Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-21, 20:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Jaha, PG Gyllenhammar är död och Northvolt i rekonstruktion.

Hade hellre sett Gyllenhammar i rekonstruktion och Northvolt död.

Man "valde" rekonstruktion i USA för det är en mer generös process än rekonstruktion i Sverige.

Jag ska inte låtsas att jag fattar nåt. Kreditgarant är ju Riksgälden och Europeiska Investeringabanken. Ska nån gubbe från Riksgälden sitta och förhandla om att skriva av 30 miljarder i skuld framför en domare i Kalifornien nu?

I Texas möjligen.
Citera
2024-11-21, 20:16
Medlem
Finns det någon här som tror att det någonsin blir något av Northvolt?
Citera
2024-11-21, 20:21
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeboy
Håller med om den utgångspunkten! Riksgälden är inte on-risk, skrev om det tidigare.

Jag fattar inte heller hur man hej svejs kan ansöka om rekonstruktion i ett helt annat land. Varför inte testa Sydsudan nästa gång.

Måste säga att dina resonemang gör mig väldigt konfunderad. Ena stunden stringent, sakligt och i huvudsak korrekt, för att sedan falla i samma fälla som de flesta andra och spy ut skitsnack.

Du har väl förstått att det inte är den svenska staten som gått in med 200 miljarder? Och du förstår väl att de som har investerat har gjort det i vetskapen om att det är mycket riskfyllt? Och du vet väl att det inte finns någon som kan garantera att en investering i valfritt bolag eller innovation ska falla ut fördelaktigt? Inte heller här, och det är varken första eller sista gången det sker.
Jag har ingenstans påstått att den svenska staten gått in med 200 miljarder i Northvolt. Men alla medel (både privata och offentliga) som gåtts in med är bortslösade pengar som hade kunnat gå till något annat än en total bluff (som för alla med tidig insyn i bolaget, dess planer, dess s.k. "innovativa teknik", den billiga arbetskraft de ville importera från jordens alla hörn osv., borde ha varit uppenbar långt tidigare än för oss andra).

Volkswagen AG är knappast nöjda med att äga en fjärdedel av ett företag som de nu betraktar som värdelöst, och hade de investerat samma summor i ett samarbete med Bosch och BASF hade vi troligtivis kommit åtminstone närmare en egen europeisk batteritillverkning än det tomma skalet Northvolt, som Volkswagen AG bokstavligen anser har noll i värde. Det är detta jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Joeboy
Men hey, hade det bara inte varit för Northvolt så hade vi väl botat allt från Alzheimer, ALS, bukspottskörtelcancer och dessutom koloniserat Mars. Jävla Peter Carlsson!
Det här är bara trams och ett patetiskt sätt att "resonera". Ångrar lite att jag ens svarade på ditt inlägg när jag kom ner till den här biten för det påminde mig om att andra redan har avfärdat dig som en fullständigt oseriös debattör.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-21 kl. 20:24.
Citera
2024-11-21, 20:22
Medlem
Hor-Ullas avatar
Så alla dom 200 underleverantörer som har fodringar på 500 miljoner är helt blåsta nu?
Citera
2024-11-21, 20:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Finns det någon här som tror att det någonsin blir något av Northvolt?

Finns absolut ingenting som talar för det. Varför rekonstruera något som aldrig har fungerat?
Citera
2024-11-21, 20:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Jag syftar på detta: https://carup.se/facket-hotar-att-begara-northvolt-i-konkurs/

Länk till Dagens Arbetes artikel: https://da.se/2024/11/northvoltanstallda-kan-bli-utan-ersattning/

DI:s struntar jag i då den som vanligt är bakom betalvägg.

(Jag ville först länka till Hor-Ullas inlägg, eftersom han var först på den bollen, men den verkar inte funka som den ska.)

