2024-11-20, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag har revisor, han kan inte se vad som köpt om inte fakturan finns med o fakturan är betald via mitt privata konto. Men maskinerna kunde han se, dessa var köpta via företaget, dels för skatteplanering, köptes i dec för att sänka resultat o jag skatta mindre samt avskrivning för ett år, där diskussion uppstod, han hänvisa du har inte hunnit använda grejerna, jag hänvisa det spelar ingen roll, man använder räkenskapsår o rätten till avskrivning, så faktiska kostnaden för maskinerna blev låg
Sånt där var vanligt förr, men STOPPADES för länge sedan med lagändring.
Citat:
Men du ser nollsummespel är bara för den som inte kan moms regler, den är annorlunda för den som kan använda sig av moms,

Citat:
har haft granskning av skatteverket två ggr under min tid.
Om du har gjort som du beskrev, och skatteverket inte klagade, var det en klant
Citat:
finns ingen lag på man inte för sälja med förlust ibland inte ofta men ibland när det passar med resultatet.
Nej, men det lag mot att göra saker BARA för att få ned skatten.

Orkar inte läsa allt igen, men din trixide verkar mycket vara att sälja med FÖRLUST. Sådant minskar iofs skatten, MEN du - eller kompisen som du inte räknar in trots många påminnelser - FÖRLORAR ju lika mycket som ni tjänar på det = NOLL TOTAL vits...
Citera
2024-11-20, 23:27
Avstängd
Citat:
Alla som bygger själv blir byggherre.
Även en företagare räknas som privatperson. Har byggt totalt 6 hus, börja tidigt som 23 åring blev arbetslös, fråga om jag fick göra vad jag ville som arbetslös med a-kassa, ja du får göra som du vill bara du söker jobb, första huset betala A-kassan lön
Så då har du ett byggföretag?

Det fetstilta är såklart olagligt.
Så du har haft TUR att du inte åkt dit för det eller vid skatteverkets revisioner
Citera
2024-11-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Sånt där var vanligt förr, men STOPPADES för länge sedan med lagändring.

Om du har gjort som du beskrev, och skatteverket inte klagade, var det en klant
Nej, men det lag mot att göra saker BARA för att få ned skatten.

Orkar inte läsa allt igen, men din trixide verkar mycket vara att sälja med FÖRLUST. Sådant minskar iofs skatten, MEN du - eller kompisen som du inte räknar in trots många påminnelser - FÖRLORAR ju lika mycket som ni tjänar på det = NOLL TOTAL vits...
Det händer mer nu än det hände förr, ta ex ett företag som säljer arbetskläder, känner du företaget kan dom beställa vilka kläder du än vill ha, enda dom inte kan ändra är artikelnummer, men kan skriva det som arbetskläder, skatteverket har inte tillgång till företagets artikelnummer men dom kan läsa det står arbetskläder även om det handlar om privata kläder.
Likande med dom flesta företag man bjuder på event, fika lunch, resor till leverantörer osv, man blir sammansvetsade, det gynnar bägge företagen dels lär man o känna alla kolleger med egna företag, ju mer man handlar desto högre rabatter, bygger du ett privat hus, ska köpa på ett bräde för 2 milj blir priset extremt bra, man gör bara en lyftplan, dessa ska levereras dessa datum.

Alla kan skatteplanera, bara se gamla stadsministern Göran Persson, han noll-taxera på så sätt fick han sin garantilön fortsatt utbetald fast han drev ett företag, dvs han fick dubbla löner just för skatteplanering. Jag berätta bara vad man kan göra med ett företag, varför TS fick nej av skatteverket, det är just för dessa grejer, TS vägra uppge en inkomst/vinst, finns ingen anledning för skatteverket o ge han rätten till företagandet o rätten till moms.
Citera
2024-11-20, 23:45
Medlem
Citat:

Så du har haft TUR att du inte åkt dit för det eller vid skatteverkets revisioner
Har haft företag redan innan jag sålde första huset, sedan har det blivit 5 till under 25 år.
Vet inte om jag ska berätta även hur man kan reducera reavinsten? sänker man den ser det inte ut att jag tjänat vad jag verkligen tjänade per sålt hus, kan tillhöra en annan tråd. Har även blivit granskad just för reavinst, även där gick skattehandläggare bett.

