Citat:
Ursprungligen postat av
katperlom
Jag är fullt medveten om det du beskriver men jag tycker att man, både som person och vi som samhälle, behöver ta större ansvar för personer som uppenbart inte klarar av att ta hand om sig själva. Det går inte att peka på att hon ska ta rimliga beslut om sig själv och sin säkerhet och vara ansvarig för sig själv, hon är för sjuk för det.
Självklart måste exmaken kunna ha ett eget liv, men det är skillnad på att få slippa bråka efter en skilsmässa och att hjälpa till akut när ens barns mamma hamnat i hemlöshet. Säger inte heller att han är ensamt ansvarig, bara att han har ett utökat ansvar när det gått så här långt.
Ja det översta håller jag med dig om. Hade jag fått bestämma så skulle det finnas någon typ light version av LPT eller LVM.
Tycker att det är fruktansvärt att det inte går att ordna något då personen saknar insikt i sin situation
Däremot står jag fast vid det jag skrev om exmaken. Han har ingen skyldighet att hjälpa henne. Sen kan han ha försökt men att hon har avböjt. Han har en ny kvinna och ska absolut inte känna skuld eller dåligt samvete. Jag tror att barnen har det bra där. Skulle han fortsätta att försöka hjälpa och stötta henne. Så kan han till slut braka ihop i en utmattningsdepression. Många anhöriga hjälper och stöttar men till slut når även dom en gräns.
Ja visst det är barnens mamma. Men han har skilt sig och startat ett nytt liv. Om det allra värsta tex skulle hända Pia ( vilket jag självklart inte hoppas) Så hade jag aldrig någonsin lagt skulden på honom tex. Det är soc och vården som ska ta sig an Pia och jag önskar som jag sa tidigare att det ska komma en ny lag. Typ Light version av LVM och LPT