2024-11-28, 13:03
Medlem
varför avfärdar alla att det är pga rasism.
navigera sidan utanför att förstå svenska kan orsaka fel.
klassade av familj kanske ses annorlunda utifrån kultur.
man kanske skriver 15 barn för 3 kusinfamiljer bor hos en.
dessa personer på heder och samvete inte anser sig ljuga för att dom känner sig berättigade mer bidrag.
dom anser att vara assistant till sin pappa är riktigt stöd då det är del av kulturen att ta hand om äldre i familj.
att stanna hemma o ta barnen till skansen är att vabba om man läser översättning till arabiska att du tar hand om barn hemma.
Citera
2024-11-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De flesta invandrare är laglydiga och betalar skatt.
Varför ska de drabbas av allt snack om att "invandrare är kriminella" ("p.g.a. att det är invandrare").
Det är ju inte sant att "man blir kriminell om man är invandrare". En stor majoritet är ju absolut inte kriminella. Förstår du inte detta?

Lägg ner rasistsnacket nu och börja uppföra er civiliserat - tack!

Men det är inte baserat på individer. Ska man använda ett system som försöker bedöma en persons framtida "risk" så måste man använda kategorier.

Det är ingen som har sagt något om att man blir kriminell eller är en dålig person om man kommer från ett annat land. Vad jag försöker säga är att invandrare till Sverige är som grupp mer benägen att begå brott. Om det beror på att "utvandring och invandring" som fenomen kommer genererar en viss typ av människor eller om länderna man kommer ifrån, samt hamnar i avgör avgör benägenhet att följa regler och lagar är inte intressant här.

Jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå. I Sveriges fall så kan man säga att vi VET att du är mycket mer benägen att begå brott som invandrare. Vi har också data från Danmark, där man har tittat på vilka länder brottslingar framförallt kommer ifrån.

Att det ÄR så är fakta. Du försöker direkt hoppa till ett moralistiskt argument som handlar om det är rasistiskt att kategorisera människor på det här viset och att en individ inte utgör någon grupp.

Jag försöker få dig att förstå att alla kan brytas ned i grupper som kommer skilja sig mellan varandra när det kommer till beteende. Att göra en riskbedömning är en uppskattningssport där en individ kommer att bedömas utifrån ganska breda och icke-exakta mått.

Jag har inte ens påstått att jag tycker detta är bra eller att det inte finns faror med den här typen av riskprofilering. Jag har för övrigt själv blivit utsatt och antagligen flaggad hos FK, vilket ledde till att jag fick vänta på ersättning i över 70 dagar. Jag låg på sjukhus när jag fyllde i informationen och skrev in information i fel fält.

I mitt fall så var det smärtstillande med mera som påverkade mig. Individer som inte kan språket eller inte är van vid att fylla i/förstå hur detta fungerar kommer givetvis att sorteras in i en viss kategori. I det här fallet är det alltså "invandrare, födelseland" som används som en proxy för; "sannolikheten för felaktig/otydlig information är högre"
Citera
2024-11-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
De är överrepresenterade fast man tar med det i beräkningen. Och ekonomisk utsatthet är inte den enda anledningen till att det fuskas.

Rekommenderad läsning: https://www.forsakringskassan.se/download/18.21d9a07f19084d3ea9679/1723542637095/lagesbild-forsakringskassans-allvarligaste-risker-for-felaktiga-utbetalningar-och-bidragsbrott-2023- pm-2024-4.pdf

Svenskar är underrepresenterade, allt medräknat. Invandrare och personer med föräldrar som invandrat är kraftigt överrepresenterade. Kombinationen att vara överrepresenterade som bidragstagare OCH fuskare kan nog leda till att 80% av fusket begås av invandare. Det vet jag däremot inte, men det är inte orimligt.