Berätta bara hur farligt det kan vara med företagare, hur systemet kan användas, varför skatteverket har sin principer, jag är inte ensam som använder regler maximalt i bland, detta är mycket vanligt, men otroligt svårt att granska när man sköter det rätt, inte som en Pizza bagare som inte förstår hur SKV kunde få fast dom för svart försäljning.
Citera
2024-11-21, 00:03
Medlem
Citat:

Ska jag ta lite snabbt hur skatteverket ser på saken, man gör bedömning vad vinner vi mest på, skatta han som företagare eller privatperson, som jag berätta med inköp av maskiner osv, jag planera något år innan dax att bygga ett nytt hus, jag glömmer o ta upp vissa avdrag, mina resultat blir snygga,

Isamband med hus försäljning tar jag upp dom glömda avdragen samt inköp o gör en rättelse, företaget får ett underskott, ska jag skattas som företagare får jag även använda underskottet vid hus försäljningen, man ska även tänka på jag har inte jobbat mycket i företaget undertiden jag byggt, låga inkomster men avskrivningar osv fortsätter ändå, sedan slänger jag in rättelsen.

Skatteverket är inte dum, man får in mindre skatt om jag ska dra husets alla kostnader inkl företagets förlust mot vinsten. Skatteverket väljer o skatta mig som privatperson, svårare är det inte.
Citera
2024-11-21, 12:21
Avstängd
Citat:
Det händer mer nu än det hände förr, ta ex ett företag som säljer arbetskläder, känner du företaget kan dom beställa vilka kläder du än vill ha
Ja, men det är något HELT ANNAT än det du skrev i början som jag ifrågasatte.
Citat:
Likande med dom flesta företag man bjuder på event, fika lunch
om man gillar sådant ja, annars är det slöseri med pengar.
Det är ju bättre att ta ut vinsten t o m skattad än att slösa bort pengar för att få avdrag, eftersom skatten inte är 100 % av beloppet, medan slösande kostar hela

"Fina middagar" är bland det värsta jag vet. Både slöseri med pengar och TID...
Citat:
Alla kan skatteplanera, bara se gamla stadsministern Göran Persson, han noll-taxera på så sätt fick han sin garantilön fortsatt utbetald fast han drev ett företag, dvs han fick dubbla löner just för skatteplanering.
Nej han fick INTE dubbla löner, han tog inte ut någon lön, behöll pengarna i företaget för att få ut garantilönen. Så det var inte skatteplanering, det var garantilöns "lagligt bedrägeri" som politikerna fixat till bara för sig själva, ingen annan kan. Liknande med EU-traktamentena
Citat:
Jag berätta bara vad man kan göra med ett företag, varför TS fick nej av skatteverket, det är just för dessa grejer, TS vägra uppge en inkomst/vinst, finns ingen anledning för skatteverket o ge han rätten till företagandet o rätten till moms.
Ja, han klantade till det för att han skrev 0 i OMSÄTTNING. Man får däremot ha 0 i VINST (om man satsar på att tjäna).
Citat:
Vet inte om jag ska berätta även hur man kan reducera reavinsten? sänker man den ser det inte ut att jag tjänat vad jag verkligen tjänade per sålt hus, kan tillhöra en annan tråd. Har även blivit granskad just för reavinst, även där gick skattehandläggare bett.
Det är inte bevis på att det klarade en ORDENTLIG revision, eftersom många av dem är klantskallar

