2024-11-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola
Åh, det är nok vålnaden som dem gamle i Roslagen forteller om!

En flicka i vitt, hun har långt brunt hår, där hun visar sig skal nogen snart komma till att dö. Det sägs att man har sett henne i skogarna eller lengs vägar, hun går och vrider sina händer og gråter och klagar med förvridet ansikte Ibland sägs hun sakne sina ögon..

Var kan vi läse mer om den iakttagelsen???

Det står bara en rad, s. 16 i FUP. Jag har inte hittat något mer om den tjejen.
Citera
2024-11-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola
Åh, det är nok vålnaden som dem gamle i Roslagen forteller om!

En flicka i vitt, hun har långt brunt hår, där hun visar sig skal nogen snart komma till att dö. Det sägs att man har sett henne i skogarna eller lengs vägar, hun går och vrider sina händer og gråter och klagar med förvridet ansikte Ibland sägs hun sakne sina ögon..

Var kan vi läse mer om den iakttagelsen???

Spännande historia, vart har du hört den? Har bott i Roslagen många år men aldrig hört talas om den
Citera
2024-11-22, 21:14
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Mjo, det där är en underlig händelseutveckling.

SS och NS vet ju om att TH ska med hem i bilen. De har tappat bort TH och får ingen kontakt med honom. De vet att han har långt hem och att han är i ett sådant skick att han inte bör lämnas ensam. NS är vuxen, nykter och tillräckligt ansvarstagande för att åka och hämta sin son som behöver hjälp.

Dessutom är det fullt pådrag mitt framför näsan på dessa båda, eftersom någon blivit påkörd på E18 exakt där SS suttit och väntat på sin pappa en lång stund. NS, pappan, har stått i kö på E18 och vet att det beror på att någon blivit påkörd.

För det första bör de ju ta kontakt med TH:s föräldrar i det här läget. För det andra måste de rimligtvis tänkt tanken att det är TH som är den påkörde. Det finns gott om poliser i området. De kan gå fram till någon av dem och berätta vilka de är och att den påkörde eventuellt kan vara SS kompis.

Men inget av detta sker. Enligt vad som går att utläsa i FUP, åker de bara hem.

Väldigt märkligt! Om det inte är så att även Simon är väldigt full och behöver transporteras hem asap. Polisen antydde ju det. Men pappan hävdar iof att Simon inte är det men så kan ju föräldrar vara ibland. Utåt.
Citera
2024-11-22, 23:22
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Väldigt märkligt! Om det inte är så att även Simon är väldigt full och behöver transporteras hem asap. Polisen antydde ju det. Men pappan hävdar iof att Simon inte är det men så kan ju föräldrar vara ibland. Utåt.

Du har verkligen hängt upp dig på att de inblandade ska vara asfulla. Fastän så lite talar för det. Det är bara de två poliserna som talar med en skärrad Simon som säger det. Läs FUP, den är skrämmande läsning om man tänker till...

Jag fruktar att den lokala polisen är bundis med DIF-huligan-klanen som styr där ute i bygden.
Ta bara när de två poliserna haffar EPA-BMW-killarna vid macken alldeles efter TH:s död.

FUP på sidan 13,
Wille och Jonathan lämnar sin bil springer in i skogen för att de blev "rädda för polisen".
När polisen fått fatt på W o J så ringer polis Karl till båda deras föräldrar som ska komma och hämta W o J. (säger polis Karl)

Polis IDA:
Citat:
Ida och Karl ringde föräldrarna och pratade med Jonathans pappa ett bra tag.
Idas uppfattning var att de ändå hade varit på den här festen. De gick med killarna från
skogen tillbaka mot bilen för att få bättre ljus och då gick det ut på radion att någon blivit
överkörd vid Söderhall

Varför ska föräldrarna HÄMTA sina EPA-barn?
Barnen har ju för fan kört dit med EPAn???

