Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Av den enkla anledningen att de inte får göra det. Då skulle de verkligen hamna inför skranket som åtalade. Att göra dåliga affärer är inte än så länge förbjudet så vitt jag vet.
Jag har själv varit direkt delägare i många riskprojekt där jag förlorat allt kapital men också delägare i riskprojekt som har gått bra. Om livet vore så enkelt att allt bara skulle vara garanterat riskfritt så skulle det mesta stangera.
Jag kan ge dig ett tips i all välmening. Läs på om de olika fondtyperna.
Du och jag är indirekt skyldiga till våra egna fondplaceringarna om vi nu har vårt pensionskapital placerade i någon fond.
Det faktumet kan du inte trolla eller tänka bort. Det är ren fakta. Det är alltid bekvämt att skylla på någon annan
Egentligen har
jori990 sagt det som behöver sägas om ditt inlägg. Men jag vill lägga till att även om du har rätt i att AP-fonderna måste lägga en del av kapitalet i riskfyllda tillgångar, dvs. i princip investeringar utan garanterad avkastning och där man också kan förlora själva insatsen, så fattar du ju uppenbarligen inte ens skillnaden mellan att lägga pengar i typ en global indexfond och att typ skicka en miljard till avsändaren av ett Nigeriabrev. Det ena är att göra en riskabel investering (i förhållande till att köpa t.ex. svenska statsobligationer, som har noll kreditrisk), det andra är att kasta bort en förmögenhet på ett uppenbart bedrägeri.
Det var aldrig "risknivån" (i någon konventionell bemärkelse när man pratar om riktiga investeringar) som var problemet med Northvolt utan att det var ett Powerpoint-projekt från sol-och-vårare som hade noll egen teknik ("men vi jobbar på det, vi ska sätta upp ett labb i Västerås och sedan kommer det hända magiska grejer, för ABB ligger ju där och
bara Sverige svenska ingenjörer har, som var och en är värd 100 st. käppkinesiska sådana som bara kan kopiera andras läxor). De besatt noll kunskap vare sig om hur batterier tillverkas (det närmaste de hade, komiskt nog, var att Peter Carlsson hade jobbat som inköpschef på Tesla, och sysslat med att köpa in batterier just från Östasien*) eller hur sådana här tillverkningsprocesser skalas upp.
De ville helst inte vare sig anställa svenska ingenjörer eller försöka locka till sig erfarna kinesiska ingenjörer (som dels är snedögda fiender till oss, dels kräver en del i betalt eftersom de besitter faktiskt kompetens), utan importera billig (och inkompetent, vad deras CV:n än säger) arbetskraft från Afrika, Indien, Baltikum, Polen osv., som dessutom inte skulle kunna kommunicera med varandra eller ens är i närheten av att tillhöra samma kultur.
Det fanns ju en viss logik i detta i att när ett företag är en bluff som ska suga åt sig offentliga subventioner, investeringar och lånegarantier, men även privata investeringar från lättlurade företag (inte minst Goldman Sachs och Volkswagen AG, som båda uppenbarligen har passerat sitt bäst-före-datum) och berika gänget bakom bluffen så mycket det bara går, är kompetent men relativt dyr arbetskraft, som i all fall möjligtvis skulle kunna uppnå det man låtsas är målet med verksamhet, faktiskt ett rent slöseri på pengar.
Men det var också ett projekt som aggressivt och manipulativt marknadsfördes (både till allmänheten och investerare) med propaganda om "grön omställning", "oberoende från Kina", och, efter att Skellefteå valts ut som plats för första stora fabriken, "nu ska äntligen Norrland få inflyttning och välstånd igen". "Satsar ni inte på oss vill ni uppenbarligen att jorden ska brinna upp om 100 år men också på kort sikt att vi ska vara beroende av kommunist-Kina. Är det verkligen så det ligger till? Och här bredvid mig sitter för övrigt Lorents Burman och han är jävligt besviken på er."
Hos AP-fonderna fanns uppenbarligen antingen inte intelligensen att se igenom detta eller ryggraden att säga nej. (Framför allt troligtvis på kollektiv nivå, medan det på individnivå säkert fanns en hel del tvivlare. Jämför
föreläsningen på Lunds universitet om "funktionell dumhet" som någon här länkade till för ett tag sedan.)
Det är en väldigt skillnad på att köpa (relativt riskabla, i förhållande till de flesta statsobligationer) företagsobligationer från Novo Nordisk som ska gå till expansion av deas produktion av Ozempic, eller att köpa aktier i detta företag, och att satsa mångmiljardbelopp (t.o.m.
SVT erkänner nu - det går så klart bra att göra det nu, men bara för något år sedan var det att klappa som sälar över Northvolt som gällde - att minst 9 miljarder, bara hos svenska pensionsfonder, kan gå förlorade) på ett blufföretag som Northvolt.
Att Northvolt var en fullständig bluff borde man
allra senast har insett när de började ta in tiotals miljarder från subventioner från Quebecs regering för en ny fabrik där innan man ens hade fått upp till några få procent av produktionsmålet i Skellefteå, och dessutom hade 4-5 andra stora fabriker planerade eller t.o.m. i tidig konstruktionsfas. Men egentligen, med lite mindre grupptänkande och lite mer motstånd mot att kunna manipuleras med de tre huvudfraser som jag nämnde tidigare (alltså grön omställning, jävla uppstudsiga Kina som ska få lära sig en rejäl läxa, och "Norrland! Skellefteå!"), långt innan det.
Det är ju f.ö. rätt komiskt att ditt svar på min jämförelse med roulette är "av den enkla anledningen att de inte får det". Tror du alltså att det är
det som är problemet? Att trångsynta byråkrater har satt upp regler som hindrar statliga AP-fonderna från att satsa pensionsmiljarder på roulette? Inte att det hade varit så obscent oansvarigt att tilltron för hade rämnat över en natt (vilket är på god väg att hålla på att hända ändå)?
*Den kompetensen kom ju i och för sig att bli mer och mer relevant på Northvolt ju längre tiden gick och ju mer av egen forskning och utveckling och t.o.m. egen tillverkning man gav upp.