Men det kan även slå åt andra hållet genom av deras okunskap.
Citat:
Berätta bara hur farligt det kan vara med företagare, hur systemet kan användas, varför skatteverket har sin principer, jag är inte ensam som använder regler maximalt i bland, detta är mycket vanligt, men otroligt svårt att granska när man sköter det rätt, inte som en Pizza bagare som inte förstår hur SKV kunde få fast dom för svart försäljning.
Ja det finns
/regler som får användas
/trix man INTE får göra p g a Generalklausulen
/och olagligheter Skatteverket inte kommer på
Citat:
Isamband med hus försäljning tar jag upp dom glömda avdragen samt inköp o gör en rättelse, företaget får ett underskott, ska jag skattas som företagare får jag även använda underskottet vid hus försäljningen, man ska även tänka på jag har inte jobbat mycket i företaget undertiden jag byggt, låga inkomster men avskrivningar osv fortsätter ändå, sedan slänger jag in rättelsen.
Mycket av det där vinst p g a JOBB.
Citat:
Skatteverket är inte dum.
Jo oftast. Det har jag många bevis på
En kompis skulle ha fått 400 000 i avdrag, men har inte fått det för att Skattemyndigheten är idioter. Jag fixade så han fick tillbaka mycket på andra grejer då jag ändrade det gjorda med "Begäran av omprövning" åt honom, men de har inte godkänt det mest solklara avdraget!!! (Tjafsar med dem fortfarande.) De har bytt ut handläggarna flera gånger men INGEN av dem begriper!
Citera
2024-11-21, 13:00
Medlem
Citat:
Det är ju bättre att ta ut vinsten t o m skattad än att slösa bort pengar för att få avdrag, eftersom skatten inte är 100 % av beloppet, medan slösande kostar hela

Nej han fick INTE dubbla löner, han tog inte ut någon lön, behöll pengarna i företaget för att få ut garantilönen. Så det var inte skatteplanering, det var garantilöns "lagligt bedrägeri" som politikerna fixat till bara för sig själva,
En kompis skulle ha fått 400 000 i avdrag, men har inte fått det för att Skattemyndigheten är idioter.
Vi är många som har haft en okunnig skattehandläggare, där dom är blinda för felen dom gjort, ibland har jag haft tur o kunna ringa en annan, man har kvar en förfrågning från tidigare, fått det rättat där man är sugen o ringa tillbaka till första som inte förstod felet, men valt o inte göra det.

Göran drev ett enskilt företag, man kan inte spara pengar i ett enskilt, däremot kan man göra inköp som jag berättat, likt Göran gjorde han byggde upp hans o Anitras bondgård, köpte traktorer, renovera upp, massa grejer han ansåg sig behöva, man kan sedan använda dessa grejer o omvandla enskilda till AB, dvs man behöver inte betala för att omvandla när man har inventarier som träder in som aktiekapital. Han 0-taxera helt enkelt, på så sätt fortsatte arvodet från staten o rulla in.

Jag tycker däremot dessa bjud event är trevliga, varit allt från Hockey/gokart med middag o öl, till Joe labero där man inte behöver betala en enda krona för en helkväll, bara umgås/fest med lika sinade.
Citera
2024-11-21, 13:33
Avstängd
Citat:
Vi är många som har haft en okunnig skattehandläggare, där dom är blinda för felen dom gjort, ibland har jag haft tur o kunna ringa en annan, man har kvar en förfrågning från tidigare, fått det rättat där man är sugen o ringa tillbaka till första som inte förstod felet, men valt o inte göra det.
Det där var INNAN.
Min kompis råkade ut för värre. Först sa de en sak BÅDA gångerna han kollade och dubbelkollade INNAN han gjorde efter vad de sagt. Sedan sa det inte var så och krävde honom på extra skatt!
Citat:
Göran drev ett enskilt företag, man kan inte spara pengar i ett enskilt, däremot kan man göra inköp som jag berättat, likt Göran gjorde han byggde upp hans o Anitras bondgård, köpte traktorer, renovera upp, massa grejer han ansåg sig behöva, man kan sedan använda dessa grejer o omvandla enskilda till AB, dvs man behöver inte betala för att omvandla när man har inventarier som träder in som aktiekapital. Han 0-taxera helt enkelt, på så sätt fortsatte arvodet från staten o rulla in.
Man KAN göra så ja, MEN det ger inga pengar i fickan
Eller vad menar du att de skulle komma av?
Citat:
Jag tycker däremot dessa bjud event är trevliga, varit allt från Hockey/gokart med middag o öl, till Joe labero där man inte behöver betala en enda krona för en helkväll, bara umgås/fest med lika sinade.
Ja, sådana är roliga. Om jag slipper restaurantdelen
Jag har arrangerat några sådana aktionevent själv, bl a då sportklubben jag ledde då hade jubileum.
Citera
2024-11-21, 13:57
Medlem
Citat:
Det där var INNAN.
Min kompis råkade ut för värre. Först sa de en sak BÅDA gångerna han kollade och dubbelkollade INNAN han gjorde efter vad de sagt. Sedan sa det inte var så och krävde honom på extra skatt!
Man KAN göra så ja, MEN det ger inga pengar i fickan
Eller vad menar du att de skulle komma av?
Ja, sådana är roliga. Om jag slipper restaurantdelen
Jag har arrangerat några sådana aktionevent själv, bl a då sportklubben jag ledde då hade jubileum.
Du har aldrig 0-taxerat hör jag, ta att jag fick även ett bostadslån när jag 0-taxera, bankman blev helt förvånad när han tog upp min inkomst, med du har 0 i inkomst, har aldrig sett något likande, där jag förklara jag har 0-taxerat, där efter fick jag beviljat lån.

