Citat:
Ursprungligen postat av
BobGet
Har ni supportrar någonsin ställt er frågan hur många barn dessa så kallade gäddor faktiskt skulle kunna utnyttja i verkligheten, ens teoretiskt? De som faktiskt utsätts i verkligheten är i majoriteten av fallen sådana som finns i personens fysiska närhet så som familj och vänner.
Online handlar det mestadels om personer som utstuderat använder metoder så som utpressning och/eller uppger sig vara jämnåriga med barnet/tonåringen. Majoriteten av de som blivit uthängda hade med största sannolikhet aldrig ens fått möjligheten att möta upp ett riktigt barn. Lägg sedan till fiskarnas nästan maniska övertalningsbenägenhet så borde bilden klarna något.
Det finns så klart undantag, det motsäger jag inte, men det jag talar om är majoriteten av uthängningarna. Sedan så bör man även ställa sig frågan varför andra experter på området tar avstånd från deras metoder. De säger exempelvis att stigmatisering av de här personerna troligtvis gör mer skada än nytta. Det ska till och med kunna öka risken för att övergrepp begås (om de nu mot förmodan skulle nå en person som faktiskt har en verklig möjlighet att få till ett riktigt möte).
Dessutom ska det minska deras benägenhet att söka hjälp. Båda dessa saker är rena motsatsen till att faktiskt hjälpa utsatta barn. Lägg sedan till det faktum att vi vet att de har raserat livet för barn och anhöriga till de som hängts ut som är helt oskyldiga i sammanhanget. Dessa barn är definitivt inte fiktiva.
Du skriver att majoriteten av förövare är närstående, vilket är sant, men Dumpen har ju påvisat att det finns andra, dvs icke närstående, som vill förgripa sig på barn. Skulle Dumpen inte redovisa detta bara för att det finns en annan större kategori förövare, eller hur fan menar du.
Du skriver ju själv att "det finns såklart undantag", så då är det väl bra om Dumpen drar fram dem i ljuset.
Dumpen vill ha till en lagändring.
Detta genom uppvisande av hur det ser ut på vissa sociala medier så att beslutsfattare och allmänheten får reda på hur jävligt det är.
Att det skulle minska benägenheten att söka hjälp tror jag inte ett dugg på eftersom de inte tycker att de har problem utan felet är hos andra, bara läsa denna tråden.
Att lägga skulden på Dumpen för att gäddor vill förgripa sig på barn är ju sjukt, förstår du inte det så borde du söka hjälp.