2024-11-25, 07:14
Medlem
Inget nytt kring längdåkningen i helgen. Säsongspremiär i Bruksvallarna inför tomma läktare. Som vanligt. Såg inte hälften av sändningarna. Totalt ointressant. Vilken idrott lanserar tomma läktare när de får TV-tid? Allting är som vanligt. Vuxendagiset öppnar för året. Åkarna gör lite som de vill, ledningen är ett gäng mähän styrda av Byström.

Poromaa tyckte det inte var lönt att åka till Bruksvalllarna, barnrumpan Calle ville i helgen åka lite bil, blev 64 mil i helgen. Anger tyckte det räckte med några lopp, Häggström vet jag inte riktigt var han var, de andra åkarna fick klart stryk av en okänd kanadensare och resten kämpade med att bara före en japan. Helgen visar bara att svensk herråkning inte gör några framsteg. Detta pga en helt inkompetent ledning ledda av Norge-vännen Byström.

Vuxendagiset på damsidan öppnades också i helgen. Här körde flera kvinnor sprint och 10 km klassiskt medans flera inte körde 10 fritt. Inga framsteg någonstans. Ebba visar det hon tidigare gjort. Inga har kommit närmare bakom henne. Det är som vanligt.

Hård/Blomqvist vill ha en positiv stämning och överdriver svenskarnas prestationer. Alvar Myhlbacks insats på 10 km fritt anses vara ” otroligt bra” när han kämpar med en japan om placeringar.

Som vanligt skall Tomas Pettersson på Expressen hålla igång en töntig ” rivalitet” mellan Norge/Sverige..eller dopingkärringen Johaug och Ebba/Frida. Alla vet att Norge lagt upp det så att dopingkärringen Johaug skall göra comeback för att de skall inte tillta att Sverige skall ha chans för storslam.

Så här kommer det att se ut i VM.. som jag skrivit innan.

1. Norge skall vinna medaljligan överlägset
2. Dopingkärringen Johaug skall vinna allt på distans i VM
3. Ebba/Frida skall inte vinna ett enda VM-guld
4. Det svenska vallateamet skall hjälpa Norge till att Sverige inte får några VM-guld på distans genom de obligatoriska vallamissarna.
5. De svenska herrarna tar inga medaljer

Dessa punkter kommer jag att påminna om hela vägen till VM..och under VM. Sedan prickar vi av punkt efter punkt.

Edit: Jag kommer anta en kritisk hållning till längdåkningen pga korruption, doping och vallamissar. Det får vara nog nu. En förändring måste ske.
Citera
2024-11-25, 11:13
Medlem
Metallharrys avatar
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/vallakaoset-i-svenska-landslaget-helt-hopplost/

Tomas Pettersson gör sitt yttersta i vanlig ordning att förvandla en höna av en fjäder men både Frida och Linn tycks positiva till förändringarna i vallateamet.

Sen kan det väl även vara på tiden att påminna om följande regel i forumet:

2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK)
Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet eller bristande debattunderlag, blir avstängda eller bannlysta.
Citera
2024-11-25, 11:46
Medlem
Totalycrazys avatar
Ser ändå lovande ut på damsidan i Sverige ytterligare några år. Finns flera som knackar på strax under de som håller yppersta världsklass vilket är skoj. Tyvärr ser det mycket sämre ut om vi blickar 8-10 år bort mot dem som idag är 15-16. Mycket kan såklart hända men i dagsläget anser jag att det ser väldigt tunt ut.
En norska som gör comeback tror kan vara positivt då exempelvis Frida K inte behöver styra loppen. Hon har ingen taktisk känsla, inte heller Ebba har någon smarthet i hur hon lägger upp sina lopp. Om man jämför med Linn S som är otroligt smart och taktisk.

Herrsidan är dock mer ett stor mörker..... Jag till skillnad från många andra tror inte alls att Alvar M kommer få den utveckling som experterna tror. men tiden lär utvisa. Han kanske skulle passa som skidskytt
Citera
2024-11-25, 12:06
Medlem
Nä. Tappat lite tro på myhlbacken. Men gossen är fortfarande ung men tekniken hans ser inte direkt bra ut va??

