2024-11-24, 07:59
Medlem
a.e.gs avatar
Brandy är en skånsk jävla fitta med allt vad det innebär men här har han rätt. Damfotbollen är ett hot mot vår svenska supporterkultur och redan nu träffar du på bajare som hyllar den fina kulturen inom damfotbollen. Utan hat ingen boll.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2024-11-24, 08:06
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
På landet kanske SHL är stort men mest för de små städerna. Ingen bryr sig om Färjestad i Stockholm och ptja ditt kära Rögle är irrelevant utanför Ängelholm. Måste vara svårt för dig att förlika sig med supporterkulturen i hockey? Så mycket plast.
Mitt kära Rögle? Jag har gått på två RBK-matcher. Då på sittplats med min pappa. Han håller på Rögle och jag har inget direkt emot dem, men jag har aldrig varit någon supporter där. Jag är ganska opartisk i min bedömning av SHL faktiskt, men jag ser det som landets tredje mest intressanta serie, efter Allsvenskan i fotboll och Superettan. Elitserien i bandy kanske kan konkurrera. Däremot är Damallsvenskan inte i närheten. När det gäller supporterkulturen i hockey håller jag med till stor del, men att det finns ett intresse kommer man inte ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Brandy är en skånsk jävla fitta med allt vad det innebär men här har han rätt. Damfotbollen är ett hot mot vår svenska supporterkultur och redan nu träffar du på bajare som hyllar den fina kulturen inom damfotbollen. Utan hat ingen boll.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Tack för den, fitta!
Citera
2024-11-24, 12:05
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Läste precis lite i tråden som jag missat.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det framstår ibland som att alla andra klubbar har tappat sin stolthet. Helsingborg är undantaget. De vägrar sitta och tindra med ögonen och beundra Mffs senaste tifo , utan för dem så är Helsingborg medelpunkten och vare sig Öster eller Hammarby är på besök så är man där för Hif.
Detta vill jag lyfta fram lite. Vi har en stark supporterkultur i Helsingborg och det förtjänar att nämnas. I likhet med Sebastian har jag försvarat hockeyn, men det bör nyanseras så att det inte framstår som att SHL är större än allt.

Vi HIFare har alltid utmärkt oss. På 90-talet var vi flest. Sedan ökade publiksiffrorna för storstadslagen och vi kunde inte hänga med, men den envisa passion som finns för fotbollen här vägrar vika sig. Det gör mig uppriktigt stolt. Våra rivaler har växt, men vi ger inte upp, trots ett drygt decennium utav motgångar.

Med detta sagt så håller jag inte med om att draget är dåligt i Superettan generellt. Ta GIF Sundsvall som exempel med, de fyllde en långsida på Kanalplan i bortamatchen emot FC Stockholm, brände bengaler och verkar ha presterat ett mycket bra stöd. Giffarna är ett dussinlag i Superettan. Matchen var kval nedåt, mot ett lag från Ettan. Då presterar man som bäst och sluter upp bakom sitt lokala lag. Det förtjänar respekt.
Citera
2024-11-24, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Du förstår inte varför supportrar är otaggade på att spela hemmamatcher på bortaplan? Kan inte du hålla dig sysselsatt med att jobba 180% och plugga nu på andra sidan världen och låta oss som faktiskt bor och verkar i Stockholm snacka om supporterkulturen här. Något du uppenbarligen har noll koll på.
Hahaha härliga ad hominem... Ett sätt för efterblivna att diskutera. Sorry Tonyo, har semester nu och är i USA så svaret är nej, jag jobbar inte! Du vet oss som faktiskt har ett fungerande liv kan unna oss såna saker som att korsa Atlanten och ha roligt... Här kan du få lite bilder:
https://ibb.co/X8ZY2fY
https://ibb.co/vvwGLLT
https://ibb.co/VjbQddJ
https://ibb.co/T1dvVjp
Var på en match igår: Appalache Mountaineers mot Duke, påminde om red bull bajen

Skämt åsido, kul som fan i USA. Gott käk, god öl, trevliga människor, fina damer, osv. Grejen är att jag dock inte blir klok på din bristande logik! Mellan 2003 och 2008 fylldes era läktare. Varför om det nu var ett sånt motstånd mot Råsunda?
Citera
2024-11-24, 14:21
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Publiksnitt per lag 2002
16 551: AIK
14 246: Djurgårdens IF
13 296: Hammarby IF
13 058: Malmö FF
11 417: IFK Göteborg
10 957: IFK Norrköping
10 439: Helsingborgs IF
8 750: Örgryte IS
8 039: Örebro SK
7 668: IF Elfsborg
7 546: Landskrona BoIS

Öis uppe på nästan 9000 och Örebro 8000 också. Superettan dödar verkligen intresset kring lagen på ett oroväckande sätt. Hockeyallsvenskan har inte alls samma kollapser exempelvis.

Det är ju inte äpplen och päron att jämföra den matchen med matchen i veckan. Okej om man byggt om arenan till 4000, då hade det varit knäppt att jämföra eftersom det hade varit fullt. Poängen är att 18 000 ville se Landskrona då, bara 4 755 senast när arenan trots allt tar 10 000.

