2024-11-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Utförsbacke på en gång gör det väl svårare att gå loss misstänker jag, men färre varv är en fördel kan jag tycka
Vet inte, tycker det tryckts ihop lite på den där övre slingan och kommer i lite högre fart in i backen när man kommer med fart rakt fram än hårnål från uppförsbacke. Sedan kanske det är lättare att gå i från i den andra backen.

Men jag tror det kan bli svårt att göra något, men det beror ju på föret också såklart. Banan i Goms tror jag man kunde gjort något på om det inte varit så skarpt före. Lite samma i Falun också.
Citera
2024-11-25, 23:33
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Utförsbacke på en gång gör det väl svårare att gå loss misstänker jag, men färre varv är en fördel kan jag tycka
Ja, hver sin smak, men om jeg hadde vært lokomotiv selv, hadde jeg vel heller villet mørnet konkurrentene 8 ggr i max.climb-bakken på 55 høydemeter uten utforsbakke på en gang som i fjor.
Mye heller det, enn 5 ggr 55 høydemeter med utforsbakke direkt etterpå som i år.
Citera
2024-11-26, 03:58
Medlem
Tycker det är sämre när man svänger ner direkt och inte tvingas ta platten uppe på hyllan med backen i benen.

Å andra sidan bättre med längre varv. Den del av banan som kom till är också mycket mer lättillgänglig för publiken.
Citera
2024-11-26, 07:28
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
[...]

For å sette det ytterlige i perspektiv må man nevne at unge William Lundberg bare var 12 sekunder etter beste svenske. Hans tre seneste prestasjoner i år på 10 km fri er:
03. februar 24: FIS-renn på Nes 66.plass
22. februar 24: NM på Beitostølen 95.plass
03. mars 24: Skandinavisk cup Hommelvik: 82.plass
Jag tog upp honom i eventtråden. Han åkte också i Muonio helgen innan Bruksvallarna, då var han 1:03 efter Pellegrino som vann och nu alltså bara 12 sekunder efter bäste svensk (Gisselman) som du skriver. Så det ser ut som att loppet i Bruksvallarna höll väldigt låg kvalitet baserat på den jämförelsen, och det var också min initiala analys.

Sen kom jag på att det ju måste varit andra (längre ner i resultatlistan i Bruks) som också deltog i båda loppen, och då blev bilden en annan. Hittade 3 åkare i till som åkte båda och av dem var 2 faktiskt längre efter Leveille än de var efter Pellegrino, den sista var några enstaka sekunder närmre Leveille. Så det kan bara varit Lundberg som fick till ett mycket starkt lopp här i Bruksvallarna. Med det sagt var det såklart ett rätt svagt lopp i Bruks, jag tror fortfarande ingen utom möjligen Leveille hade varit topp-30 i en världscup, men det kanske inte var så makalöst uselt som det först såg ut.

Inser att ditt inlägg egentligen handlade om Myhlback, men jag var bara tvungen att delge denna extra info om Lundberg och en jämförelse Bruksvallarna - Muonio
Citera
2024-11-26, 10:52
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Jag tog upp honom i eventtråden. Han åkte också i Muonio helgen innan Bruksvallarna, då var han 1:03 efter Pellegrino som vann och nu alltså bara 12 sekunder efter bäste svensk (Gisselman) som du skriver. Så det ser ut som att loppet i Bruksvallarna höll väldigt låg kvalitet baserat på den jämförelsen, och det var också min initiala analys.

Sen kom jag på att det ju måste varit andra (längre ner i resultatlistan i Bruks) som också deltog i båda loppen, och då blev bilden en annan. Hittade 3 åkare i till som åkte båda och av dem var 2 faktiskt längre efter Leveille än de var efter Pellegrino, den sista var några enstaka sekunder närmre Leveille. Så det kan bara varit Lundberg som fick till ett mycket starkt lopp här i Bruksvallarna. Med det sagt var det såklart ett rätt svagt lopp i Bruks, jag tror fortfarande ingen utom möjligen Leveille hade varit topp-30 i en världscup, men det kanske inte var så makalöst uselt som det först såg ut.

Inser att ditt inlägg egentligen handlade om Myhlback, men jag var bara tvungen att delge denna extra info om Lundberg och en jämförelse Bruksvallarna - Muonio
Ja, det er mange vurderinger som kan gjøres, men jo lenger ned på resultatlistene man kommer, dess større variasjon er det på disse meget svake løperes prestasjoner.
Muonio var jo så absolutt ikke mye å skryte av det heller, men min personlige vurdering er nu i.a.f at Pellegrinos løp var min. ca 10-15 sekunder mindre dårlig enn Leveille sitt.
( nordmannen på 7. plass der var ca 50 plasser bedre enn Lundberg på samme distanse i NM t.ex)
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2024-11-26 kl. 11:02.
Citera
2024-11-26, 12:07
Medlem
Totalycrazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Är det en emotionell bedömning eller har du någon form av underlag för ditt omdöme, att du inte tror på honom? Har du fakta angående hur utvecklingskurvan brukar se ut för 18-åringar som du jämför med Mylhbacks prestationer? Är genuint nyfiken alltså, ingen toxisk fråga.

Ja ganska mycket fakta och statistik. Men lite för mycket för att skriva. Vad vill du veta?
Citera
2024-11-26, 13:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska laget till Ruka:

Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Märta Rosenberg, Trillevallens Sportklubb
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK

Edvin Anger, Åsarna IK
Jens Burman, Åsarna IK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Johan Ekberg, Nacka Värmdö SK
Truls Gisselman, Rhens BK
Marcus Grate, IFK Umeå
Calle Halfvarsson, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Gustav Kvarnbrink, Åsarna IK
William Poromaa, Åsarna IK
Måns Skoglund, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Citera
2024-11-26, 13:12
Medlem
katws avatar
Och som vanligt så specifieras inte vem som åker vad
Citera
2024-11-26, 13:13
Medlem
Hur j*vla svårt ska det vara att skriva vem som ska åka vad? Frida kör sprint iallafall och någon av JS, ER och LS lär stå över 10km eftersom Märta är uttagen

På herrsidan blir det intresant vem av Häggas, Svensson och Skoglund som inte får åka sprint. Gissar på Skoglund enbart får åka 20km
Citera
2024-11-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svenska laget till Ruka:

Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Märta Rosenberg, Trillevallens Sportklubb
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK

Edvin Anger, Åsarna IK
Jens Burman, Åsarna IK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Johan Ekberg, Nacka Värmdö SK
Truls Gisselman, Rhens BK
Marcus Grate, IFK Umeå
Calle Halfvarsson, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Gustav Kvarnbrink, Åsarna IK
William Poromaa, Åsarna IK
Måns Skoglund, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK

Att både Moa I och Märta kommer med tyder på att någon självklar inte kommer köra 10 km. Gissar personligen på Linn Svahn. Sen kan jag tycka att Moa L borde ha fått köra både sprint och 20 km fritt, men om 10 km fritt i Bruks inte var kvalificerande (ingen körde) och Frida vill köra sprinten så är det begripligt.
Citera
2024-11-26, 13:23
Medlem
vackertsvin...s avatar
Jag trodde Moa Lundgren skulle kunna få en plats.
Citera
2024-11-26, 13:23
Moderator
Hjv9s avatar
Rosenberg med men inte Lundgren hade jag inte gissat. Fast det är klart att 10 km avgörs först i år förändrar läget för våra sprintåkare.

Hade mina aningar att Oskar Svensson skulle komma med även om jag tycker att det vore bättre att ge platsen till Skoglund eller Grahn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in