2024-11-21, 14:04
Medlem
RFTs avatar
Minns ni den?
Vad har ni för erfarenheter?
Vad köpte ni och varifrån?
Ni som är tillräckligt gamla…
Detta var 70-tal och 80-tal och ännu tidigare.

Jag hade Hobbex och Clas Ohlsons kataloger som husgudar. Frun bläddrade sönder katalogerna från Ellos och Josefssons.

I Sthlm fanns ett företag som hette World Import. Massor av skojigt i deras katalog.

Visst var det veckans höjdpunkt när man gick ner till det riktiga postkontoret och stod i kö i 40 min för att hämta ut sitt paket.
Citera
2024-11-21, 14:15
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Alla runkade väl till Elloskatalogen underklädessdelen?
Citera
2024-11-21, 14:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Ja det var ju också en erfarenhet…
Citera
2024-11-21, 14:45
Medlem
Cindells avatar
Jag beställde en del från Ellos. Sedan blev jag fruktansvärt förtjust i Jotex när jag flyttade in i eget hus (med min dåvarande). Gardiner, lampor o.s.v.
Citera
2024-11-21, 14:56
Medlem
stetson900s avatar
Ah, ja det var tider. Om jag inte missminner mig hade morföräldrarna Oskar Ahren eller nåt sånt som var som kataloger - gammalt skall tilläggas
Citera
2024-11-21, 15:08
Medlem
ja på den tiden fick man verkligen längta efter det man beställt ca 2-3 veckors leverans tid numera får man sina grejor på 1 dag det var bättre förr
Citera
2024-11-21, 15:09
Medlem
Klas-Vegass avatar
Hobbex var ju drömkatalogen som barn. Snabbgashandtag, cykelbilen (jag glömt namnet på) och elgitarren plankan (yngves 1:a).

Tror aldrig jag beställde något. Men köpte samma skämtartiklar på butteriks.

Morsan köpte kläder till oss i framför allt ellos vill jag minnas. Ibland tog vi bilutflykter till borås från göteborg (det var innan ullared var en grej, men jag har tydligen varit i ullared som barn i slutet av 60-talet).

Nej, jag runkade inte till damerna i underkläder. På 70-talet fanns däremot "ungdomslitteratur" om och med se. Vet att en hette "kram", en annan "fixa nåt, vadå".
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-11-21 kl. 15:14.
Citera
2024-11-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Ack ack, tidigt 00-tal när det var det man hade att tillgå som inte behövde gömmas för mamma. Den där reklambilden på en kvinna i 30-årsåldern som låg på mage i en stringbikini har nog etsat sig fast för evigt. Även delen med underkläder för ungdomar där man fantiserade om att det var just den där behån med snobben på söta tjejen i 6A säkert använde. Så oskyldigt jämfört med att vara ung idag och dränkt i oändligt thirst content oavsett man vill eller inte.

Hobbex katalogen var ju stora dagdrömmeriet för en liten killa på den tiden, allt från luftgevär till roliga Buttericks-grejer.

Hobbex finns för övrigt kvar men verkar idag bara sälja radiostyrda flygplan och bilar.
Citera
2024-11-21, 15:13
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Ack ack, tidigt 00-tal när det var det man hade att tillgå som inte behövde gömmas för mamma. Den där reklambilden på en kvinna i 30-årsåldern som låg på mage i en stringbikini har nog etsat sig fast för evigt. Även delen med underkläder för ungdomar där man fantiserade om att det var just den där behån med snobben på söta tjejen i 6A säkert använde. Så oskyldigt jämfört med att vara ung idag och dränkt i oändligt thirst content oavsett man vill eller inte.

Hobbex katalogen var ju stora dagdrömmeriet för en liten killa på den tiden, allt från luftgevär till roliga Buttericks-grejer.

Hobbex finns för övrigt kvar men verkar idag bara sälja radiostyrda flygplan och bilar.

Ja Hobbex minns jag minns att jag och polaren beställde soft airguns därifrån och sen låg vi och sköt på måsar i Skärgården.
Citera
2024-11-21, 15:31
Medlem
pn222jws avatar
Hobbex, World Import (Teknikmagasinet) ...Army Grönlund.
Citera
2024-11-21, 16:41
Medlem
HBTKuks avatar
Hobbex och Teknikmagasinet var alltid kul att bläddra i. Ellos-katalogerna var runkmaterial.
Citera
2024-11-21, 16:52
Medlem
Baisianuss avatar
En torftig och fattig tid där allting gick långsamt och man fick nöja sig med ett begränsat urval. Jämför Hobbexkatalogen med Amazon…

Enda orsaken till varför ni blir nostalgiska över att stå fyrtio minuter i kö på postkontoret är för att ni var barn och ungdomar då, i en värld där ni tilläts leka och inget var på allvar. Nu är det amorteringar och krigshot och snöskottning och inflation. Livet är mindre roligt för de absolut flesta vuxna eftersom både ni själva och er omgivning begränsar er, trots att ni nu har vuxenpengar och slipper målsmans underskrift.

Nej, det var inte ”bättre tider” när enda porren som fanns att tillgå var en trettioplusare i grön baddräkt i Elloskatalogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in