2024-11-26, 11:20
Avslutad
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wjBmYPW3_mJAxW-SfEDHSx6MoEQvOMEKAB6BAgPEAE&url=https%3A%2F%2Fomni .se%2Fangiverilagen-presenteras-idag-kommer-detaljerna%2Fa%2FEyKMa5&usg=AOvVaw2FXKuQQIFsbXbeNA __v9_Q&opi=89978449
Det förekommer missnöje med denna lagen men min erfarenhet säger motsatsen.
Självklart ska mängder av illegal verksamhet förkunnas offentligt.

Ingen ska kunna begå skuggverksamhet i det svenska samhället av idag.
Erfarenheten hos mig visar på de kriminella inom sveriges kommuner.
Citera
2024-11-26, 12:22
Avslutad
Härligt att det också ska bli straffbart att inte följa informationsplikten!
Citera
2024-11-26, 12:38
Medlem
Socialen, skolan och sjukvården undantas med SD:s välsignelse.
Citera
2024-11-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
Socialen, skolan och sjukvården undantas med SD:s välsignelse.

Helt sjukt.

ta tex Amira 12 år som berättar för skolsköterskan/kuratorn att hennes pappa, bror eller annan
i familjen utnyttjat henne sexuellt sedan hon var 8 år.

Skall skolan då inte anmäla för dom vet att familjen är papperslösa och riskerar utvisning ?

Helt sjukt. paperslösa och illegala skall inte få immunitet
Citera
2024-11-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Helt sjukt.

ta tex Amira 12 år som berättar för skolsköterskan/kuratorn att hennes pappa, bror eller annan

Skall skolan då inte anmäla för dom vet att familjen är papperslösa och riskerar utvisning ?

Det vet jag inte om de slipper, alltså att anmäla missförhållanden som de annars är skyldiga att anmäla eller utreda.
Citera
2024-11-26, 13:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det vet jag inte om de slipper, alltså att anmäla missförhållanden som de annars är skyldiga att anmäla eller utreda.
Skolan har skyldighet att anmäla sådant. Det har inget med angiverilagen att göra.
Barnets väl går i första hand.
Det kommer att utredas. Under den tiden blir de som våldfört sig på flickan inte utvisade. Om de blir dömda så blir det ju fängelse och utvisning. Flickan och mamman blir med stor säkerhet inte utvisade. Om det inte finns någon mamma, eller om hon bedöms medskyldig så kollar man om flickan kan placeras hos någon släkting som har uppehållstillstånd i Sverige,
Jag vet att det går till på detta sätt, men jag tänker inte gå in på varför jag vet det.
Senast redigerad av RFT 2024-11-26 kl. 14:13.
Citera
2024-11-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Skolan har skyldighet att anmäla sådant. Det har inget med angiverilagen att göra.

Absolut men jag är övertygad om att det kommer att våndas på skolsköterske expeditionen eller
hos kurator.

Dom vill inte sitta med det sociala stigma som ett angiveri som resulterar i att en familj eller delar
av en familj blir utvisade. Ingen vill vara den som får stämpeln:
"Det var ju Berit som såg till att lilla al-fadjis familj blev utvisade till Irak"
Citera
2024-11-26, 14:09
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Helt sjukt.

Skitsnack. Så funkar det inte. Det går direkt till socialen och polisen. Oavsett om det är sant eller bara uppmärksamhetstörst och försök att få offerstatus.
Citera
2024-11-26, 14:10
Medlem
Citat:
Det vet vi inte än. Vi vet hur det är nu, men inte hur det blir.
Citera
2024-11-26, 14:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Absolut men jag är övertygad om att det kommer att våndas på skolsköterske expeditionen eller
hos kurator.
Det kommer det inte att göras, av den anledning som jag skrev i mitt inlägg.
Skola, Soc sätter barnets väl i första hand. Så gör också den svenska lagen. Vi omfattas av FN’s Barnkonvention.
Citera
2024-11-26, 14:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det vet vi inte än. Vi vet hur det är nu, men inte hur det blir.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så omfattas vi av FN’s Barnkonvention. Det kommer inte att bli ändring i skyldighet att anmäla att barn lever under missförhållanden.
Citera
2024-11-26, 14:27
Medlem
Citat:
Det kommer det inte att göras, av den anledning som jag skrev i mitt inlägg.
Skola, Soc sätter barnets väl i första hand. Så gör också den svenska lagen. Vi omfattas av FN’s Barnkonvention.

Hahaha , jadu vad skall jag säga.

Har nära anhörig/familjemedlem som hamnat i den situation jag beskrev.
Hon våndades i över ett halvår över om hon/dom/kollegiet gjorde rätt mot familjen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in