HERREGUD va media har fulvinklat. sidan 12 ser man medelfel för svennson är utbetalningar på 1000kr som är oavsiktliga. som uppgör 90%
10% invandrare tar 60 000 i medel och 10% avgör lika stor summa som 90% svenskar sammanlagt.
att fulvinkla det som kvinnor överrepresenteras eller män är 1% mer är en ren lögn.
90/10 pareto principen undviks helt.
tabell 3 drivs majoriteten återkrav under 5000kr som varit fel. medans alla stora belopp faktiskt fusk ursäktas.
sida 26 ser man att Fsk bara hatar sjuka svenskar med mest återkrav över sjukpenning troligen pga saknad läkarutlåtande.
medans miljardbeloppen av fusk är bara assistans mellan invandrare

AI felbrukas för att piska svenskar över småfel och ursäktar invandrare som förväntat.
Senast redigerad av alexman 2024-11-28 kl. 13:12.
Citera
2024-11-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Men det är inte baserat på individer. Ska man använda ett system som försöker bedöma en persons framtida "risk" så måste man använda kategorier.

Det är ingen som har sagt något om att man blir kriminell eller är en dålig person om man kommer från ett annat land. Vad jag försöker säga är att invandrare till Sverige är som grupp mer benägen att begå brott. Om det beror på att "utvandring och invandring" som fenomen kommer genererar en viss typ av människor eller om länderna man kommer ifrån, samt hamnar i avgör avgör benägenhet att följa regler och lagar är inte intressant här.

Jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå. I Sveriges fall så kan man säga att vi VET att du är mycket mer benägen att begå brott som invandrare. Vi har också data från Danmark, där man har tittat på vilka länder brottslingar framförallt kommer ifrån.

Att det ÄR så är fakta. Du försöker direkt hoppa till ett moralistiskt argument som handlar om det är rasistiskt att kategorisera människor på det här viset och att en individ inte utgör någon grupp.

Jag försöker få dig att förstå att alla kan brytas ned i grupper som kommer skilja sig mellan varandra när det kommer till beteende. Att göra en riskbedömning är en uppskattningssport där en individ kommer att bedömas utifrån ganska breda och icke-exakta mått.

Jag har inte ens påstått att jag tycker detta är bra eller att det inte finns faror med den här typen av riskprofilering. Jag har för övrigt själv blivit utsatt och antagligen flaggad hos FK, vilket ledde till att jag fick vänta på ersättning i över 70 dagar. Jag låg på sjukhus när jag fyllde i informationen och skrev in information i fel fält.

I mitt fall så var det smärtstillande med mera som påverkade mig. Individer som inte kan språket eller inte är van vid att fylla i/förstå hur detta fungerar kommer givetvis att sorteras in i en viss kategori. I det här fallet är det alltså "invandrare, födelseland" som används som en proxy för; "sannolikheten för felaktig/otydlig information är högre"
Det är inte vetenskapligt bevisat att det ligger till så. Det är självklart att fattiga människor kommer vara mer benägna att begå brott. Eller att missbruka droger vilket leder till kriminalitet när missbruket blir allvarligt.

Det är också självklart att nyanlända invandrare kommer att ha svårt för språket och att vara attraktiva på arbetsmarknaden. Därför kommer de har dålig ekonomi och därför vara mer benägna till brottslighet.

Det är därför jag drar upp exemplet med projektledare i villa. De kommer väldigt sällan begå något brott eftersom de tjänar för bra för att ta den risken. Det här är en klassfråga.

Ni nazister ser inte det här sambandet alls? Du ser bara till etnicitet och hudfärg?

Really?
Citera
2024-11-28, 13:38
Medlem
Citat:
Det är inte vetenskapligt bevisat att det ligger till så. Det är självklart att fattiga människor kommer vara mer benägna att begå brott. Eller att missbruka droger vilket leder till kriminalitet när missbruket blir allvarligt.

Det är också självklart att nyanlända invandrare kommer att ha svårt för språket och att vara attraktiva på arbetsmarknaden. Därför kommer de har dålig ekonomi och därför vara mer benägna till brottslighet.