Blir spännande se uttagningen.
Senast redigerad av korvfalun 2024-11-25 kl. 12:27.
Citera
2024-11-25, 12:17
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalycrazy
Ser ändå lovande ut på damsidan i Sverige ytterligare några år. Finns flera som knackar på strax under de som håller yppersta världsklass vilket är skoj. Tyvärr ser det mycket sämre ut om vi blickar 8-10 år bort mot dem som idag är 15-16. Mycket kan såklart hända men i dagsläget anser jag att det ser väldigt tunt ut.
En norska som gör comeback tror kan vara positivt då exempelvis Frida K inte behöver styra loppen. Hon har ingen taktisk känsla, inte heller Ebba har någon smarthet i hur hon lägger upp sina lopp. Om man jämför med Linn S som är otroligt smart och taktisk.

Herrsidan är dock mer ett stor mörker..... Jag till skillnad från många andra tror inte alls att Alvar M kommer få den utveckling som experterna tror. men tiden lär utvisa. Han kanske skulle passa som skidskytt
Alvar är 18 år, människor brukar peaka fysiskt vid 27-30år. Han har alltså typ 10 år på sig...Han var 1.7 sekunder från en pallplats i Bruksvallarna,....
Citera
2024-11-25, 13:37
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Alvar är 18 år, människor brukar peaka fysiskt vid 27-30år. Han har alltså typ 10 år på sig...Han var 1.7 sekunder från en pallplats i Bruksvallarna,....
Ja, er et ekstremtalent, og resultatet er meget bra av en 18-åring. Ingen tvil om det.
Men priorteringene som gjøres i hans trening, er etter min mening feilrettet. Det om man tålmodig og langsiktig skal bygge opp en ny storstjerne i trad., med alle de kvaliteter som behøves for å matche sånne som Klæbo.
Som jeg har skrevet om tidligere, er fokuset på kraft og staking aldeles for stort i forhold til skitekniske ferdigheter, balanse og energieffektivt elegant sett att ta seg fram på. Jeg får ondt i hele kroppen av å se hans ski-tekniske stagnasjon.

Om noen tror at de rundt ham fokuserer noe som helst på tekniske ferdigheter, må jeg minne om va han sa, etter at han forsøkte å henge på Klæbo ved et tilfelle. (minnes ikke hvor det var). Han så tekniske saker som han verken hadde sett eller hørt om, og hadde aldri før lært seg så mye på så kort tid. Men han klarte ikke å implementere det så lett selvsagt. Det kreves langsiktig arbeide for å få det til.
Altså: Hvor er hans teknikktrener !?

Nu er det ikke for sent ennu, men begynner snart å haste nu som jeg ser det.
Ja, plasseringen, og tiden ift. vinneren og beste svenske ville ha vært sensasjonelt bra, om man ser bort fra kvaliteten av prestasjonene i dette rennet. Var gledelig å se at så godt som alle anvendere her hadde insikt nog til å forstå at den ikke var mye å skryte av.

For å sette det ytterlige i perspektiv må man nevne at unge William Lundberg bare var 12 sekunder etter beste svenske. Hans tre seneste prestasjoner i år på 10 km fri er:
03. februar 24: FIS-renn på Nes 66.plass
22. februar 24: NM på Beitostølen 95.plass
03. mars 24: Skandinavisk cup Hommelvik: 82.plass
Citera
2024-11-25, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter helgen så kan man konstatera följande.
Jonna lika bra som vanligt eller bättre.
Maja är tillbaka. Såg pigg ut och lätt i kroppen.
Linn såg däremot tung och trög ut. Hon har ju alltid sett rätt stel och återhållsam ut i sin teknik men nu såg det inte bra ut. Hoppas på bättre form framöver.
Ebba är ju i grymmt slag. Jag pudlar och får nog erkänna att jag tidigare varit helt säker på att Frida skulle bli klar etta. Nu är jag inte lika säker. För mycket strul kring Frida och dessutom fel inställning när man börjar prata om att sluta.
Tyvärr verkar det tunnt med unga talanger bakom våra etablerade åkare. Vi får hoppas att åtminstånde ett nytt namn kan visa lite resultat.

På herrsidan hade jag trott på bättre resultat. Anger har nog mer att ge framöver men rätt tunt bakom honom med Kalle som det stora sänket som vanligt. Vi får hoppas på att Porris tagit ett kliv. Jag är tveksam men man vill ju gärna att det ska bli så. Jag gillar Porris som profil. Det är inte så polerat och han säger vad han känner i stunden.
Mylback kommer bli bra. Han behöver mogna lite bara både fysiskt och mentalt.

