2024-11-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Är det rimligt att använda en rasistisk AI?

Hur är det "rasistiskt" om nu någon viss, definierbar, grupp HAR ett beteende som avviker från normen? Om det, t.ex. de facto ÄR 4 gånger vanligare att kvinnor fuskar med VAB än män, är det då "rasistiskt" att rikta utredningsresurser mot den grupp som ger högst "utdelning"?

Inom en av de största invandrargrupperna i Sverige råder permanent 80 % arbetslöshet. Nedanstående citat indikerar att orsaken till den monumentala arbetslösheten inom den aktuella grupper är bristande vilja att bestrida sina egna levnadskostnader (så länge "någon annan" tvingas till detsamma). Är dessa fakta "rasistiska"? Är man "rasist" om man påpekar fakta, såsom att arbetslösheten inom den aktuella gruppen är extremt hög?

Tolken Abdulahi Mohammed använder ett exempel från nomadlivets Somalia för att belysa det svenska bidragssystemet passiviserande inverkan:
"- När det regnar och är grönt och kamelerna ger mjölk behöver nomaderna inte anstränga sig. De diskuterar och snackar och på nätterna spelar man spel. Men när torkan kommer jobbar nomaderna hårdare än någon svensk bonde och ser till att kamelerna och korna och getterna överlever i öknen. När samma människor kommer till Sverige så regnar det hela tiden - socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och alla andra bidrag. Så det blir som i nomadlivet när det regnar och är grönt, folk sitter och tar det lugnt. Och här i Sverige kan man ta det lugnt hela året, sitta på kafé och snacka. När man har det så bra, varför ska man då jobba?
- Men, säger han, placera samma människor i England eller USA, då kickar nomadsystemet in och de blir väldigt företagsamma." http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853
Citera
2024-11-28, 14:46
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Jag kan inte svara på det.

Jag vet inte hur denna sinnessjuka AI har tränats.

Och även om jag visste det, kan jag inte säga vad det leder till.

Men det ligger i "farans riktning" att om man tränar en AI på rasism - ja, då får du rasism.

Ska jag bevisa att det inte är så? Nej, du som är anhängare av rasistisk AI ska förklara dig.

Du vet med andra ord inte om den är rasistisk?

Men ändå hävdar du att den är rasistisk. Hur får du ihop det?

Varför hävdar du att den är rasistisk?
Citera
2024-11-28, 14:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag kan inte svara på det.

Jag vet inte hur denna sinnessjuka AI har tränats.

Och även om jag visste det, kan jag inte säga vad det leder till.

Men det ligger i "farans riktning" att om man tränar en AI på rasism - ja, då får du rasism.

Ska jag bevisa att det inte är så? Nej, du som är anhängare av rasistisk AI ska förklara dig.
Jag kan berätta hur den har tränats, den har fått tillgång till all data försäkringskassan har, alla transaktioner, all infomation om den sökande och den sökandes barn och så vidare. Antagligen tusentals parametrar.

Sedan tittar den på folk som har fuskat/begärt fel ersättning, alltså utfall och vad de har för information på sin information om söknaden, transaktioner, sökandes barn och så vidare. Därefter väljer den ut personer/transaktioner som liknar de som har fuskat/begärt fel ersättning.

Det är inte ens säkert att AIn har tillgång till vad personen har för födelseland.
Citera
2024-11-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag kan berätta hur den har tränats, den har fått tillgång till all data försäkringskassan har, alla transaktioner, all infomation om den sökande och den sökandes barn och så vidare. Antagligen tusentals parametrar.

Sedan tittar den på folk som har fuskat/begärt fel ersättning, alltså utfall och vad de har för information på sin information om söknaden, transaktioner, sökandes barn och så vidare. Därefter väljer den ut personer/transaktioner som liknar de som har fuskat/begärt fel ersättning.

Det är inte ens säkert att AIn har tillgång till vad personen har för födelseland.

frågan borde ist vara gör AI bättre jobb än fysiska personer. hittar den fler fel och är mer effektiv.
att folk känner sig kränkta för en viss grupp fuskar mer ligger mer problemet hos denna än AIn.
då är det inte AI som är problemet utan folket som vill ha fusk utifrån ras.
Citera
2024-11-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Du vet med andra ord inte om den är rasistisk?

