Citat:
Ursprungligen postat av
Ski-entusiasten
[...]
For å sette det ytterlige i perspektiv må man nevne at unge William Lundberg bare var 12 sekunder etter beste svenske. Hans tre seneste prestasjoner i år på 10 km fri er:
03. februar 24: FIS-renn på Nes 66.plass
22. februar 24: NM på Beitostølen 95.plass
03. mars 24: Skandinavisk cup Hommelvik: 82.plass
Jag tog upp honom i eventtråden. Han åkte också i Muonio helgen innan Bruksvallarna, då var han 1:03 efter Pellegrino som vann och nu alltså bara 12 sekunder efter bäste svensk (Gisselman) som du skriver. Så det ser ut som att loppet i Bruksvallarna höll väldigt låg kvalitet baserat på den jämförelsen, och det var också min initiala analys.
Sen kom jag på att det ju måste varit andra (längre ner i resultatlistan i Bruks) som också deltog i båda loppen, och då blev bilden en annan. Hittade 3 åkare i till som åkte båda och av dem var 2 faktiskt längre efter Leveille än de var efter Pellegrino, den sista var några enstaka sekunder närmre Leveille. Så det kan bara varit Lundberg som fick till ett mycket starkt lopp här i Bruksvallarna. Med det sagt var det såklart ett rätt svagt lopp i Bruks, jag tror fortfarande ingen utom möjligen Leveille hade varit topp-30 i en världscup, men det kanske inte var så makalöst uselt som det först såg ut.
Inser att ditt inlägg egentligen handlade om Myhlback, men jag var bara tvungen att delge denna extra info om Lundberg och en jämförelse Bruksvallarna - Muonio