

Det ryktades även att Carl mördat sin förra hustru.
Men hon avled 20 mil från Västerbränna på Mörsil vintersanatorium i Jämtland. Hon hade varit svårt sjuk sedan flera år i tuberkulos och diabetes.

Några av de personer som spred dessa rykten kan förstås varit samma personer som skrev hotbrev och dödshotade familjen Widegren.
En trådskribent fantiserar att Carl skulle skrivit hotbreven till sig själv, det är ungefär på samma tokstollenivå som de gamla ryktena på Violas tid.

Här är ett hotbrev där brevskrivaren påstår att Carl hade matat grisarna och hönsen med delar av Violas kropp, och han hotar skjuta Carl med ett jaktvapen.
Citatet är från Sture Lönnerstrands bok om Viola (den kom tre år efter att Viola försvann),
det är visat tidigare men tål att visas igen som exempel på folks galenskaper.

Brevskrivarens språkliga brister är omfattande.
Jag har fetstilat några passager i den något svårlästa texten.
----
"Vanärade Kannibal Widegren.

Då jag känner till dig något litet sen förr måste jag tillskriva
dig angående fallet Widegren som ju är riksbekant i
sin omänskliga råa råhet nu är det ju allmänt bekant enligt
mjölkpogkens utsago näri du motade ut honom ur ladugården
hann han likväl se handen på Viola över grytans kant du
kokade naturligtvis flickan till grismat varafter du brände benen
av ditt eget barn till foder åt hönsen
nog tycker man det
hela i allsin råhet skall kännas hämskt blir inte tuggan stor
i din mun när du indiräkt äter ditt eget barns kött och ben
via hönsen och grisen
Nu ser jag idag polisen är ute i markerna
och söker hellt säkert lika fåfängt som allt De sökt hittills
när du redan har henne nedan kragen på dig sjelv och
holler som bäst på att smälta sista biten
kan jag tro män vad
jag hört från offiscellt holl är inte sista åtgärden prövad ännu
det skall härnäst bliva fråga om tillämpande av tredje gradens
förhörsmetoder
efter amerikanskt mönster stoppar du även
derför villken ingen brottsling hittills lär ha gort eller du
dessförinan bekänt ditt brott har du emotse att få smaka min
älgstuttsare
vad han har att bjuda på det handsmidda hallstret
väntar dig dit du kommer detta är ord och inga visor det här
är fråga om så före första agusti blir det stor mottagning på
ett vist ställe gissa var."
--- ur Sanningen om Viola, sid 68, av Sture Lönnerstrand ---
(Den boken innehåller en del intressanta citat från brev och annat. Men Lönnerstrand var låst vid rymningsteorin så titeln "sanningen" kan ifrågasättas).

Jag känner igen stilen från hotbreven nu och vågar nog påstå att det kan vara en äkta tattare som skrivit dom, finns nog inte många riktiga tattare kvar idag så folk vet nog inte hur dom var.

Kan vara så att Carl bråkat med en eller flera av dom och hotbreven var ett sätt att jävlas tillbaks, bara det att dom utnyttjade situationen med Violas försvinnande, har svårt att tro att dom egentligen brydde sig om henne.

Thats it liksom! Btw! Bara för att förstå tattarnas mentalitet kan jag ge ett exempel när pappa tattaren sade till sin dotter att du har en f*tta mellan benen, utnyttja den så slipper du jobba.

Hursom så är det inga/ingen normal människa som skrivit hotbreven.

Angående ryktena som gick så stämmer dom säkert, folk älskar att skvallra o snacka skit.

Hoppas ingen tar illa upp av detta inlägget.
Citera
2024-12-07, 10:18
Medlem
Sommarlusts avatar
Här är några citat ur Nordisk KriminalKrönika 2000, från Violakapitlet av Klas Kohlström.
Kohlström nämner bland annat några rykten och hot mot Widegrens.
----
"Att det rök så svart hos Widegrens, berodde på
att de just höll på att elda upp Viola."

"Grannpojken såg själv hur fru Widegren stod i
la'gårn och kokade pölsa till grisen av Viola."

"En grannfru [ej tidigare nämnd] hade "med egna
ögon" sett konserveringsglas med inlagda människodelar
i Widegrens källare."

"Någon hade tubbat en släkting som var sotare att raka fram benresterna
ur Widegrens bakugn — Widegren fick själv betala sotaren!"

