2024-11-21, 17:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus

Enda orsaken till varför ni blir nostalgiska över att stå fyrtio minuter i kö på postkontoret är för att ni var barn och ungdomar då, i en värld där ni tilläts leka och inget var på allvar.

Ja visst, men nostalgi tillhör ju livets nödvändigheter; utan den skulle man ju bli tokig.
Citera
2024-11-21, 17:57
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Alla runkade väl till Elloskatalogen underklädessdelen?

Det får mig att tänka på en rolig historia som florerade under den här tiden:

Två gubbar på landsbygden där den ene fått för sig att underklädesdamerna i Ellos kan beställas hem livs levande. Den andre är litet mer skeptisk.

En månad senare träffas dom på Konsum. Den andre gubben frågar "Hör du Arvid, har tanten du beställt kommit ännu?" "Nä men hon är nog på gång. Hennes underkläder kom idag."

Själv minns jag mest Hobbex där det fanns luftgevär och trimmade mopedmotorer.
Citera
2024-11-21, 18:37
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

Har två minnen från barndomen.

Josefsson, Ellos osv var alltid spännande när de kom. Man kastade sig över underklädessidorna. Sedan över till sängkläder. Drömmen var att de skulle missat i någon bild och att lite av en patte syntes på modellen som låg under täcket. Det gjorde det aldrig. Obs. Jag var ett barn då! Och för dagens kids, som aldrig har hårdporr längre bort än mobilen i fickan, är det säker omöjligt att förstå. När jag senare började högstadiet fick man åtminstone tillgång till Super8-porrfilm. Puh! Med ett soundtrack som lät r r r r r r r r r r r r r r r.

Hobbex och Claes Olsson i Insjön var naturligtvis kungarna av kataloger för pojkar. Åtminstone fram till de började med bilder på produkterna. Fram till dess var det ju bara svartvita teckningar, så magin höll i sig fram till man öppnade paketet. Men med bilder såg man ju redan i katalogen vilken skit det var. Buu!

Edit:
Om det finns någon som beställde Pojkbåten Jack vill jag ha rapport. Eller minst lika klassiska Irrglasögon.
Senast redigerad av Stark-Senap 2024-11-21 kl. 18:41.
Citera
2024-11-21, 18:43
Medlem
Hade fan en på gränsen till osund relation till Hobbexkatalogen...la många timmar med den...det som har etsat sig fast mest är mopedpimpet..."snabbgashandtag - för snabba och riviga starter". Men även kortlek med pinuppor. Fyrverkerier och smällare året runt. Himmelriket!
Citera
2024-11-21, 19:53
Medlem
Hobbex gällde ju då.runt 1970.mina yngre bröder å jag beställde en gummibåt uppblåsbar.. tre killar i den lilla i sjön hemma.. vattnet ran in hela tiden å fan va blöta vi var.. Vi fick cykla till sjön i en halvtimme men vilket äventyr det va...stinkbomber köpte vi med å fy satan va de luktade, finns ju inte längre.
Senast redigerad av chonard 2024-11-21 kl. 19:55.
Citera
2024-11-21, 21:07
Medlem
pantywankers avatar
Är för ung för det där. Minns bara från tiden med prao att Jula och Biltema katalogerna låg på golvet som toalettlektyr. Tillsammans med diverse Aktuell Rapport som man snodde dom bästa sidorna ur och gömde noga under madrassen hemma
Citera
2024-11-21, 21:33
Medlem
Hobbex ja.
Och den där båtritningen till "flugan" eller vad den hette. Vansinnigt snabb båt skulle det tydligen bli om man följde ritningen. Någon som minns eller kanske till och med kan berätta om den hiskeliga farten som kunde upplevas, vinddraget som fick håret att fladdra, peruker o tupèer som tappades.
Citera
2024-11-21, 21:43
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Hobbex var ju drömkatalogen som barn. Snabbgashandtag, cykelbilen (jag glömt namnet på) och elgitarren plankan (yngves 1:a).

Vill minnas att cykelbilen hette Fantom, har för mig den avbildades tecknad i katalogen.
Citera
2024-11-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Minns ni den?
Vad har ni för erfarenheter?
Vad köpte ni och varifrån?
Ni som är tillräckligt gamla…
Detta var 70-tal och 80-tal och ännu tidigare.

Jag hade Hobbex och Clas Ohlsons kataloger som husgudar. Frun bläddrade sönder katalogerna från Ellos och Josefssons.

I Sthlm fanns ett företag som hette World Import. Massor av skojigt i deras katalog.

Visst var det veckans höjdpunkt när man gick ner till det riktiga postkontoret och stod i kö i 40 min för att hämta ut sitt paket.

Ginza? Köpte album och kanske även annat.
Citera
2024-11-21, 22:46
Medlem
Citat:

Faktiskt 😀
Citera
2024-11-21, 23:33
Medlem
Drömmen var ju en walther luftpistol eller fräcka walkie Talkie.
Citera
2024-11-22, 00:15
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Visst var det veckans höjdpunkt när man gick ner till det riktiga postkontoret och stod i kö i 40 min för att hämta ut sitt paket.

Som jag minns det så gick det mycket fortare när den riktiga posten fanns, än vad det gör att hämta ut ett paket idag. Får jag paket med Postnord så skall de hämtas på en Ica där samma personal även har hand om spel, tobak, lokaltrafikbiljetter och fan och hans moster. Det tar hundra år att komma fram, och man lovar sig själv nästa gång att handla hos någon som levererar med vad som helst utom Postnord.

(Visst kunde man en gång i tiden lämna in V65 på posten, senast torsdag när tävlingarna gick på lördag, men det slutade de väl med 1985 eller så.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in