2024-11-25, 13:34
Medlem
Semperexians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Om vi tänker bort hela pedofilrings-etablisemanget som Aschberg och Bodström tydligen tillhör enligt SoP för en sekund.

Vad tjänar Aschberg på att påstå detta utan att ha på fötterna? - Jag kan inte komma på något vettigt? Uppmärksamhet? Känns som han kan få endå/redan har. Pengar? Knappast.

Vad har han att förlora om de hela visar sig vara ogrundat? Ganska mycket, med tanke på att för en riktig journalist är trovärdighet A-O. Om han förlorar trovärdighet kan han inte längre vara verksam. Bara de att han rör ämnet så hopar sig ju dumplingarna o kritiserar hans trovärdighet.

Samma sak gäller för Bodström, med skillnaden att Bodström kanske kan tjäna ett par kronor på fakturering till sina klienter, men det är knappast värt de. Då som jag förstår det så är den stora pengahåven för advokater antslet dagar i rätten man kan fakturera för. Dvs om utredningen hos polisen läggs ner så är detta förmodligen en stor förlustaffär för honom både monetärt och ryktesmässigt.

Ja, det är ju självklart att båda två kan välja och vraka och inte har minsta anledning att ta några risker - snarare tvärtom
Citera
2024-11-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Den från 30/5 räknas som Juni.

Verkar inte vara så noga med faktureringsperioder och datum för dessa.
Lite hit å dit. Undrar också över dubbla fakturor eller är det bara en teknikalitet?
Varför har man isf inte sagt 35.000
/ månad ? Med en dåres envishet har 30.000
upprepats i alla sammanhang. Varför ?
Citera
2024-11-25, 13:36
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Värst vad du märker ord

Dumpens ansvar är givetvis att inte tvinga någon till att skriva något dom inte vill

Men i övrigt är gäddan den ende ansvarige för vad gäddan skriver
Helt riktigt att killarna inte är tvingade att skriva som de skriver. Men de är lockade på ett otillbörligt sätt, på ett sätt som en 14 inte skriver, därmed är Dumpens sätt konstruerat och verklighetsfrånvänt.
Citera
2024-11-25, 13:38
Medlem
Citat:
1. Dumpen provocerar fram klandervärt beteende.
2. Dumpen skickar vidare "utpressningoffren" till IK.
3. IK pressar "utpressningsoffren" på pengar förtäckt som "vård".
4. IK skickar tillbaka pengar till Dumpen dels via "reklam fakturering" och säkerligen via andra kanaler med, finns många sätt att sköts de utanför böckerna.

Frågor på de?
Du kan ha rätt, men jag har svårt att tro att Sara eller Patrik skulle vara så oförnuftiga och ta sådana risker för något de verkligen brinner för. Tids nog kommer vi att få veta sanningen.
Citera
2024-11-25, 13:39
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
1. Dumpen provocerar fram klandervärt beteende.
2. Dumpen skickar vidare "utpressningoffren" till IK.
3. IK pressar "utpressningsoffren" på pengar förtäckt som "vård".
4. IK skickar tillbaka pengar till Dumpen dels via "reklam fakturering" och säkerligen via andra kanaler med, finns många sätt att sköts de utanför böckerna.

Frågor på de?

Det är naturligtvis så här det gått till. Sen har Sara och Patrik säkerligen lurat sig själva att dom inte gör fel för dom "förhindrar självmord" och "tillhandahåller vård". Det är precis detta dom kommer hävda under rättegången, men det kommer inte hålla så klart.
Citera
2024-11-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Verkar inte vara så noga med faktureringsperioder och datum för dessa.
Lite hit å dit. Undrar också över dubbla fakturor eller är det bara en teknikalitet?
Varför har man isf inte sagt 35.000
/ månad ? Med en dåres envishet har 30.000
upprepats i alla sammanhang. Varför ?

Och då är 30 000 i månaden fortfarande 5 gånger så mycket som dom övriga sponsorerna betalat om man tittar på när samarbetet började (2023-08), deras årsredovisning under vad dom fått in för "reklam" och förutsatt att övriga sponsorer fakturerades lika mycket för sina respektive reklamplatser över de året.
Citera
2024-11-25, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Du kan ha rätt, men jag har svårt att tro att Sara eller Patrik skulle vara så oförnuftiga och ta sådana risker för något de verkligen brinner för. Tids nog kommer vi att få veta sanningen.

