2024-11-21, 22:58
Medlem
Jag syrar mycket grönsaker och äter nästan alltid en liten sallad bestående av syrad vitkål och morötter. Jag experimenterar en del och kan även ha i chili, vitlök, ingefära, grönkål osv beroende på vad jag har hemma eller känner för. Tänkte testa med lite blomkål nu nästa laddning jag gör.

Tanken jag har haft är hur nyttigt är det? Jag har ju läst en hel del om hur hälsosamt för immunförsvaret det är, immunförsvaret är ändå till stor del förlagt i magen och även att immunförsvaret får ”sparras” en del mot nyttiga bakterier som jag förstått det. Saken är att jag har inte varit sjuk sedan jag började äta surkål i stort sett varje dag för 1,5 år sedan. Jag har haft känningar av förkylning men det har aldrig brutit ut likt förr innan jag började med surkål.

Det har även startat en studie på hur väl syrad kost påverkar diabetes typ 1, och hur man kan utmana immunförsvaret med hjälp av yoghurt. Då ska man tänka på att surkål innehåller väldigt mycket större mängder probiotika än yoghurt.

Jag ska tillägga att jag inte är någon expert, men vore roligt att höra era synpunkter på vad surkål gör för effekter på er hälsa, eller vad ni tror, eller tror er veta?
Senast redigerad av Asgard82 2024-11-21 kl. 23:00.
Citera
2024-11-21, 23:00
Medlem
Maxima95s avatar
Utöver att surkålen har en jädrans massa vitamin-c så är det nog tarmfloran som står för det hälsosamma i det hela. Det är nog inget man ska underskatta. Med skiten vi äter nuförtiden så är nog den biten totalt förstörd och leder till alla möjliga problem.
Citera
2024-11-21, 23:08
Avslutad
Jävlar vad sugen jag blev på surkål nu mitt är slut och Lidl öppnar först kl 8..
Citera
2024-11-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jävlar vad sugen jag blev på surkål nu mitt är slut och Lidl öppnar först kl 8..

Gör din egen, det är hur lätt som helst. Det tar iofs längre tid än kl 08 imorgon. 😄 Jag ser till att börja nästa badge när jag har 2 burkar kvar av den förra. Så har jag alltid surkål i kylen. Det är riktigt roligt också att experimentera med olika grönsaker att syra. Ett tips är vitlök om man odlar egen så kan man syra årets skörd och plocka fräscha klyftor ur burken varje gång. Det smakar inte annorlunda men håller sig väldigt länge.
Citera
2024-11-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Utöver att surkålen har en jädrans massa vitamin-c så är det nog tarmfloran som står för det hälsosamma i det hela. Det är nog inget man ska underskatta. Med skiten vi äter nuförtiden så är nog den biten totalt förstörd och leder till alla möjliga problem.

Jo jag tror att den syrade maten försvinner allt mer ur dagens människors kost tyvärr. Förr var det naturligt att äta pga konserveringen som var helt nödvändig. Nu behöver inge folk äta syrad mat av samma anledning och därmed försvinner det nog tyvärr från mångas diet. Trots att den är nödvändig.
Citera
2024-11-21, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Gör din egen, det är hur lätt som helst. Det tar iofs längre tid än kl 08 imorgon. 😄 Jag ser till att börja nästa badge när jag har 2 burkar kvar av den förra. Så har jag alltid surkål i kylen. Det är riktigt roligt också att experimentera med olika grönsaker att syra. Ett tips är vitlök om man odlar egen så kan man syra årets skörd och plocka fräscha klyftor ur burken varje gång. Det smakar inte annorlunda men håller sig väldigt länge.

Brukade göra pressgurka förr! Kanske dags testa göra egen surkål!
Citera
2024-11-21, 23:41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Surkål på en grillad med bröd är svårslaget . Var förbannat länge sedan jag köpte det, inget man tänker på när man handlar men nu jävlar skrev jag upp det när jag såg tråden.
Citera
2024-11-21, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Surkål på en grillad med bröd är svårslaget . Var förbannat länge sedan jag köpte det, inget man tänker på när man handlar men nu jävlar skrev jag upp det när jag såg tråden.

På sena kvällarna blir jag alltid så sugen på smaskigt käk!
Citera
2024-11-21, 23:44
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:

Om jag inte minns helt fel så är surkålen man köper i butik inte syrad med hjälp av mjölksyrebakterier och att den då ska vara sämre än den man kan göra hemma.
Citera
2024-11-21, 23:50
Medlem
Citat:
Brukade göra pressgurka förr! Kanske dags testa göra egen surkål!

Syrad gurka står på min lista som jag tänkt göra. Ska smaksätta klassiskt med dill och senapsfrön tänkte jag.

Surkål är underskattat och passar till det mesta. Går att krydda och smaksätta efter eget behag dessutom om man gör egen. Dessutom är många man köper pastöriserade och har därmed tappat sina naturliga hälsofördelar.
Citera
2024-11-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Om jag inte minns helt fel så är surkålen man köper i butik inte syrad med hjälp av mjölksyrebakterier och att den då ska vara sämre än den man kan göra hemma.

Ja den är ofta pastöriserad. Tyvärr är surkål som inte är pastöriserad betydligt dyrare.
Citera
2024-11-22, 00:02
Medlem
zombie-nations avatar
Det är synd att det är så jobbigt att göra kimchi, det är bland det godaste som finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in