Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
De flesta invandrare är laglydiga och betalar skatt.
Varför ska de drabbas av allt snack om att "invandrare är kriminella" ("p.g.a. att det är invandrare").
Det är ju inte sant att "man blir kriminell om man är invandrare". En stor majoritet är ju absolut inte kriminella. Förstår du inte detta?
Lägg ner rasistsnacket nu och börja uppföra er civiliserat - tack!
Men det är inte baserat på individer. Ska man använda ett system som försöker bedöma en persons framtida "risk" så måste man använda kategorier.
Det är ingen som har sagt något om att man blir kriminell eller är en dålig person om man kommer från ett annat land. Vad jag försöker säga är att invandrare till Sverige är som grupp mer benägen att begå brott. Om det beror på att "utvandring och invandring" som fenomen kommer genererar en viss typ av människor eller om länderna man kommer ifrån, samt hamnar i avgör avgör benägenhet att följa regler och lagar är inte intressant här.
Jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå. I Sveriges fall så kan man säga att vi VET att du är mycket mer benägen att begå brott som invandrare. Vi har också data från Danmark, där man har tittat på vilka länder brottslingar framförallt kommer ifrån.
Att det ÄR så är fakta. Du försöker direkt hoppa till ett moralistiskt argument som handlar om det är rasistiskt att kategorisera människor på det här viset och att en individ inte utgör någon grupp.
Jag försöker få dig att förstå att alla kan brytas ned i grupper som kommer skilja sig mellan varandra när det kommer till beteende. Att göra en riskbedömning är en uppskattningssport där en individ kommer att bedömas utifrån ganska breda och icke-exakta mått.
Jag har inte ens påstått att jag tycker detta är bra eller att det inte finns faror med den här typen av riskprofilering. Jag har för övrigt själv blivit utsatt och antagligen flaggad hos FK, vilket ledde till att jag fick vänta på ersättning i över 70 dagar. Jag låg på sjukhus när jag fyllde i informationen och skrev in information i fel fält.
I mitt fall så var det smärtstillande med mera som påverkade mig. Individer som inte kan språket eller inte är van vid att fylla i/förstå hur detta fungerar kommer givetvis att sorteras in i en viss kategori. I det här fallet är det alltså "invandrare, födelseland" som används som en proxy för; "sannolikheten för felaktig/otydlig information är högre"