För övrigt: Herrejävlar vilken chutzpah att ansöka om amerikansk rekonstruktion för det svenska moderbolaget men inte för det amerikanska dotterbolaget.

IF Metells juridiska kunskaper är jag lite tveksam emot. De kan säkert begära NV i kk. Men, då det föreligger Ch 11 kommer gissningsvis TR avvisa en sådan ansökan.
Citera
2024-11-21, 20:28
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
IF Metells juridiska kunskaper är jag lite tveksam emot. De kan säkert begära NV i kk. Men, då det föreligger Ch 11 kommer gissningsvis TR avvisa en sådan ansökan.
Ok, men tror du på de juridiska kunskaperna hos Sveriges länsstyrelser? Från Dagens Arbetes artikel:

Citat:
Lönegaranti – så fungerar det
– Lönegaranti är ett skydd för dig när din arbetsgivare gått i konkurs eller går igenom en rekonstruktion och du inte får ut din lön.

– Lönegarantin innebär att du kan få ersättning för den lön eller liknande som din arbetsgivare är skyldig dig.

– Garantin gäller när arbetsgivaren gått i konkurs eller går igenom en rekonstruktion i Sverige.

– Lönegarantin innebär också att du kan få ut din uppsägningslön under din uppsägningstid.

– Om du har rätt till lönegaranti är det Länsstyrelsen som betalar ut din lön.

Källa: Länsstyrelserna
Citera
2024-11-21, 20:29
Medlem
Knepigt, VW som äger Scania anser Northvolts värde är noll. Samtidigt lånar Scania ut 1,1 miljarder till Northvolt.
Citera
2024-11-21, 20:31
Medlem
JustTrollings avatar
Scania bränner pengar som om dom vore Elon Musk, eller nåt.

Hade jag haft 100 miljoner dollar över, så hade jag lagt dom på något roligare...

Scania bekräftar för SVT att de gått in med 100 miljoner dollar i lån till Northvolt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolt-ansoker-om-rekonstruktion-i-usa
Citera
2024-11-21, 20:31
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Jag har ingenstans påstått att den svenska staten gått in med 200 miljarder i Northvolt. Men alla medel (både privata och offentliga) som gåtts in med är bortslösade pengar som hade kunnat gå till något annat än en total bluff (som för alla med tidig insyn i bolaget, dess planer, dess s.k. "innovativa teknik", den billiga arbetskraft de ville importera från jordens alla hörn osv., borde ha varit uppenbar långt tidigare än för oss andra).

Volkswagen AG är knappast nöjda med att äga en fjärdedel av ett företag som de nu betraktar som värdelöst, och hade de investerat samma summor i ett samarbete med Bosch och BASF hade vi troligtivis kommit åtminstone närmare en egen europeisk batteritillverkning än det tomma skalet Northvolt, som Volkswagen AG bokstavligen anser har noll i värde. Det är detta jag menar.

Det här är bara trams och ett patetiskt sätt att "resonera". Ångrar lite att jag ens svarade på ditt inlägg när jag kom ner till den här biten för det påminde mig om att andra redan har avfärdat dig som en fullständigt oseriös debattör.

Okej, gott. Tror du håller med mig om att var ett nödvändigt förtydligande givet vad folk i denna tråd verkar tro.

Jag fattar vad du far efter, men jag tror du har fel. Det har ju inte funnits och finns inte heller något som hindrar VW att göra precis det du beskriver.
Citera
2024-11-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Knepigt, VW som äger Scania anser Northvolts värde är noll. Samtidigt lånar Scania ut 1,1 miljarder till Northvolt.
Det finns inga bekräftade uppgifter på VW:s inställning.
Citera
2024-11-21, 20:32
Medlem
jori9900s avatar
Har ledningen och styrelsegruppen sålt sina aktier än? Antar att dom gjorde det så fort dom fattade var hela skiten var på väg..

Är inte det insider affärer och olagligt förresten? Någon som har polisanmälat än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in