"Gården skulle flyga i luften, familjen skulle
dränkas som råttor, "den lilla satungen" [Violas
halvsyster] skulle också lynchas."

"Många i bygden tog helt avstånd ifrån Widegrens.
En julotta då fru Widegren satte sig i en av bänkraderna,
reste sig folket där och satte sig någon annanstans
... för att lyssna till julens glada bud!

Men där fanns också ljusglimtar även om de var få.
Alla ortsbor följde inte vargflocken. Vännerna stod hela tiden bi,
och en del brev som anlände var både trösterika och deltagande,
exempelvis ett från författaren Jan Fridegård."

--- ur Nordisk Kriminalkrönika 2000, kapitlet om Viola, av Klas Kohlström ---

Alla brev var alltså inte hotbrev. "Alla ortsbor följde inte vargflocken."
En del stod på familjen Widegrens sida och stöttade dom.

Citat ur brevet från Jan Fridegård:
"Med deltagande har jag följt edra öden. Jag förstår tillfullo vad ni genomgått och jag vill säga, att jag troligen i ert ställe skulle ha handlat som ni.
Det är inget brott att inför en stursk unge tappa kontrollen över sig själv ett ögonblick, när man i djupet av sitt hjärta vill deras väl. I detta sammanhang tänker jag på vad modern uppfostran skall leda till.
Ni är för närvarande utsatta för en hemsk tortyr men ni bör hålla ut. Det finns otaliga som förstår er, även om de inte kommer sig för att säga det. Jag tror som Ni att er dotter lever."

--- ur Dödsgåtan Viola Widegren, sid 274-275, av John Karlsson ---

---------------------------
---------------------------
Svar till trådskribenten Greensky:
Det är inte mer "normalt" att sprida mordrykten än att skriva hotbrev.
Folk som spred rykten om mord och styckning var inte bättre än dom som skrev hotbreven.

Och dina fantasier att "tattare" skrev hotbrev delas nog inte av romer.
Det kan varit en av dina egna kända eller okända släktingar
som skrev hotbrev eller/och spred mordrykten (inget talar emot det).
Senast redigerad av Sommarlust 2024-12-07 kl. 10:39.
Citera
2025-08-04, 20:57
Medlem
Pratade med en Helgum-bo (torde vara död nu, ungefär samma årsmodell) för en femton år sen. Bott i Helgum hela livet och visade vart Viola hade bott osv. Antingen gick hon ner i älven eller så slog pappan ihjäl henne var väl åsikten.
Citera
2025-08-05, 02:15
Medlem
Viola tvingas hem mot sin vilja, blir örfilad så hon blöder och lillasyster blir inlåst. Ge familjen arabiska namn och låtsas att detta hände 2025. Då har ni svaret.
Citera
2025-08-30, 08:59
Medlem
Raven666s avatar
Teorin om myren

Jag har vid två-tre tillfällen fört fram att Viola kan ha gått ner sig i sankmark, i en myr. Om så skett och hon sjunkit ner helt skulle det strax inte ha funnits ett spår kvar på ytan.

I tråden om Elias som försvann i Hammerdal den 28 maj 2024 finns det ett intressant inlägg från signaturen Sisusnus, #334, postat den 21 juli i år, där denne berättar om en egen upplevelse. Jag citerar några rader från inlägget:

"Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden då jag inte har haft tid att läsa igenom hela ännu, men något jag spontant tänker när det handlar om Jämtland är ju att det finns en herrans massa myrmark.
Kan han ha gått ner sig i sådan sankmark på något sätt?...Har man kollat av all sådan mark?

Jag hade personligen en mindre trevlig upplevelse som barn när vi var ute och plockade hjortron jag och en äldre bekant, jag råkade ta ett felsteg och ett tu tre bara så hade jag bara från hakan och skallen kvar som stack upp, jag hade alltså råkat gå ner i en hålighet i den myren.
Som tur är kunde min bekant hjälpa mig upp så jag kunde lämna stället med livet i behåll.
"

Mina tankar om att Viola kan ha gått ner sig i sankmark har viftats bort och och till och med hånats här mer än en gång, men jag för nu - med en dåres envishet - fram den igen och uppmanar er att själva läsa på lite om myrar. Den, eller det, som försvinner helt under ytan i ett slukhål i en myr riskerar väldigt snabbt att vara spårlöst borta. Myren kommer nämligen att återgå till hur den såg ut på ytan innan händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in