Har de kanske kört på någon så att EPAn fått en skada och är svårkörd?
Är de fulla och får inte köra berusade?
Det har inte poliserna tagit på allvar om så är fallet. Men de måste hämtas...
VARFÖR?
Citera
2024-11-22, 23:41
Medlem
gofigurs avatar
Simon vid förhöret hos polisen:
Citat:
Simon gick sedan ifrån busstationen, ner i rundeln och vidare ner till parkeringen vid Sibylla
och OKQ8. Där satt han och väntade på att hans pappa skulle hämta honom. Jag såg blåljus
vid busshållplatsen där bråket var så då sprang jag tillbaka dit till polisen och sade att nu har
alla dragit och min kompis, jag får inte tag i honom. Polisen tog Simons namn och
personnummer sen åkte de därifrån, sade Simon.

Där sitter Simon hundratalet meter från dödsplatsen och får ingen fråga om han hört eller sett något.
Fastän polisen borde veta omständigheterna.
Tjänstefel så det är skamligt.
Citera
2024-11-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Där sitter Simon hundratalet meter från dödsplatsen och får ingen fråga om han hört eller sett något.

Jag förstår inte hur Simon och Simons pappa inte kopplar att det hänt T någonting. Jag tror Simon vet mer än vad som sägs
Om man har ansvar för att ha en annans barn övernattade hos en, jag tycker det är sjukt ansvarslöst faktiskt

Epa ungarnas föräldrar vart nog ombedda att hämta sina barn dels för att de sprang från polisen och dels för smällarna, de är ju trots allt minderåriga och då är det ju föräldrarna som ska kontaktas, det är ju förmodligen inte så att de kör hem i lugn och ro och sedan berättar för sina föräldrar att de blivit jagade i skogen av polisen. De kanske fick panik dels för att de hade smällt dom sen kanske kört lite över 30 km/h sånt händer ju
Citera
2024-11-23, 22:52
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Och där sitter Simon och undrar var hans polare är. Simon kan nog inte undvika alla blåljus mindre än hundra meter från honom. Simon undrar inte ens vad som hänt. Simon kan inte ens koppla ihop dessa två sakerna.
Tror Simon vet mer än han berättar eller så är han bara förståndshandikappad.

Teodor skulle sova över hos Simon att då inte ens Simons pappa börjar undra vad som hänt med Teodor trots alla blåsljus får en att undra. Tror att de två har anpassat sina berättelser. Men vad döljer de?

PS Simon pratar med polisen när de hör en smäll, så Simon har nog inte sett något av själva olyckan med lastbilen men han kanske sett något innan dess?
Citera
2024-11-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linicin300
Jag förstår inte hur Simon och Simons pappa inte kopplar att det hänt T någonting. Jag tror Simon vet mer än vad som sägs
Om man har ansvar för att ha en annans barn övernattade hos en, jag tycker det är sjukt ansvarslöst faktiskt

Det är jävla märkligt hur Si**on och hans pappa agerade. De hade ansvar om TH, och bara åkte hemma. Hur man kan vara vid Söderhäll till 02.05 och inte ens koppla den döda kroppen på E18 var TH. Oseriösa folk.
Citera
2024-11-24, 09:49
Medlem
Rättegången mot lastbilsföraren är i morgon, mån 25/11, kl 13-16 på Attunda tingsrätt, om jag förstått det rätt. Jag antar att det kommer att gå att närvara som åhörare då.

Eftersom det målet endast gäller smitningen, så kanske det inte kommer fram särskilt mycket om händelserna som ledde fram till att TH befann sig på vägen.
Citera
2024-11-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Rättegången mot lastbilsföraren är i morgon, mån 25/11, kl 13-16 på Attunda tingsrätt, om jag förstått det rätt. Jag antar att det kommer att gå att närvara som åhörare då.

Eftersom det målet endast gäller smitningen, så kanske det inte kommer fram särskilt mycket om händelserna som ledde fram till att TH befann sig på vägen.