Det är därför jag drar upp exemplet med projektledare i villa. De kommer väldigt sällan begå något brott eftersom de tjänar för bra för att ta den risken. Det här är en klassfråga.

Ni nazister ser inte det här sambandet alls? Du ser bara till etnicitet och hudfärg?

Really?
Så svenskar begår statistiskt sett lika många brott, både generellt men också bidragsbrott? Hur menar du att statistiken inte är "vetenskaplig"?

Så problemet här är att länder, kan användas som en proxy för etnicitet och hudfärg? I mitt inlägg fanns det inte en rad om just dessa kategorier. Det är du som drar slutsatsen att "ras" är vad det egentligen innebär. Du påstår också (utan att kanske förstå det) att folk som kommer hit från Afrika och MENA har levt i en kultur av kriminalitet, på grund av att de är fattiga och bara vi ger dessa personer tillräckligt med pengar, så blir de laglydiga svenska medborgare?

Det borde också innebära att svenskar skulle bli mer kriminella när det flyttar till länder som USA eller motsvarande rikare länder.
Citera
2024-11-28, 13:41
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Troligen inte finnar eller japaner heller utan invandrare av den mörkare sorten. Med bajsbrun blick från afrika och mellanöstern....

HAHA, ja du. Undrar om det ens finns 1 Japan! som går på bidrag
Citera
2024-11-28, 13:42
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Vilka belägg har du för att den gör rimliga och rättvisa bedömningar?
Den som påstår att detta är bra har bevisbördan om att det är bra, rättvist och säkert.

Jag har inte påstått nånting alls.

Jag frågar dig endast hur du vet att AI:n är rasistisk. Så jag frågar igen:

Vad har du för belägg att AI:n plockar ut dessa personer pga härkomst/etnicitet/"ras"?

Vilka parametrar tar AI:n hänsyn till?
Citera
2024-11-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Jag har inte påstått nånting alls.

Jag frågar dig endast hur du vet att AI:n är rasistisk. Så jag frågar igen:

Vad har du för belägg att AI:n plockar ut dessa personer pga härkomst/etnicitet/"ras"?

Vilka parametrar tar AI:n hänsyn till?

Jag kan inte svara på det.

Jag vet inte hur denna sinnessjuka AI har tränats.

Och även om jag visste det, kan jag inte säga vad det leder till.

Men det ligger i "farans riktning" att om man tränar en AI på rasism - ja, då får du rasism.

Ska jag bevisa att det inte är så? Nej, du som är anhängare av rasistisk AI ska förklara dig.
Citera
2024-11-28, 14:25
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Vem är förvånad? Jag jobbade med en viss typ av ekonomisk brottslighet på en annan myndighet än FK och där var nog 100 procent av mina ärenden invandrare. Antingen MÖ eller Baltikum/Östeuropa.
Citera
2024-11-28, 14:30
Avslutad
Det blir alltid en massa skrik om rasism för att försöka snacka bort siffrorna.
Så här blir det datorer utan känslor bara presenterar fakta.
Jag tycker 80% låter lågt.
Citera
2024-11-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Vem är förvånad? Jag jobbade med en viss typ av ekonomisk brottslighet på en annan myndighet än FK och där var nog 100 procent av mina ärenden invandrare. Antingen MÖ eller Baltikum/Östeuropa.
Alla vet detta.
Citera
2024-11-28, 14:40
Medlem
Citat:
Det beror lite på hur den är tränad. Vad som fanns i träningsdatat. Om den skulle varit tränad på Flashback Forum då hade den definitivt blivit rasist.

Är ju inte ens säkert att den är tränad. Kan lika gärna vara en algoritm som reagerar på anomalier. Troligtvis har den inte tränats på data från Flashback, här finns nämligen ingen sådan data. Skulle tro att den tränats på intern data från myndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in