2015-09-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Text

Stort tack Jedis för ditt utmärkta svar. Blir att prova på att tömma och fylla på nytt
Citera
2015-12-10, 22:37
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Vad är DexCool för något mer exakt?

DexCool är en kylvätska av sk "Organic Acid Technology" (OAT)

Produkter inom denna huvudgruppen brukar ofta benämnas som longlife, extended life eller liknande ute bland konsumentprodukterna. Dessa kylvätskor kan ses som efterträdarna till de tidigare IAT-kylvätskorna (de "vanliga" propylenglykol- och etylenglykol-kylvätskorna).

Alla kylvätskor i OAT-huvudgruppen är dock fortfarande baserade på etylenglykol! Det är just rostskyddet som är annorlunda. Istället för att använda sig av icke-organiska ämnen som korrosionsskydd används istället organiska syror (organic acid technology). Dessa organiska syror bryts inte ned lika lätt som de icke-organiska ämnena och därför kan bytesintervallen förlängas rejält.

Vissa produkter inom denna huvudgruppen kan dock vara aggresiva mot kylare som innehåller bly/koppar/mässing i fogar och dylikt. Men det finns även produkter inom denna huvudgruppen som inte har detta problem. Därför bör man vara mycket försiktig att använda denna typen av kylarvätskor i äldre bilar.

När det gäller färg så finns mer eller mindre hela regnbågens färger representerade inom denna huvudgruppen! Det är fullständigt lönlöst att använda sig av färg till någon som helst användbar information...

Huvudgruppen OAT har två undergrupper, OAT och HOAT. Det är något olyckligt att ha samma namn på huvudgrupp och undergrupp, men i resten av artikeln kommer OAT respektive HOAT alltid referera till respektive undergrupp (om inget annat anges).

OAT:

Denna undergrupp har korrosionsskydd baserat på olika typer av organiska syror. De innehåller vanligtvis sebacate, 2-ethylhexanoic-acid (2-EHA) och andra organiska syror som korrosionsskydd och dessa ersätter helt och hållet den äldre typen av korrosionsskydd som återfinns i IAT-kylarvätskor.

OAT innehåller således varken silikater eller fosfater. Undantaget är Toyota och Honda som häller i en liten nypa fosfater i sina kylarvätskor. Toyota och Honda använder sig dessutom uteslutande av sebacate som korrosionsskydd (de har således ingen 2-EHA i sina OAT produkter).

Användningen av organiska syror ger en längre livslängd på kylarvätskan då dessa inte bryts ned lika lätt som silikater eller fosfater. Typiska bytesintervall är 5 år (eller 25000 mil).

Denna undergruppen används i huvudsak av General Motors (orange till färgen och går under namnet DEX-COOL®), Volkswagen/Audi (samma som GM fast rosa till färgen), Honda (mörkgrön), Toyota (rosa), Opel, Ford Europa.

HOAT:

Denna undergruppen går under namnet Hybrid OAT (HOAT). Den använder också organiska syror fast i kombination med icke-organiska ämnen för att skapa sitt korrosionsskydd. Man använder sig inte av sebacate eller 2-EHA utan främst av benzoate som den organiska syran och silikat för det icke-organiska ämnet.

Användandet av silikater gör att kylarvätskans kavitationsegenskaper förbättras, är mindre aggresiv mot vissa typer av tätningar samt agerar som ett snabbläkande skydd mot aluminiumytor.

Livslängden är något kortare än OAT (5 år eller 15000 mil) men har å andra sidan några andra bättre egenskaper tack vare silikatet. Man kan se denna undergrupp som en hybrid mellan IAT och OAT där den tar det bästa från båda världar.

Denna typen används i huvudsak av Chrysler (orange), Ford (gul), Mercedes, Volvo.

Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Och har ELBILEN Tesla (kylare/vattenkylare o) kylarvätska - varför?

Elbilar har beroende på modell och utförande ett kylsystem för att b.la kyla ner elmotor och batterier, som annars kan bli väldigt varma. Vissa motorer är luftkylda och saknar kylvätska, medan andra har det:

http://www.energinyheter.se/2012/07/ny-kylv-tska-skyddar-elbilsbatterier

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14842-Heater-and-air-conditioning-on-the-model-s
Citera
2024-11-24, 07:22
Medlem
730221s avatar
Vilken glykol skall man ta?

Jag har en gammal skrotbil som används ibland, nivån på kylarvätskan har gått ner såpass att jag inte vet vilken färg det är på glykolen, fick fylla på med vanligt vatten. Nu börjar det bli kyligt ute.
Hur vet jag vilken glykol jag skall hälla i?
Citera
2024-11-24, 07:25
Avslutad
Det borde stå i instruktionsboken till din bil.

Av vad jag har hört så bör man inte blanda. Kanske är läge att byta den helt?

Det kan även nämnas att du inte ska hälla i ren glykol. Det ska vara rätt blandning med vatten för bra frysskydd.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-24 kl. 07:43.
Citera
2024-11-24, 07:35
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
Jag har en gammal skrotbil som används ibland, nivån på kylarvätskan har gått ner såpass att jag inte vet vilken färg det är på glykolen, fick fylla på med vanligt vatten. Nu börjar det bli kyligt ute.
Slå i vad du vill (frysskydd alltså) spelar ingen roll, Biltemas, agrol, allt funkar.
Citera
2024-11-24, 07:47
Bannlyst
Citat:

Åk in på macken, låna en mätare så att du får reda på frystemperaturen.

Vid behov, köp en flaska glykol på macken, och fyll på.
Citera
2024-11-24, 08:05
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Åk in på macken, låna en mätare så att du får reda på frystemperaturen.

Vid behov, köp en flaska glykol på macken, och fyll på.
Men det är väl olika färger och man skall väl inte blanda?
Citera
2024-11-24, 08:07
Medlem
Kloges avatar
Finns glykol som inte är blandar sig med andra glykoler.
Googla på vilken sorts glykol den ska ha.
Alternativ två så har Mekonomen en glykol som är blandbar med andra glykoler
Citera
2024-11-24, 08:08
Medlem
Citat:
färgerna spelar ingen som helst roll, är upp till tillverkaren vilken färg de vill ha på sin glykol.

Etylenbaserad eller propylenglykol är de 2 vanligaste typerna. kolla boken vilken du har och häll i.
Citera
2024-11-24, 08:11
Bannlyst
Citat:

Olika färger? Hur menar du nu? Har du olika färger i glykolen?

Och nej, det gör inget om du blandar. Inte ens om du har röd eller rosa glykol i bilen.

Inte fan tror du väl att alla bilägare, särskilt inte de som äger gamla skrotbilar, håller koll på vilken glykol som någon hällt i kylsystemet för tio år sedan? Att du inte kan hälla i glykol från Circle K för att någon från början hällde i glykol från Shell?

Ibland gör ni er dummare än var ni är.
Citera
2024-11-24, 08:17
Avslutad
Åka bara till Biltema och köp universal.

https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-universal-koncentrerad-1-kg-2000053316
Citera
2024-11-24, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
färgerna spelar ingen som helst roll, är upp till tillverkaren vilken färg de vill ha på sin glykol.

Etylenbaserad eller propylenglykol är de 2 vanligaste typerna. kolla boken vilken du har och häll i.

Ska han kolla i boken vilken glykol-sort han har? I en 20 kanske 30 år gammal skrotbil?

Det värsta som kan hända är att ”glykolens rostskyddande egenskaper förstörs”.

Vilket är ren bollshit översatt till svenska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in