2024-11-28, 09:35
Medlem
Många strömlösa idag i Ukraina efter ryska robotattacker. Eftersom Ukraina sällan lider av rysskyla så är det förstås inte speciellt effektivt, men säkert irriterande. På östfronten intet nytt, annat än att ryssarna fortsätter ta lite mark i Donetsk. Ser man hur fronterna ser ut så inser man att det måste till en politisk lösning, ingen sida vinner kriget. Okänt vad som kommer först, om det alls kommer, en ekonomisk kollaps i Ryssland eller att vapenleveranserna sinar till Ukraina. Jag tror varken det ena eller andra sker på något avgörande sätt. Ukraina vill inte ge upp dem, men vad ska de ha de ryskockuperade zonerna till? Ukraina kommer inte att kunna återta dem militärt. Politiskt? Är det värt det? Framtiden får avgöra. Men i vågskålen ligger en krigströtthet i Ukraina, och jag tror den ytterst beror på att man ändå inte bryr sig om de östra delarna på samma sätt. Principer, stolthet och ära är en sak, realiteter en annan.
Citera
2024-11-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Den Ryska ohyran fortsätter att terrorisera civilbefolkningen.

https://bsky.app/profile/stratcomcentre.bsky.social/post/3lbyjr65pf226

https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lbyk3ooa5s2e

Såg mer ut som ett gammalt ruckel du länka till…

Slå ut elen är en taktik …. När elen slås ut, blir det ju svårt för militära enheter att kommunicera med varandra. Detta kan också leda till samordningsproblem och göra det svårare att planera och genomföra attacker eller försvar.
Sen har vi transport av förnödenheter, ammunition och trupper blir mycket svårare utan fungerande transportsystem som är beroende av el. Bensinpumpar osv osv..

System för övervakning och spaning, som radar och satelliter, är ofta beroende av el. Utan dessa blir det svårare att upptäcka fiendens rörelser.

Många moderna vapensystem är beroende av el också.. drönare kanske laddas med el?

Jag gissar väl på att det är en del av Svaret efter Atacms attacker.
Citera
2024-11-28, 09:40
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
1230 ryska förluster, 22 artilleripjäser en tanks lite andra fordon och raketer blev gårdagens skörd.

Undrar verkligen vad de riktiga siffrorna är? De ukrainska siffrorna över ryska förluster tror jag fångar trenden över tid men inte det faktiska antalet. Om de säger 1000 soldater gissar jag att den riktiga siffran är kanske 3-500 soldater osv.
Citera
2024-11-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Slå ut elen är en taktik …. När elen slås ut, blir det ju svårt för militära enheter att kommunicera med varandra. Detta kan också leda till samordningsproblem och göra det svårare att planera och genomföra attacker eller försvar.
Sen har vi transport av förnödenheter, ammunition och trupper blir mycket svårare utan fungerande transportsystem som är beroende av el. Bensinpumpar osv osv..

System för övervakning och spaning, som radar och satelliter, är ofta beroende av el. Utan dessa blir det svårare att upptäcka fiendens rörelser.

Många moderna vapensystem är beroende av el också.. drönare kanske laddas med el?

I ett modernt samhälle blir man helt lamslagen utan el. Att slå ut elen är mycket effektivt.
Citera
2024-11-28, 09:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Undrar verkligen vad de riktiga siffrorna är? De ukrainska siffrorna över ryska förluster tror jag fångar trenden över tid men inte det faktiska antalet. Om de säger 1000 soldater gissar jag att den riktiga siffran är kanske 3-500 soldater osv.

Hmm-m.., och det är därför Putin har börjat minska på ersättningarna..?

Putins løfter om lukrative erstatningsordninger til soldater som såres, og etterlatte av falne soldater, gjelder ikke lenger. Det får russiske patrioter til å se rødt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/11/28/196047045/russiske-militaerbloggere-raser-mot-putin-sarede-russiske-soldater-nektes-erstatning
Citera
2024-11-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Båda sidor överdriver motståndarens förluster. Så har det varit i alla tider
Citera
2024-11-28, 09:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:

Du känner säkert till att det är ett krigsbrott du försöker försvara?
Citera
2024-11-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
I ett modernt samhälle blir man helt lamslagen utan el. Att slå ut elen är mycket effektivt.

Ja du har rätt.. ekonomin påverkas ju också för landet. Men främst är det väl för militären får problem.
Citera
2024-11-28, 09:50
Medlem
Även Reuters skriver om att USA kräver att Ukraina sänker åldern på grund av brist på personal..
Men även Tyskland har tydligen också krävt detta.. Intressant att dom kan påverka sådant. Visar ju att Ukraina styrs av väst.
https://www.reuters.com/world/us-urges-ukraine-lower-fighting-age-18-bolster-ranks-official-says-2024-11-27/
Citera
2024-11-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark

Ja, för att terrorisera civilbefolkningen. Militären har dock olika former av reservlösningar, så de drabbas inte lika hårt.

Att avsiktligt slå ut civil infrastruktur är därtill krigsbrott, så ryssarna visar ännu en gång sin icke-existerande respekt för mänskligt liv.
Citera
2024-11-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ja du har rätt.. ekonomin påverkas ju också för landet. Men främst är det väl för militären får problem.

Tror du att ”militären” förlitar sig på det civila elnätet för att kommunicera eller vad är det du försöker säga?

Det har ju varit totala gissningar från din sida i alla frågor i hela denna tråds historia, förutom att gissningarna speglar Kremls senaste manus förstås.

Rysslands bombningar av civil infrastruktur är solklara krigsbrott och något som inte bidrar till att vinna kriget, tvärtom blir det som Blitzen i London att röster höjs för att än hårdare slå tillbaka och omvärlden reagerar likadant. Då fick sådana som Bomber Harris fritt spelrum och Tyskland fick det i retur x100.

Ryssland har svinat så mycket hittills inte bara i detta krig så att medlidandet med Ryssland kommer att vara extremt begränsat efter att rättegångarna i Haag är avslutade och landets framtid är i omvärldens händer.

Payback time.
Citera
2024-11-28, 09:55
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Även Reuters skriver om att USA kräver att Ukraina sänker åldern på grund av brist på personal..
Men även Tyskland har tydligen också krävt detta.. Intressant att dom kan påverka sådant. Visar ju att Ukraina styrs av väst.
https://www.reuters.com/world/us-urges-ukraine-lower-fighting-age-18-bolster-ranks-official-says-2024-11-27/
Och vad har ni med det att göra?, ni styrs ju av tillgången på nordkoreanska soldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in