Jag tror det handlar om 2 parametrar.
Jag tror dels ärligt talat dom har förlitat sig till 100% på att ingen skulle våga anmäla dom för då riskerar dom mer exponering.
Och dels att dom inte har fattat att de dom sysslat med skulle kunna klassas som utpressning.
Citera
2024-11-25, 13:51
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Han våning är väl säkert en bostadsrätt, kanske betald och obelånad? Är det en bra förening kanske han behöver hosta upp 4 lax i månaden för boendet. Sen tror jag att Patrik drivs av hat mot sin förövare, jag tror han är en kille som har väldigt svårt att ”gå vidare”. Nog mycket ältande där. Sara tror jag drivs av att vara med där det händer, bli bekräftad och helt enkelt slippa ett vanligt jobb. Starka drivkrafter. Tror Freud sa att allt en människa behöver är arbete och kärlek, eller nåt liknande. Jag tror det ligger mycket i det.
Har läst något om en avgift- hyra på 19 000, förmodligen högre nu. Onödigt hög avgift för en ensamstående. Speciellt då han sällan är hemma.
Citera
2024-11-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Det är naturligtvis så här det gått till. Sen har Sara och Patrik säkerligen lurat sig själva att dom inte gör fel för dom "förhindrar självmord" och "tillhandahåller vård". Det är precis detta dom kommer hävda under rättegången, men det kommer inte hålla så klart.

Jag tror inte för en sekund att dom själva ens tror på de där skitsnacket om "suicidriskbedömningar".
Dom fick kritik för folk tog sina liv, dom var tvungna att göra en "damage-control" där de verkar som om dom bryr sig, i samma veva kom hästskojjaren Micke o sa "How about a win-win situation? Allt ni behöver göra är att skicka dom till mig".
O sen förlitade dom sig på att ingen skulle våga anmäla eller att någon skulle våga gräva i det, för ingen vill väll bli kallad peddokramare.
Citera
2024-11-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Har läst något om en avgift- hyra på 19 000, förmodligen högre nu. Onödigt hög avgift för en ensamstående. Speciellt då han sällan är hemma.

Och man är bra naiv om man tror att han bor där själv
Citera
2024-11-25, 13:59
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Jag tror det handlar om 2 parametrar.
Jag tror dels ärligt talat dom har förlitat sig till 100% på att ingen skulle våga anmäla dom för då riskerar dom mer exponering.
Och dels att dom inte har fattat att de dom sysslat med skulle kunna klassas som utpressning.

Jag tror mer på den förstnämnda anledningen - det är bara att kolla hur de reagerade på killen som anmälde dom för förtal. Då handlade det om att skicka dumplingarna att prata nedlåtande om honom, Streisand-effekten osv. De har nog alltid vetat att hela verksamheten står på skakig mark, men trott att pedofilanklagelser slår högre.

Och lite rätt hade de - det var ju inte förrän de utpressat 1,8 miljoner av en enskild (och villa ha mer) som gäddans familj fick nog och drog ihop ett rättsfall av det hela. Det är ju oftast detta som är problemet med folk som åker dit för utpressning - de vet inte när de ska sluta...
Citera
2024-11-25, 14:02
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Om vi tänker bort hela pedofilrings-etablisemanget som Aschberg och Bodström tydligen tillhör enligt SoP för en sekund.

Vad tjänar Aschberg på att påstå detta utan att ha på fötterna? - Jag kan inte komma på något vettigt? Uppmärksamhet? Känns som han kan få endå/redan har. Pengar? Knappast.

Vad har han att förlora om de hela visar sig vara ogrundat? Ganska mycket, med tanke på att för en riktig journalist är trovärdighet A-O. Om han förlorar trovärdighet kan han inte längre vara verksam. Bara de att han rör ämnet så hopar sig ju dumplingarna o kritiserar hans trovärdighet.

Samma sak gäller för Bodström, med skillnaden att Bodström kanske kan tjäna ett par kronor på fakturering till sina klienter, men det är knappast värt de. Då som jag förstår det så är den stora pengahåven för advokater antslet dagar i rätten man kan fakturera för. Dvs om utredningen hos polisen läggs ner så är detta förmodligen en stor förlustaffär för honom både monetärt och ryktesmässigt.
Jag tänker nog precis som du. Dock tror jag inte man ska underskatta även Aschbergs behov av att faktiskt bara få jobba. Han har garanterat inte ekonomiska incitament, förmodligen inte Bodström heller. Men alla som har ett jobb de gillar, vet hur viktigt detta är för en, man vill jobba helt enkelt, särskilt när det närmar sig pension. Sen tror Aschberg visst kan komma undan om det visar sig att misstankarna inte stämmer. Han har haft anledning till att undersöka detta och han säger ju själv till Sara, när hon anklagar honom för att ha fel, att han har fått information och inte något han har hittat på.

Jag tycker, tycker till skillnad från dumpen med svans, att det finns anledning att granska Dumpen, dels för deras okonventionella metoder och dels för att konfrontationerna har massa självmord i kölvattnet. Visar det sig att Dumpen inte har gjort ett enda fel utöver deras metoder, så var det inte det minsta fel att granska skiten.

Ett annat incitament är att många stör sig som fan på gubbar som Patrik Sjöberg, och Janne Josefsson för den delen, vill granska dem eftersom det ofta är öppet mål, de är självgoda och rätt rejält blåsta i pallet. Det får nog Sjöberg stå ut med. Om man vill se nån dra ner brallorna på Josefsson så rekommenderar jag Söndagsintervjun med utomordentligt skickliga Martin Wicklin. Dumpen som också är journalister har tillsammans med Janne J en del att lära sig av Wicklin.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1022054
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in