Hammarby mindre publik än dif år 2002? Det här kan väl inte stämma.
Citera
2024-11-24, 14:47
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Hammarby mindre publik än dif år 2002? Det här kan väl inte stämma.
Hammarby hade en arena som tog 11200 pers 2002.
Stadion kunde ta in 14500 pers vilket är ca 30% mer.

Hammarby hade trots detta ett publiksnitt som var högre än arenakapciteten.
Citera
2024-11-24, 15:07
Medlem
JunkerWolands avatar
Uppenbarligen är det väldigt väldigt jobbigt att Bajen slutade tvåa i år. Bäst i stan

Ännu roligare att gråterskor i Helsingborg får se Bajen dra mer folk i en avhängd dammatch en Helsingborg själva dragit sedan typ 50-talet. Mer folk än dif drog mot i europa osv. Tänker ni på bajen mycket varje dag? Antagligen mer än på era egna lag Gårdaren/värmlänningen Henrik har väl bara skrivit inlägg om oss tex.
Citera
2024-11-24, 15:08
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Läste precis lite i tråden som jag missat.

Detta vill jag lyfta fram lite. Vi har en stark supporterkultur i Helsingborg och det förtjänar att nämnas. I likhet med Sebastian har jag försvarat hockeyn, men det bör nyanseras så att det inte framstår som att SHL är större än allt.

Vi HIFare har alltid utmärkt oss. På 90-talet var vi flest. Sedan ökade publiksiffrorna för storstadslagen och vi kunde inte hänga med, men den envisa passion som finns för fotbollen här vägrar vika sig. Det gör mig uppriktigt stolt. Våra rivaler har växt, men vi ger inte upp, trots ett drygt decennium utav motgångar.

Med detta sagt så håller jag inte med om att draget är dåligt i Superettan generellt. Ta GIF Sundsvall som exempel med, de fyllde en långsida på Kanalplan i bortamatchen emot FC Stockholm, brände bengaler och verkar ha presterat ett mycket bra stöd. Giffarna är ett dussinlag i Superettan. Matchen var kval nedåt, mot ett lag från Ettan. Då presterar man som bäst och sluter upp bakom sitt lokala lag. Det förtjänar respekt.
Jag syftar inte riktigt på en bränning här och ett tifo där. Utan mer på att den vanliga publiken på sittplats inte dyker upp.

Kolla på den här matchen exempelvis. Öster ligger på fjärde plats inför den matchen med en stigande formkurva. Och man drar 2 400 en lördageftermiddag i sensommarväder. Titta hur tomt det är. Ser ju inte klokt ut.

https://m.youtube.com/watch?v=iB2XnY_Xvb0&pp=ygUKw7ZzdGVycyBpZg%3D%3D
Citera
2024-11-24, 15:22
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
På landet kanske SHL är stort men mest för de små städerna. Ingen bryr sig om Färjestad i Stockholm och ptja ditt kära Rögle är irrelevant utanför Ängelholm. Måste vara svårt för dig att förlika sig med supporterkulturen i hockey? Så mycket plast.
Mif-Rögle drog över 12 000 för någon vecka sen. Hockeyn är full av rivalmöten som två städer eller ett helt landskap bryr sig om. Det verkar vara en av anledningarna till att hockeyn lever på så många fler platser. Samtidigt hade hockeyn mått bra av att vara något mer som på 90-talet när finalerna var en nationell angelägenhet.

Visst många fler bryr sig om Hammarby som bor långt utanför Stockholm. Och det är väl kanske det som är problemet. Allsvenskan har blivit så extremt centraliserad. Folk sitter och tittar på tifon och Firman boys instagram istället för att bry sig om sin egen stad och lag. När de åker ner till superettan och inte kan se den orangea FB91 flaggan längre så finns det ingen vits med att gå på matcherna.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-11-24 kl. 15:41.
Citera
2024-11-24, 15:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Uppenbarligen är det väldigt väldigt jobbigt att Bajen slutade tvåa i år. Bäst i stan

Ännu roligare att gråterskor i Helsingborg får se Bajen dra mer folk i en avhängd dammatch en Helsingborg själva dragit sedan typ 50-talet. Mer folk än dif drog mot i europa osv. Tänker ni på bajen mycket varje dag? Antagligen mer än på era egna lag Gårdaren/värmlänningen Henrik har väl bara skrivit inlägg om oss tex.
Japp! Jag skriver bara med er för att jävlas för det existerar nämligen inga på denna jord som är så lättkränkta som er. Man behöver bara viska bondebajare så går ni loss totalt

Varför ni är så lätta att reta kan man ju bara spekulera i... Troligtvis är självkänslan inte på topp hos red bull bajens megafans?
Citera
2024-11-24, 16:33
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Vilket spektakel Värnamo bjuder på mot Landskrona! Groteskt fult målade flaggor, ett fetto i reflexväst som trummar och den där kyrkokören med en banderoll som en förskoleklass antagligen har målat.
Citera
2024-11-24, 19:21
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Vilket spektakel Värnamo bjuder på mot Landskrona! Groteskt fult målade flaggor, ett fetto i reflexväst som trummar och den där kyrkokören med en banderoll som en förskoleklass antagligen har målat.

Noterade även en stor Palestinaflagga på Bois läktare. Är de politiska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in