Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Behövs inte någon häktning på honom.
Han har ingenstans att ta vägen ändå i hans sits om han inte vill sabba för sig själv totalt. Den enda han kan göra är att leva på som vanligt och spela fotboll.
Han har inget vinna på att göra en Assange tex.
Detta gäller de flesta som häktas. Åklagare och rätten låser in folk pga flyktrisk och då pratar vi om normala Svenssons som skulle överleva en månad på flykt.
I Mbappés fall pratar vi om en person som äger ett pass och har tillräckligt för att leva ett gott liv i ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige.
Fälls han för våldtäkt i Sverige kommer han tillbringa minst 16mån i fängelse utan möjlighet till träning. Med de förutsättningarna är han karriär över oavsett.
Jag var den som tog upp frågan om obligatorisk häktning. Kanske fler gjort det då jag inte läst tråden. I mitt fall förordar jag inte häktning på honom eller för någon som inte har möjlighet att förstöra bevis.
Jag nämnde att en bekant till mig sitter häktad sedan ett halvår tillbaka. Den killen kan på sin höjd fly hem till sina föräldrar och några bevis kan han inte heller förstöra.
Med tanke på våra knökfulla fängelser är vårt system riktigt uselt. Men det är vårt system och jag ser ingen skillnad på Mbappé och Svensson i hanteringen av ärenden.