Jag är övertygad om att Linn skiter fullständigt i världscupen denna säsong och istället satsar allt på VM och förmodligen fyra lopp där. Jag antar att skiathlonen blir det enda distanslopp hon kommer ställ upp i.
Citera
2024-11-25, 13:57
Medlem
Totalycrazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-

Jag skrev vad jag tror, vi får väl se. Men jag tror inte han finns kvar inom skidåkningen när han är 27.
Sen 1,7 från pallplats bland svenska B- eliten är knappast något att skryta med. Men såklart har han möjligheten. Men jag tror inte på honom. Stor talang visst men det är mer som krävs.
Citera
2024-11-25, 14:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Norges lag till Ruka:

10 km klassisk fredag:
Therese Johaug, Idrettslaget Nansen
Heidi Weng, IL BUL
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Kristin Austgulen Fosnæs, Fossum IF
Astrid Øyre Slind, Oppdal IL/Team Aker Dæhlie
Tiril Udnes Weng, Nes Ski
Silje Theodorsen, Kvaløysletta Skilag/Team Aker Dæhlie

Johannes Høsflot Klæbo, Byåsen IL
Erik Valnes, Bardufoss og Omegn IF
Pål Golberg, Gol IL
Martin Løwstrøm Nyenget, Lillehammer Skiklub
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Andreas Fjorden Ree, Støren Sportsklubb/Equinor Rekruttlandslag
Harald Østberg Amundsen, Asker SK
Emil Iversen, IL Varden Meråker

Sprint klassisk lördag:
Julie Myhre, Byåsen IL
Tiril Udnes Weng, Nes Ski
Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL
Hedda Østberg Amundsen, Asker SK/Equinor Rekruttlandslag

Erik Valnes, Bardufoss og Omegn IF
Even Northug, Strindheim IL
Håvard Solås Taugbøl, Lillehammer Skiklub
Sivert Wiig, Gjesdal Idrettslag/Team Elon Vest
Oskar Opstad Vike, Runar Allianseidrettslag/Team Elon Oslofjord
Harald Østberg Amundsen, Asker SK^

20 km masstart fristil söndag:
Therese Johaug, Idrettslaget Nansen
Heidi Weng, IL BUL
Astrid Øyre Slind, Oppdal IL/Team Aker Dæhlie^
Silje Theodorsen, Kvaløysletta Skilag
Nora Sannes, Kjelsås IL/Equinor Rekruttlandslag

Pål Golberg, Gol IL
Martin Løwstrøm Nyenget, Lillehammer Skiklub
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Andreas Fjorden Ree, Støren Sportsklubb/Equinor Rekruttlandslag
Jan Thomas Jenssen, Hommelvik IL/Team Elon Midt-Norge
Harald Østberg Amundsen, Asker SK
Citera
2024-11-25, 14:11
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag är övertygad om att Linn skiter fullständigt i världscupen denna säsong och istället satsar allt på VM och förmodligen fyra lopp där.

Må så vara, men jag har svårt att se att 'vinnarskallen' Linn Svahn skulle nöja sig med att puttra runt med femteplatser och ibland kanske tom. missade finalplatser i sprint fram till att det drar ihop sig i februari.
Citera
2024-11-25, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Må så vara, men jag har svårt att se att 'vinnarskallen' Linn Svahn skulle nöja sig med att puttra runt med femteplatser och ibland kanske tom. missade finalplatser i sprint fram till att det drar ihop sig i februari.

Jag tror mer det handlar om att hon har beslutat sig för att bara vara i form under VM och har då med "dålig form" ingen som helst ambition av att "visa upp sig" eller pressa fram något som inte finns där. Framförallt inte nu när värsta komkurrent Kikki har längre träningsprriod inför VM.
Citera
2024-11-25, 15:20
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalycrazy
Jag skrev vad jag tror, vi får väl se. Men jag tror inte han finns kvar inom skidåkningen när han är 27.
Sen 1,7 från pallplats bland svenska B- eliten är knappast något att skryta med. Men såklart har han möjligheten. Men jag tror inte på honom. Stor talang visst men det är mer som krävs.

Håller med dig i mycket. Stor talang ja, men precis som i fallet med Frida verkar det finnas svagbegåvade föräldrar och rådgivare i bakgrunden. Att farsan Petter inte har vett att bromsa grabben är märkligt. Visst, det är kul att han får åka i Lager 157 som 16-åring men vad är poängen med det egentligen? Ännu så länge har det mest blivit en stor hajp och någon pallplats i Skiclassics. Vänder det inte upp den här säsongen kan det bli några jobbiga första år som senior när Alvar väl når dit.
Senast redigerad av vackertsvin... 2024-11-25 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in