Citat:
Ursprungligen postat av
KanelbulleKungen
Om vi tänker bort hela pedofilrings-etablisemanget som Aschberg och Bodström tydligen tillhör enligt SoP för en sekund.
Vad tjänar Aschberg på att påstå detta utan att ha på fötterna? - Jag kan inte komma på något vettigt? Uppmärksamhet? Känns som han kan få endå/redan har. Pengar? Knappast.
Vad har han att förlora om de hela visar sig vara ogrundat? Ganska mycket, med tanke på att för en riktig journalist är trovärdighet A-O. Om han förlorar trovärdighet kan han inte längre vara verksam. Bara de att han rör ämnet så hopar sig ju dumplingarna o kritiserar hans trovärdighet.
Samma sak gäller för Bodström, med skillnaden att Bodström kanske kan tjäna ett par kronor på fakturering till sina klienter, men det är knappast värt de. Då som jag förstår det så är den stora pengahåven för advokater antslet dagar i rätten man kan fakturera för. Dvs om utredningen hos polisen läggs ner så är detta förmodligen en stor förlustaffär för honom både monetärt och ryktesmässigt.
Jag tänker nog precis som du. Dock tror jag inte man ska underskatta även Aschbergs behov av att faktiskt bara få jobba. Han har garanterat inte ekonomiska incitament, förmodligen inte Bodström heller. Men alla som har ett jobb de gillar, vet hur viktigt detta är för en, man vill jobba helt enkelt, särskilt när det närmar sig pension. Sen tror Aschberg visst kan komma undan om det visar sig att misstankarna inte stämmer. Han har haft anledning till att undersöka detta och han säger ju själv till Sara, när hon anklagar honom för att ha fel, att han har fått information och inte något han har hittat på.
Jag tycker, tycker till skillnad från dumpen med svans, att det finns anledning att granska Dumpen, dels för deras okonventionella metoder och dels för att konfrontationerna har massa självmord i kölvattnet. Visar det sig att Dumpen inte har gjort ett enda fel utöver deras metoder, så var det inte det minsta fel att granska skiten.
Ett annat incitament är att många stör sig som fan på gubbar som Patrik Sjöberg, och Janne Josefsson för den delen, vill granska dem eftersom det ofta är öppet mål, de är självgoda och rätt rejält blåsta i pallet. Det får nog Sjöberg stå ut med. Om man vill se nån dra ner brallorna på Josefsson så rekommenderar jag Söndagsintervjun med utomordentligt skickliga Martin Wicklin. Dumpen som också är journalister har tillsammans med Janne J en del att lära sig av Wicklin.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1022054