Man betalar preliminärskatt varje år, när man 0-taxerar kommer all skatt tillbaka, iregel handlar det om 200-300 tusen kr. Man kan alltså skatteplanera och det påverkar inte din ekonomi, för att kunna göra en 0-taxering krävs det att du gjort relativt stora vinster där du sedan gör olika inköp som påverkar resultatet och skatten kommer som ett brev på posten tillbaka.
Citera
2024-11-21, 16:09
Avstängd
Citat:
Man betalar preliminärskatt varje år, när man 0-taxerar kommer all skatt tillbaka, iregel handlar det om 200-300 tusen kr. Man kan alltså skatteplanera och det påverkar inte din ekonomi, för att kunna göra en 0-taxering krävs det att du gjort relativt stora vinster där du sedan gör olika inköp som påverkar resultatet och skatten kommer som ett brev på posten tillbaka.
Det där är ju INTE smart nolltaxering, eftersom
1. du köper upp pengarna för att resultatet ska bli noll. Det FÖRLORAR du ju på (om du köpte extra för att resultatet skulle bli 0. TIDIGARELÄGGA något behövt är inte samma sak.)
2. du får ju pengarna SENARE på det där sättet, vilket gör att de inte kan användas så tidigt som du skulle kunna ha gjort...

Jag gjorde det MOTSATTA till p2 = betala SENT innan det blir extraavgifter
för genom det kan man använda dem till att tjäna mer på investeringar.
Citera
2024-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Det där är ju INTE smart nolltaxering, eftersom
1. du köper upp pengarna för att resultatet ska bli noll. Det FÖRLORAR du ju på (om du köpte extra för att resultatet skulle bli 0. TIDIGARELÄGGA något behövt är inte samma sak.)
2. du får ju pengarna SENARE på det där sättet, vilket gör att de inte kan användas så tidigt som du skulle kunna ha gjort...

Jag gjorde det MOTSATTA till p2 = betala SENT innan det blir extraavgifter
för genom det kan man använda dem till att tjäna mer på investeringar.
Har man inte panik med pengar gör man som jag ibland, spelar ingen roll pengarna kommer 6-8 månader efter. Finns ingen som tackar en för att betala mer i skatt.

Om jag ska lära dig mer ang spara pengar via skatteverket, man lämnar in moms osv under året.

Låt säga jag står ute med en massa pengar, vad jag gör är att inte lämna in uppgifterna, skatteverket skickar påminnelse, sedan ännu en påminnelse, sedan måste en handläggare sitta o räkna ut en sköntaxering för uteblivna uppgifter, detta tar sin beskärda tid, under tiden har man fått in pengarna, skickar in uppgifterna o betalar in, skulle jag skickat in har jag bara ca 20 dagar på mig att betala in annars rakt till kronofogden. via detta sätt vinner jag nästan två månader o ränta böter handlar om små belopp istället för en kredit/lån.

