2024-11-25, 13:40
Medlem
Hej Fb.

Tänkte skrivit här för ett par veckor sedan då jag var övertygad om att min kille gick på benso då han från ingenstans började bete sig knepigt flera dagar i rad. Han slöddrade på talet, hoppade mycket mellan samtal, sa saker som inte stämde och var personlighetförändrad helt enkelt. Jag tog upp det med honom då jag tyckte att det var obehagligt att jag var tillsammans med två olika människor på morgonen kontra kvällen.

Han ryckte upp sig, skyllde på stress och var sig själv efter det. Tills nu i helgen. Vi hade supermysigt, drack två öl ihop ute på en krog och han förvandlas till sin andra personlighet rakt framför ögonen på mig. Han går på toa och kommer tillbaka helt rödmosig i ansiktet. Han hade stora röda utslag på armarna.

Idag hittade jag antabus i lägenheten och jag känner mig totalt rådvill inför vad jag ska göra. Vi har träffats i snart 1 år och har under den tiden i princip inte druckit alkohol då ingen av oss varit särskilt roade av det(trodde jag). Han är en otrolig person som jag känt mig så oerhört hemma med men nu känns det som att jag inte känner honom alls. Hjälp bullen.
Citera
2024-11-25, 13:58
Avslutad
Du får fråga honom.
Citera
2024-11-25, 14:01
Avslutad
Kanske inte ska gå ut och dricka öl med nån som är alkoholist och går på antabus. Därför han blev rödflammig av ölen.
Citera
2024-11-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Kanske inte ska gå ut och dricka öl med nån som är alkoholist och går på antabus. Därför han blev rödflammig av ölen.

Nej såklart, hade jag vetat om det vid tillfället hade jag självklart inte gjort det. "Upptäckten" att han är alkoholist skedde idag.
Citera
2024-11-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Du får fråga honom.

Jo...kruxet är att "fyndet" inte skett naturligt... Finns det något sätt att komma in på konversationen utan att avslöja att jag varit ett svin och rotat?
Citera
2024-11-25, 14:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torskensmamma
Nej såklart, hade jag vetat om det vid tillfället hade jag självklart inte gjort det. "Upptäckten" att han är alkoholist skedde idag.

Du skriver "trillat dit igen". Betyder det att du visste att han tidigare varit alkoholist?
Citera
2024-11-25, 14:15
Medlem
Letrangeres avatar
Om han trillat dit igen kan ju bara han svara på.
Hur länge sedan var det som han blev nykter?
Citera
2024-11-25, 14:16
Avslutad
Citat:

Nämn att han blev rödflammig efter ni drack öl, du kanske har en "släkting" som drack på julafton eller nåt och blev precis lika röd. Vara ärlig funkar oxå, ändå du som vart svinig o rotat i hans saker.

I en sån här relation, speciellt hos en missbrukare är ärlighet jävligt viktigt för börjar du ljuga kommer han börja och så kommer eran relation vara trasig blixt snabbt.
Citera
2024-11-25, 14:23
Moderator
Maviels avatar
Det här med alkoholen är som en stor elefant i rummet som alla vet om. Men ingen låtsas om den utan alla balanserar omkring det. Fråga honom rakt ut. Det är såklart jättejobbigt. Men det enda rätta i situationen.

"Jag tycker att du har betett dig konstigt på sistone - du fick ju utslag på kroppen när vi drack öl senast. När jag städade hemma hittade jag antabus. Är det möjligen så att du har problem med alkohol?"

Eller:

"Du har varit lite konstig och jag blev lite orolig så jag har rotat lite hemma. Jag vet att det var fel av mig men nu har jag i allafall hittat ditt antabus. Är det något vi behöver prata om?"

Du kan aldrig hantera och balansera detta genom att ignorera det. Det kommer bara att trigga ett medberoende hos dig. Ut med korten på bordet så får ni gemensamt betämma vad ni ska göra med det som framkommer. Om du vet att han dricker och han vet att du vet så är det till hjälp för honom att hålla sig nykter. Det kan ju också vara så att han behöver hjälp.
Citera
2024-11-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Nämn att han blev rödflammig efter ni drack öl, du kanske har en "släkting" som drack på julafton eller nåt och blev precis lika röd. Vara ärlig funkar oxå, ändå du som vart svinig o rotat i hans saker.

I en sån här relation, speciellt hos en missbrukare är ärlighet jävligt viktigt för börjar du ljuga kommer han börja och så kommer eran relation vara trasig blixt snabbt.

Om han har Antabus utskrivet så har ju haft ett pågående missbruk som han vårdas för. Han hade nog tagit Antabus och sen med dig druckit på det. Då blir man rödmosig.

Du är ju skev som firar att ni pratat ut med att gå ut och dricka öl. Det är inte rätt sätt att fira på oavsett om du trodde det bara handlade om Benzo.

Di. Frågeställning är märklig och går inte ihop. Vad menar du med trillat dit igen. Visste du att han varit alkolmissbrukare tidigare? Du säger ju motsatsen.Antabus är inget Alvedon du köper på Apoteket om du har ont i huvudet för att du är lite bakis. Det är en klar och tydlig receptbelagd medicin för alkolmissbrukare
Citera
2024-11-25, 14:31
Avslutad
Citat:
Jo...kruxet är att "fyndet" inte skett naturligt... Finns det något sätt att komma in på konversationen utan att avslöja att jag varit ett svin och rotat?
Du kan ju använda dig av när ni drack ihop sist och att du har funderat vad det beror på?
Citera
2024-11-25, 14:36
Medlem
Citat:
Hej Fb.

Tänkte skrivit här för ett par veckor sedan då jag var övertygad om att min kille gick på benso då han från ingenstans började bete sig knepigt flera dagar i rad. Han slöddrade på talet, hoppade mycket mellan samtal, sa saker som inte stämde och var personlighetförändrad helt enkelt. Jag tog upp det med honom då jag tyckte att det var obehagligt att jag var tillsammans med två olika människor på morgonen kontra kvällen.

Han ryckte upp sig, skyllde på stress och var sig själv efter det. Tills nu i helgen. Vi hade supermysigt, drack två öl ihop ute på en krog och han förvandlas till sin andra personlighet rakt framför ögonen på mig. Han går på toa och kommer tillbaka helt rödmosig i ansiktet. Han hade stora röda utslag på armarna.

Idag hittade jag antabus i lägenheten och jag känner mig totalt rådvill inför vad jag ska göra. Vi har träffats i snart 1 år och har under den tiden i princip inte druckit alkohol då ingen av oss varit särskilt roade av det(trodde jag). Han är en otrolig person som jag känt mig så oerhört hemma med men nu känns det som att jag inte känner honom alls. Hjälp bullen.
Skulle lämnat snabbt. Fastna inte i medberoende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in