2024-11-28, 10:32
Medlem
Kanonklass avatar
Prata med hyresgästen. Du är lite begränsad i detta läge eftersom hyresgästen betalar försig i slutänden.

Jag har själv bott i en lägenhet i 8 månader utan att betala. Du som hyresvärd är som sagt väldigt begränsad. Bra dialog är mitt tips.
Citera
2024-11-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du vill alltså ha decemberhyran den 29:e november och gnäller över att han brukar betala 10-15 dagar sent, men om han betalar hyra för december den 15:e december, så har han inte betalat sent. Sent skulle vara om han betalade decemberhyran i januari.

Du vill ha betalt från dina hyresgäster (som får lön i efterskott) i förskott, samtidigt som du själv inte betalar några utgifter i förskott. Tvärtom så betalar du förmodligen värme, vatten, underhåll etc i efterskott.

Jag kan ge mig fan på att du tar ut ockerhyror också.

Du har inte koll på någonting avseende hyra av bostad.

Hyra av bostad regleras i jordabalken 12:e kap. och av JB 12:20 framgår att om inget annat har avtalats, så gäller att "---ska hyran betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början---". Hyresgästen ska således betala hyran för december 2024 senast den 29 november 2024. Om hyran inte erlagt senast en vecka efter förfallodagen är hyresgästen i dröjsmål med hyran och det utgör grund för förverkande av hyresavtalet (hyresavtalet kan sägas upp att upphöra omedelbart utan föregående av uppsägningstid) enligt JB 12:42:1. Dock är det mest normala att hyresvärden i sådana här lägen säger upp hyresavtalet att upphöra vid avtalets utgång, dvs. hyresvärden säger upp avtalet till den månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen (uppsägning som sker i dec innebär att avtalet upphör i mars 2025) och hänskjuter ärendet till hyresnämnden. I uppsägningen åberopar man då 12:46:1-2 och 10 - sena hyra avseende dec 2024 och även tidigare sena hyresbetalningar.

Anledningen till att hyresvärdarna oftast säger upp till avtalets slut (3 mån uppsägningstid) och hänskjuter tvisten till hyresnämnden beror på att handläggningen i hyresnämnden oftast är snabbare än att säga upp avtalet i förtid och väcka talan vid tingsrätten om avtalets upphörande i förtid.

Viktigt att tänka på är att uppsägningen måste innehålla en underrättelse om bostadshyresgästens möjlighet att få tillbaka hyresrätten fastän hyran inte har betalats i tid:
Hyresgäst som inte betalar hyran i rätt tid förlorar sin hyresrätt och kan därav bli uppsagd. Även ansökan om stämning eller om avhysning räknas som uppsägning. Enligt bestämmelser i hyreslagen kan hyresgästen dock återfå hyresrätten även om han blivit uppsagd om hyran betalas inom tre veckor efter att ni få del av denna underrättelse. Hyresvärden måste också lämna meddelande om uppsägningen till socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen.

Vidare måste också socialnämnden kommunen underrättas om att X inte betalat hyran och för att hyresgästen ska återvinna hyresrätten ska betalning erläggas med belopp enligt följande...här radar du upp vilka belopp som avser vilka månader om det är flera och vart betalning ska ske.
Senast redigerad av kallebanan9213 2024-11-28 kl. 11:24.
Citera
2024-11-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Prata med hyresgästen. Du är lite begränsad i detta läge eftersom hyresgästen betalar försig i slutänden.

Jag har själv bott i en lägenhet i 8 månader utan att betala. Du som hyresvärd är som sagt väldigt begränsad. Bra dialog är mitt tips.

På vilket sätt skulle hyresvärden vara begränsad? Det är snarare tvärtom även om det kan ta upp till ett år innan men blir av hyresgästen

Obetalt hyra är en av det alvarligaste formerna av misskötsamhet som en hyresgäst kan ådra sig och här brukar hyresnämnden handlägga ärendet med skyndsamhet som innebär att nämnder sätter ut till sammanträde inom 3-6 månader och fattar beslut inom två veckor från sammanträdet. Så det kanske tar runt 6 månader innan beslutet finns, sen begärs verkställighet hos Kronofogden och då går det också relativt snabbt.
Citera
2024-11-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du vill alltså ha decemberhyran den 29:e november och gnäller över att han brukar betala 10-15 dagar sent, men om han betalar hyra för december den 15:e december, så har han inte betalat sent. Sent skulle vara om han betalade decemberhyran i januari.

Du vill ha betalt från dina hyresgäster (som får lön i efterskott) i förskott, samtidigt som du själv inte betalar några utgifter i förskott. Tvärtom så betalar du förmodligen värme, vatten, underhåll etc i efterskott.

Jag kan ge mig fan på att du tar ut ockerhyror också.
Hur snurrade du till det nu? Hyra betalas alltid i förskott, typ sista vardagen månaden innan, eller vad man nu kommer överens om. 1 dec är alltså för sent.
Jag hade en sådan hyresgäst. Skickade uppsägning skriftligt med en kopia av kontoutdraget som visade att han var konstant sen. Han insåg väl att han inte hade någon chans så han lämnade. Visserligen med inte okej städning och lite annat, men jag orkade inte bråka om det så jag tog det själv.
Det är alltid en utmaning med hyresgäster, men jag har lärt mig att det inte finns någon mening med att vara snäll eller förestående, släpper man en gång så tänjs bara gränsen ytterligare ett steg till nästa gång.
Citera
2024-11-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas

Inte alls begränsad. Du hade en hyresvärd med ett externt tålamod långt utöver vad reglerna säger. Att inte betala hyra är typ det sämsta man kan göra.
Citera
2024-11-28, 11:52
Avslutad
Ha skriftlig kommunikation med hyresgästen. Mail är bra.