Finns alltså massor man kan göra när man lärt sig hur man gör en deklaration, man har lärt sig avdrag, vet hur man bollar mellan olika år hur man kan påverka sitt resultat.

Tar man 0-taxering har många gjort detta, Perrelli när hon hade enskilt, Likt Göran, vad dom skriver i press var att dom utnyttja systemet för egen vinning, och det är exakt vad 0-taxering handlar om, jag fick tre skattehandläggare på mig, dom turades om o skicka förfrågningar som skulle in var 14 dag uppdelat över 3 månader, jag frågade är det inte lika ni får in hela bokföringen så slipper jag skicka kopiera hela tiden, svar nej, jag fick inte lämna in hela bokföringen, mest troligt för skatteverket visa att detta gör du inte om, nu efter har jag inte nollat mig men jag justerar resultatet som jag berättat.

Här har du exempel på 0-taxerande företag, vad det visar är att dom tjänar stora pengar fast resultat blir 0kr.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-storsta-bolag-nolltaxerar
Senast redigerad av hjorten16 2024-11-21 kl. 18:27.
Citera
2024-11-21, 18:37
Avstängd
Citat:
Har man inte panik med pengar gör man som jag ibland, spelar ingen roll pengarna kommer 6-8 månader efter. Finns ingen som tackar en för att betala mer i skatt.

Om jag ska lära dig mer ang spara pengar via skatteverket, man lämnar in moms osv under året.
Jag har ju behövt RÄTTA dig flera gånger p g a att du inte tänkt på totalen
Det är INTE vits att köpa på sig bara för att få ner resultatet till 0.
ALLT du sa i början var ingen vits, inte värt besväret eller t o m förlust totalt...
SENARE sa du en del lönsamma - om du inte åker dit - men de var ju om helt annat än vad du sa i början...
Citat:
Låt säga jag står ute med en massa pengar, vad jag gör är att inte lämna in uppgifterna, skatteverket skickar påminnelse, sedan ännu en påminnelse, sedan måste en handläggare sitta o räkna ut en sköntaxering för uteblivna uppgifter, detta tar sin beskärda tid, under tiden har man fått in pengarna, skickar in uppgifterna o betalar in, skulle jag skickat in har jag bara ca 20 dagar på mig att betala in annars rakt till kronofogden. via detta sätt vinner jag nästan två månader o ränta böter handlar om små belopp istället för en kredit/lån.
Men restskatt ska betalas ut långt senare än 2 månader efter deklarationsinlämningen, nästan ett år senare...

Vad har du för dåliga lånmöjligheter? Kanske beroende på att du strular?
Mitt SÄMSTA är en checkkredit på 7.9 % per år.
Citat:
Finns alltså massor man kan göra när man lärt sig hur man gör en deklaration, man har lärt sig avdrag, vet hur man bollar mellan olika år hur man kan påverka sitt resultat.
NÅGRA av det du sa är vits.
Jag kan många fler
Citat:
Tar man 0-taxering har många gjort detta, Perrelli när hon hade enskilt, Likt Göran, vad dom skriver i press var att dom utnyttja systemet för egen vinning, och det är exakt vad 0-taxering handlar om,
Som sagt, vitsen för Göran P var ANNAT.
Vet inte om Perelli. Det finns även sådana som "0-taxerar" p g a deras business är skit
Citat:
jag fick tre skattehandläggare på mig, dom turades om o skicka förfrågningar som skulle in var 14 dag uppdelat över 3 månader, jag frågade är det inte lika ni får in hela bokföringen så slipper jag skicka kopiera hela tiden, svar nej, jag fick inte lämna in hela bokföringen, mest troligt för skatteverket visa att detta gör du inte om.
Sänt där tar ju extra med TRÅKIG TID. Värderar du inte din tid alls...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in