Men ändå hävdar du att den är rasistisk. Hur får du ihop det?

Varför hävdar du att den är rasistisk?
En AI kommer att generalisera: dvs vara fördomsfull.
Varför hävdar du att en AI kommer att vara rättvis?
AI är rättvis när den är som dig, psykopatisk rasist?
Check på det.
Citera
2024-11-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Så du menar, på fullt allvar, att det BORDE vara så att Håkan och Christian, projektledare i svensk industri, med en undergiven fru och ett fett bankkonto, BORDE vara de som har fuskat med ett bidrag?
Citera
2024-11-28, 15:53
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Så du menar, på fullt allvar, att det BORDE vara så att Håkan och Christian, projektledare i svensk industri, med en undergiven fru och ett fett bankkonto, BORDE vara de som har fuskat med ett bidrag?
Nej, var får du det ifrån?

En AI kommer kolla på de som har ertappats med fusk och sedan leta efter liknande mönster när den skall leta efter nytt fusk. Det är också en kombination av faktorer, man kan inte bara ställa in den på att "kontrollera alla blattar lite extra".

Men skulle det vara så att till exempel personer födda i ett utomeuropeiskt land, med låga inkomster, boende i Fittja, som har ansökt fler än 3 gånger de senaste två månaderna och fått avslag på mer än 5% av sina ansökningar (förenklat, det finns naturligtvis en massa andra faktorer) statistiskt sett oftare ertappas med fusk så kommer AIn naturligtvis oftare välja ut dessa för stickprov. Självklart kommer det även i gruppen som stämmer in i de parametrarna finnas folk som inte fuskar, men oddsen för fusk är mycket lägre.

Skulle det sedan i utfall visa sig att de som stämmer in på de parametrarna inte alls fuskar mer än någon annan så ändrar AI sökmönster och anpassar sig efter de fall av fusk som den upptäcker.

Eftersom försäkringskassan har begränsade resurser och inte kan kontrollera alla så väljer AIn ut de personerna som har störst risk att fuska. Jag ser inte problemet med det.
Citera
2024-11-28, 16:59
Medlem
Reidjis avatar
Problemet är väl egentligen inte att det är invandrare som fuskar, utan mer att det är så jädrans enkelt.

Vi Svenskar är väldigt strikta med att inte vara till besvär för andra och väldigt ärliga, och går det att fuska så gör vi inte det medans i vissa andra kulturer är det en sport att blåsa allt och alla på pengar om det går.
Citera
2024-11-28, 17:15
Medlem
Citat:
Är det rimligt att använda en rasistisk AI?

AI kan inte vara rasistisk då den ej har känslor och endast utgår från statistik.
Citera
2024-11-28, 17:30
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag ser inte "problemet" eftersom det inte finns något "problem", din lågutbildade tjockskalle.

Det här är en naturlig konsekvens av invandrares benägenhet till kriminalitet.

Och det är inte ett problem? Som sagt du e inte känd för att va smart det är en sak som är säker. Herr Utbildad. Tillåt mig att le i förakt
Citera
2024-11-28, 17:32
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nej, vi ser inte "problemet". Klart att de flaggas för de fuskar i högre grad, vänsterextrema fjant. Ganska lätt att samköra register, där det finns märkliga samband flaggan det såklart.

Du antar att jag är vänsterextremist? Jag röstade på SD ditt mongo.

Att invandrare är så överrepresenterade ÄR ju ett problem vad är så svårt att förstå? Är alla på FB såhär korkade?
Citera
2024-11-28, 17:39
Medlem
Citat:
Om polisen skulle börja misstänka personer BARA för att de är svarta då skulle nästan alla i Sverige (minus kanske de mest efterblivna Flashbackrasisterna), säga att det är rasistiskt. Om en AI gör samma sak är det också rasism.

Du måste få hjälp på något sätt. Det är tydligt att du lider av någon psykisk sjukdom. Om vi bortser från din sjukdom så skulle jag vilja kontra med att du nog är den riktiga rasisten, då du är besatt av hudfärg och olikheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in