2024-11-28, 14:33
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det är just det jag säger... om elbrottet tar lång tid att laga kan det bli stora problem. tids nog funkar inte backup heller... möjligen solenergi om det finns tillräckligt med sol.. men att driva för att fylla på tankar lär dra rätt mycket el. Det handlar lixom inte om en tankbil. Och det handlar inte bara om tankbilar utan massor med infrastruktur kräver el. Det gör det allt krångligare och ödslar mycket tid.

Du kan väl ta och söka lite på youtube om hur man förflyttar vätska utan el? Man behöver inte vara en Einstein för att förstå att man förflyttade vätska innan ens elen var upptäckt.
Citera
2024-11-28, 14:34
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Även om Ukraina svarar med samma mynt, någonting som jag önskar att dom gör, så är det fortfarande ett krigsbrott.

Men jag inbillar mig att dom sparar det i bakfickan som ett kärnvapenalternativ. Går det dåligt så har dom det kvar som en sista utväg. Kan mycket väl tänka mig att Budanov har planerat för det.

Jag är tämligen säker på att Ukraina har fått färdiga stridsspetsar med grafit speciellt framtagna för ställverk / Om inte annat har de producerat själva .

Ställverken får städas i åratal efteråt ( man städar och sedan dyker det upp intermittenta fel och störningar med jämna mellanrum ) Serbien hade väl problem i 5-6 år efter att USA testade tekniken om jag minns rätt .
Citera
2024-11-28, 14:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Elverk kräver bensin eller diesel.. detta brukar skötas av pumpar som drivs på el. Dom kan säkert ha en viss backup för sådant här men en längre tid kan det bli svårt..

Just nu säger Ukraina att det är elstopp i hela landet.

Men exakt hur pantad är du?

Du påstår alitså nu att ett elverk inte kan köras om det inte finns el.

Ibland drar det allt iväg i huvet på dig.
Citera
2024-11-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, elbrist kommer inte vara nåt större problem för militären, även om strömavbrottet blir långvarigt. Strömavbrottet drabbar nästan uteslutande civilbefolkningen. Däremot så kan naturligtvis Ukrainas krigsindustri påverkas av långvariga strömavbrott, vapentillverkare är ju i många avseenden som vilka industrier som helst och det är långt ifrån säkert att de har tillgång till reservkraft. Men militären drabbas inte särskilt hårt av strömavbrott.

Nej det drabbar militären också...
Citera
2024-11-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men exakt hur pantad är du?

Du påstår alitså nu att ett elverk inte kan köras om det inte finns el.

Ibland drar det allt iväg i huvet på dig.

Dom funkar tills bensin eller diesel tar slut.... du måste ju fylla på dom. Bensinpumpar osv drivs på el.
Citera
2024-11-28, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Undrar hur många män i Ukraina som är i spannet 18-25? Gissar att en väldigt stor andel av dessa har flytt till EU-länder/Turkiet/Ryssland sedan konflikten började. Om Ukraina inför detta så blir det nog så att EU-länder kommer samla upp de unga männen i EU och skicka tillbaka dem.
Många har stuckit till Spanien, Tyskland och Finland. EU måste genast ta itu med dessa desertörer och sända dem hem till Ukraina.

Det är dags att börja ställa krav och inte bara skicka vapen och pengar till ett korrupt skitland som ukraina.
Citera
2024-11-28, 14:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Dom funkar tills bensin eller diesel tar slut.... du måste ju fylla på dom. Bensinpumpar osv drivs på el.

Men hur kan du tro att en armé skulle vara beroende av att det finns el i vägguttagen? Klarar du inte att tänka?
Citera
2024-11-28, 14:48
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Många har stuckit till Spanien, Tyskland och Finland. EU måste genast ta itu med dessa desertörer och sända dem hem till Ukraina.

Det är dags att börja ställa krav och inte bara skicka vapen och pengar till ett korrupt skitland som ukraina.

Du menar ryssarna som springer runt och låtsas vara Ukrainare för att slippa bli lynchade
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Tyskland kommer placera fler Patriots i Polen, cirka nio mil från Ukraina

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-nieoficjalnie-niemcy-rozmieszcza-swoje-systemy-pod-rzeszowem,nId,7865325

Fyllot Medvedev klagar återigen på USAs nya militärbas i Redzikowo och hänvisar till senaste uttalet om att det är ett av RUs prioriterade mål

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-miedwiediew-wskazal-dwa-kraje-polska-baza-na-celowniku-kreml,nId,7865060

Dessutom föreslog Lockheed Martin att PL skulle vara med och producera GLMRS. Ser stackars ryssen inte detta som hot?
Är du så dum att du tror att Tyskarna tänker attackera Moskva nu? Patriot i Polen har absolut ingenting med inbördeskriget i sovjet att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi

Bara Norge har givit 18 000 ukrainska män i stridsduglig ålder tillfälligt skydd sedan kriget bröt ut.
https://www.tv4.se/artikel/tt-241118-norgeukrainaman-2c4a5b70/norskt-parti-sluta-skydda-vapenfora-ukrainare

Iof bra dom vägrar strida för det där skitlandet Ukraina..
Citera
2024-11-28, 14:50
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Ja, det blir jobbigt det där, speciellt när tankbåtar flyttar vätska mellan varandra ute till havs. Först måste man skicka iland en liten motorbåt med en jättelång kabel så man kan få ström till pumparna.
Citera
2024-11-28, 14:51
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Några "pump" sedan är flödet igång. Bara som ett exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=xOe_xSTqn1k

Detta är inte mitt expertis område. Men nog förstår jag att militären alltid kommer ha tillgång till diesel, främst till vad gäller ryssens missila terrorattacker (elverk)? Kanske är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av CanisMinor 2024-11-28 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in