2008-12-09, 19:27
Medlem
Vad ni än gör.
BLANDA EJ VAG:S G11(blågrön) MED G12(röd) !!!
Denna blandning ger en brun äcklig sörja.
Det finns g12+(röd) som är blandbar dock.
Citera
2008-12-10, 22:01
Medlem
Erk Swedes avatar
Diesel

Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Det har varit en massa problem på Perkinsmotorer att transmissionskåpan äts upp av galvaniska strömmar så att vattnet rinner in i en oljekanal. Detta beror på kass glykol, hade man använt röd glykol där hade inget hänt.

minns när man började på verkstad var det många motorer som skulle tillsättas rostskydd,eftersom glykolen var så dålig.
Sedan när aluminium och stål blandades kom det fram bra glykol med bra rostskyddsegenskaper.
Nu är de flesta motorerna helt av aluminium,och då har man tagit fram en billigare glykol helt enkelt.
Så den dyrare glykolen går nog använda var som helst.
Blanda glykol är nog inte huvudproblemet ,utan att man inte spolar ur och byter kylvätska.
vad som händer är ju att värmepaket lägger igen och eventuellt kylare.
Sedan så vill ju biltillverkarna att man använder just deras produkt.
Renault har ju haft speciell vätska som MÅSTE användas..
Verkstadsägaren på en verkstad jag jobbade på aldeles efter fordons lämnade in en skvätt för analys till ett lab.
Vanlig glykol och destillerat vatten var vad vätskan innehöll
Citera
2008-12-10, 23:03
Medlem
Som sagt, blandar man G12 med G11 blir det en brun geggamoja (erfarenhet finns i flera fall)

Att G12 skulle vara snällare mot Alu i allmänhet är skitsnack, det finns hur många alu-motorer som helst som gått en evighet med blå/grön glykol utan att det hänt nån ting, men alu i motorer är ju legeringar, och det kanske är så att den legering VW använder inte tål den blåa/gröna.
Dock finns det ju VW motorer i produktion som tidigare gått med blå en evighet utan att det hänt nått, men som senare fått den röda.

Hur som helst, det finns inga moderna bilar med så mycket kylvattenlakage som VW med röd glykol, den vattenkylda oljekylaren på 1,8T brukar se ut som en stor tvättsvamp, jag har bytt flertalet motorvärnare (slangvärmare i alu) som varit helt sönderoxiderade.

Nä, den röda känns som en produkt nån hittat på utan att det finns nått behov av den, och kunna ta mer betalt.
Citera
2014-10-25, 19:21
Medlem
Bussmekanikerns avatar
VAG-bilar ( iaf nyare ) vill rent generellt ha den röda glykolen...
Renault har jag för mej har en limegrön glykol...
Finns även flera fabrikat än VAG som kör med den röda glykolen t.ex Alfa Romeo...

Mekonomen säljer ju b.la PEAK ( en gul glykol ) som går att använda i alla bilar och som går att blanda med i stort sett alla på marknaden förekommande glykolsorter ! Vad som utmärker denna för just dessa egenskaper vet jag inte här och nu men det går att läsa mer om den på länken här: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/glykol-och-kylarsystem/glykol/glykol-koncentrerad-pa15160sv
Senast redigerad av Bussmekanikern 2014-10-25 kl. 19:24.
Citera
2015-02-15, 19:48
Medlem
Ratis avatar
Long Life Multi går att blanda med alla typer av glykol.
http://number-1.se/htm/multiglykol.html

Finns det för övrigt någon nackdel med att ha för stark glykolblandning i bilen? Brukar oftast ha 50/50 och ibland 40 vatten och 60 glykol.
Citera
2015-02-15, 20:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Long Life Multi går att blanda med alla typer av glykol.
http://number-1.se/htm/multiglykol.html

Finns det för övrigt någon nackdel med att ha för stark glykolblandning i bilen? Brukar oftast ha 50/50 och ibland 40 vatten och 60 glykol.
Ja, fryspunkten blir lägre med mer än 50% glykol.
Citera
2015-06-16, 17:36
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, fryspunkten blir lägre med mer än 50% glykol.

60/40 går bra att blanda, och blir ett starkare frostskydd än 50/50, men där får gränsen nog räcka, för däremot 70/30 och högre bör undvikas.