Vad fick dig att godkänna en sån hyresgäst från början?
Citera
2024-11-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Prata med hyresgästen? Så länge personen sköter sig och betalningen kommer in. Men förstår din frustration.
Min erfarenhet säger att sånt inte hjälper. Visar man förståelse en gång så flyttas gränsen bara.
Citera
2024-11-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Hej.

Äger en liten fastighet sen ett litet tag tillbaka. Ett par hyresgäster i hyresrätterna där.

Har problem med en som sladdar in med hyran konstant 10 - 15 dagar sent.

Nu har det gått till den punkt att personen ligger lite över 1.5 hyror efter, och jag tror inte decemberhyran kommer nu på fredag.

Jag funderar på att säga upp hyreskontraktet.
Men vad gäller, finns det någon regel på uppsägningstid. Vilket tillvägagångssätt är det?
Ska man bryta arm med hyresgästföreningen likt med facket när man varslar folk?

Jag försöker googla men blir inte klok.

Har du inte specificerat uppsägningstiden i hyreskontraktet, det brukar man alltid göra?
I boupplysningen står det: "Om hyresgästen inte betalar hyran har hyresvärden rätt att avhysa hyresgästen, oavsett omständighet. Uppstår en sådan situation har hyresgästen tre veckor på sig att betala sin skuld för att få bo kvar".
Men du måste säga upp hyresavtalet och om ni inte specificerat tiden är det tre månaders uppsägning enligt hyreslagen. Motsätter sig hyresgästen att flytta är det vräkning som gäller och då får du nog ta kontakt med Kronofogden...
Citera
2024-11-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Har du inte specificerat uppsägningstiden i hyreskontraktet, det brukar man alltid göra?
I boupplysningen står det: "Om hyresgästen inte betalar hyran har hyresvärden rätt att avhysa hyresgästen, oavsett omständighet. Uppstår en sådan situation har hyresgästen tre veckor på sig att betala sin skuld för att få bo kvar".
Men du måste säga upp hyresavtalet och om ni inte specificerat tiden är det tre månaders uppsägning enligt hyreslagen. Motsätter sig hyresgästen att flytta är det vräkning som gäller och då får du nog ta kontakt med Kronofogden...

Jag tog över ett bolag så alla kontrakt är sen tidigare. Vet inte vad som som står om man strular med hyran. Ska kolla upp det.

Vad gäller om hyresgästen inte betalar hyra under uppsägningstiden? Är de bara att vända sig till KFM sen?

Men vid eventuell uppsägning så ska man vända sig till hyresnämnden?

Vad gäller om de finns barn i övre tonåren inneboende? Kan man bli nekad en uppsägning då?
Citera
2024-11-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Jag tog över ett bolag så alla kontrakt är sen tidigare. Vet inte vad som som står om man strular med hyran. Ska kolla upp det.

Vad gäller om hyresgästen inte betalar hyra under uppsägningstiden? Är de bara att vända sig till KFM sen?

Men vid eventuell uppsägning så ska man vända sig till hyresnämnden?

Vad gäller om de finns barn i övre tonåren inneboende? Kan man bli nekad en uppsägning då?

Om hyresgästen varit sen med hyran flera gånger så har du all rätt att säga upp hen, till och med även om hen betalar vad hen är skyldig. "Oavsett omständigheter" måste ju innebära att man har rätt att säga upp någon som har barn.
Det borde ligga i hyresgästens intresse att acceptera en uppsägning och inte låta det gå till vräkning med tanke på just barnen och framtida hyreskontrakt...
Hyresnämnden kopplas bara in om det föreligger en tvist mellan er.
Ja, om hyresgästen inte betalar hyra under uppsägningstiden blir det jobbigt för dig ekonomiskt och du får vända dig till KFM - men prata allvar med hyresgästen nu och säg att ni ska försöka lösa det hela så bra som möjligt. Att få in delar av hyran är bättre än inget för dig så en avbetalningsplan skulle hjälpa er båda - men du måste ändå säga upp kontraktet.
Citera
2024-11-28, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eviscrate
Funderar? Bara släng ut en person som inte sköter sig.

Släng ut och kräv skulden i efterhand via kronofogden. Bättre att agera nu innan personen ligger 3 månader försent med hyran.

Välkommen till Sverige kom du på en bananbåt i höstas?

Inget av dom "tips" du ger går att tillämpa lagligt i detta land.
Citera
2024-11-28, 14:15
Medlem
Ibland är hyresvärdar ganska anala. Spelar det någon roll om någon betalar den 29e eller 5e egentligen? Så länge man betalar och inte slinker efter med hyror. Jag personligen blev varse om detta för några år sedan då jag fick lön på ett konstigt datum (3e varje månad). Jag betalade därför hyran tre dagar för sent rent tekniskt, men fick inga påminnelser eller liknande, men efter ett halvår fick jag ett brev att jag riskerade uppsägning då jag betalt efter förfallodatum fyra gånger på sex månader. Vi snackar alltså tre dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in