Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Det händer mer nu än det hände förr, ta ex ett företag som säljer arbetskläder, känner du företaget kan dom beställa vilka kläder du än vill ha
Ja, men
det är något HELT ANNAT än det du skrev i början
som jag ifrågasatte.
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Likande med dom flesta företag man bjuder på event, fika lunch
om man gillar sådant ja, annars är det slöseri med pengar.
Det är ju bättre att ta ut vinsten t o m skattad än att slösa bort pengar för att få avdrag, eftersom skatten inte är 100 % av beloppet, medan slösande kostar hela
"Fina middagar" är bland det värsta jag vet. Både slöseri med pengar och TID...
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Alla kan skatteplanera, bara se gamla stadsministern Göran Persson, han noll-taxera på så sätt fick han sin garantilön fortsatt utbetald fast han drev ett företag, dvs han fick dubbla löner just för skatteplanering.
Nej han fick INTE dubbla löner, han tog inte ut någon lön, behöll pengarna i företaget för att få ut garantilönen.
Så det var inte skatteplanering, det var garantilöns "lagligt bedrägeri" som politikerna fixat till bara för sig själva, ingen annan kan. Liknande med EU-traktamentena
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Jag berätta bara vad man kan göra med ett företag, varför TS fick nej av skatteverket, det är just för dessa grejer, TS vägra uppge en inkomst/vinst, finns ingen anledning för skatteverket o ge han rätten till företagandet o rätten till moms.
Ja, han klantade till det för att han skrev 0 i OMSÄTTNING. Man får däremot ha 0 i VINST (om man satsar på att tjäna).
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Vet inte om jag ska berätta även hur man kan reducera reavinsten? sänker man den ser det inte ut att jag tjänat vad jag verkligen tjänade per sålt hus, kan tillhöra en annan tråd. Har även blivit granskad just för reavinst, även där gick skattehandläggare bett.
Det är inte bevis på att det klarade en ORDENTLIG revision, eftersom många av dem är klantskallar
Men det kan även slå åt andra hållet genom av deras okunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Berätta bara hur farligt det kan vara med företagare, hur systemet kan användas, varför skatteverket har sin principer, jag är inte ensam som använder regler maximalt i bland, detta är mycket vanligt, men otroligt svårt att granska när man sköter det rätt, inte som en Pizza bagare som inte förstår hur SKV kunde få fast dom för svart försäljning.
Ja det finns
/regler som får användas
/trix man INTE får göra p g a Generalklausulen
/och olagligheter Skatteverket inte kommer på
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Isamband med hus försäljning tar jag upp dom glömda avdragen samt inköp o gör en rättelse, företaget får ett underskott, ska jag skattas som företagare får jag även använda underskottet vid hus försäljningen, man ska även tänka på jag har inte jobbat mycket i företaget undertiden jag byggt, låga inkomster men avskrivningar osv fortsätter ändå, sedan slänger jag in rättelsen.
Mycket av det där vinst p g a JOBB.
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Skatteverket är inte dum.
Jo oftast. Det har jag många bevis på

En kompis skulle ha fått 400 000 i avdrag, men har inte fått det för att Skattemyndigheten är idioter. Jag fixade så han fick tillbaka mycket på andra grejer då jag ändrade det gjorda med "Begäran av omprövning" åt honom, men de har inte godkänt det mest solklara avdraget!!! (Tjafsar med dem fortfarande.) De har bytt ut handläggarna flera gånger men INGEN av dem begriper!