Har du spolar ut bilens kylsystem med vatten bör du ha i åtanke att rent vatten ligger kvar på vissa ställen som t.ex i värmepaket, slangar, block m.m. varför det inte gör någonting att blanda lite starkare, då detta sedan blandar sej självt när kylarvätskan börjar cirkulera..

Dock stämmer det att glykol skall blandas med vatten för att få utgöra ett frostskydd ( ren glykol fryser vid samma temperatur som vatten om jag inte minns fel ? )
Senast redigerad av Bussmekanikern 2015-06-16 kl. 17:36. Anledning: Felstavning
Citera
2015-09-09, 15:58
Medlem
Har klantat till det rejält.

Köpte färdigblandad glykol på OKQ8 och slängde i några deciliter i min Golf från 2005.
Insåg då att färgen var blå och inte röd, tänkte inte mer på det utan tog en sväng till butiken med bilen. Nu är kylarvätskan brun till färgen.

Både den rekommenderade kylvätskan för volkswagen (G12) och den blå jag köpte verkar dock vara baserad på monoetylenglykol?

Hur mycket kan detta påverka bilen? Är det bara att tömma och spola rent som gäller innan jag kan använda den?
Citera
2015-09-09, 18:54
Medlem
här står lite om glykol

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902

Med vänlig hälsning
t
Citera
2015-09-09, 20:21
Medlem
PEAK o Blue Mountain skall vara likvärdiga - de dyra alltså o longlife.

Har vi någon som vet någon skillnad o prisskillnad.

Förr (länge sen) vet jag att castrol hade två olika glykoler en för
järnmotorer o en för aluminiummotorer - var väl bara peugeot då
som hade alu-motorer - någon som vet skillnaden i glykol på den
tiden?
Citera
2015-09-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senocs
Har klantat till det rejält.

Köpte färdigblandad glykol på OKQ8 och slängde i några deciliter i min Golf från 2005.
Insåg då att färgen var blå och inte röd, tänkte inte mer på det utan tog en sväng till butiken med bilen. Nu är kylarvätskan brun till färgen.

Både den rekommenderade kylvätskan för volkswagen (G12) och den blå jag köpte verkar dock vara baserad på monoetylenglykol?

Hur mycket kan detta påverka bilen? Är det bara att tömma och spola rent som gäller innan jag kan använda den?

När det gäller kylarvätska så kan man inte med säkerhet identifiera typ av kylarvätska utifrån färgen, då färgerna inte är standardiserade på något särskilt sätt. Man kan dock göra en kvalificerad gissning.

När du skriver att färgen är blå så misstänker jag att den i själva verket är blågrön och den vanligaste typen av kylarvätska med denna färg är Glysantin G48 (kallas G11 av VW) samt diverse licenstillverkade varianter av denna (de flesta tillverkare av kylarvätska köper in ett färdigt tillsatspaket som de sedan blandar med etylenglykol, ja etylenglykol används med få undantag). G48 är en mycket vanlig kylarvätska, men de flesta har sedan 1995-2005 bytt till andra typer av kylarvätska (Tesla använder den dock fortfarande). G48 är en kylarvätska av HOAT-typ som är gjord för korta bytesintervall (vanligtvis två år) då de inorganiska additiven snabbt förbrukas.

Om du har en VW från 2005 så är det sannolikt inte G12 (röd) du ska ha utan G12+ eller G12++ vilka bägge är lila. Dessa är också av HOAT-typ men har en bytesintervall på 5 år. VW har sedan din bil tillverkat infört en ny typ av kylarvätska kallad G13 (även den lila) vilken ersätter samtliga tidigare kylarvätskor.

Enligt VW så ska inte G11 (blågrön) användas där en senare kylarvätska är fabriksfyllning. G12+, G12++ och G13 går dock att använda där G11 är fabriksfyllning, men inte G12. Så risken finns förstås att det inte blir bra beroende på vad det är för kylarvätska du hade i bilen från början, men mer troligt är att det inte är optimalt med avseende på korrosionsskydd. Generellt sett så skulle jag rekommendera ett byte av kylarvätska i detta sammanhang då det trots allt inte är särskilt dyrt om man kan göra det själv.
Citera
2015-09-09, 22:53
Medlem
Vad är DexCool för något mer exakt?

Och har ELBILEN Tesla (kylare/vattenkylare o) kylarvätska - varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in