Det är så oerhört mycket som gått snett i det här och är märkligt

Vi har en lastbilsförare som inte går och kollar hur det gick med den man kört på
Han ringer inte heller sos, han har ju uppenbarligen en mobil, kanske googla sos nummer i Sverige hade varit något? Hur är det med nödnummer när man är i ett annat land? Går det automatiskt?
Vi har en kompis som irrar runt och hans pappa kommer och de åker bara hem fast det är kaos på platsen och de skulle haft T.H med sig hem. T.H var minderårig
Vi har poliserna som hör en smäll
Vi har en huligan
Vi har ett argt kompisgäng
Vi har epafolk som gömmer sig
Vi har ledsna tjejen på E18
Och så har vi T.H som antagligen redan låg på vägen

Det är en sjuk röra
Citera
2024-11-24, 13:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:

Epa ungarnas föräldrar vart nog ombedda att hämta sina barn dels för att de sprang från polisen och dels för smällarna, de är ju trots allt minderåriga och då är det ju föräldrarna som ska kontaktas, det är ju förmodligen inte så att de kör hem i lugn och ro och sedan berättar för sina föräldrar att de blivit jagade i skogen av polisen. De kanske fick panik dels för att de hade smällt dom sen kanske kört lite över 30 km/h sånt händer ju

Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Och där sitter Simon och undrar var hans polare är. Simon kan nog inte undvika alla blåljus mindre än hundra meter från honom. Simon undrar inte ens vad som hänt. Simon kan inte ens koppla ihop dessa två sakerna.
Tror Simon vet mer än han berättar eller så är han bara förståndshandikappad.

Teodor skulle sova över hos Simon att då inte ens Simons pappa börjar undra vad som hänt med Teodor trots alla blåsljus får en att undra. Tror att de två har anpassat sina berättelser. Men vad döljer de?

PS Simon pratar med polisen när de hör en smäll, så Simon har nog inte sett något av själva olyckan med lastbilen men han kanske sett något innan dess?
Just ja, jag hade helt missat att TH skulle övernatta hos dem.
Det är så många konstigheter i det här så man drunknar i dem...

Citat:

Vi har en lastbilsförare som inte går och kollar hur det gick med den man kört på
Han ringer inte heller sos, han har ju uppenbarligen en mobil, kanske googla sos nummer i Sverige hade varit något? Hur är det med nödnummer när man är i ett annat land? Går det automatiskt?
Vi har en kompis som irrar runt och hans pappa kommer och de åker bara hem fast det är kaos på platsen och de skulle haft T.H med sig hem. T.H var minderårig
Vi har poliserna som hör en smäll
Vi har en huligan
Vi har ett argt kompisgäng
Vi har epafolk som gömmer sig
Vi har ledsna tjejen på E18
Och så har vi T.H som antagligen redan låg på vägen

Det är en sjuk röra

Precis.
Det konstigaste är att polisen har noll intresse av hur TH blev liggande på körbanan.
TH har legat där 01:38 från någon tid efter ca 01:22.
Inget dramatiskt lär ha hänt där efter att polisen anlände 01:29.
Om de tror på självmord så borde de ha frågat Simon om vad han tror om den teorin.

En annan konstig sak är att de som ska med bussen till Stockholm har gömt sig när polisen anländer till busshållplatsen men de dyker upp när bussen kommer.
Poliserna fattar inte om ungdomarna kom med bussen eller om de ska åka iväg med den...
Citera
2024-11-24, 14:58
Medlem
Citat:

Javisst, det är massvis med frågor och förhör som borde göras. Men kom ihåg, FUP:en gäller ett åtal för smitning. Det kan finnas fler förhör, men om de inte har någon relevans just för *smitningen*, så behöver åklagaren inte ta med dem i FUP:en.

Citat:

Det finns i och för sig en ganska bra förklaring till att han inte ringer 112; han talar varken svenska eller engelska. Såvitt jag förstår talar han lettiska och ryska. Hur ska han kunna kommunicera med larmoperatören? Det är ju omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in