2024-11-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Berätta vilka skador det är du syftar på bara. Du påstår nämligen en hel del saker som jag vet är felaktiga, så jag tänker inte ta dig på ditt ord. Presentera belägg.

Men för helvete så trögfattad, du kan byta ut alkohol mot vad fan som helst om du vill. Det jag påtalar är att det inte är seriöst att analysera effekterna av en drog genom att bara titta på en liten minoritet av missbrukare. Det är ungefär 5% av de som använder cannabis som enligt den medicinska definitionen är missbrukare.
Precis på samma sätt som att man inte kan bedöma alkoholens effekter genom att bara studera parkbänksalkisarna. Gör man det så blir ju slutsatsen att alkohol är livsfarligt och oundvikligen leder till förstörda familjeförhållanden, cancer, skrumplever och alzheimer. Det vore ju inte en korrekt analys av alkoholens effekt på människor, eller hur?
Eller effekten av träning genom att bara titta på den lilla minoritet som har svåra ätstörningar.
Eller bilkörning genom att bara titta på den lilla minoritet som kör på fyllan och utan körkort.

Förstår du då?

Jag förstår precis hur du menar men ditt svammel om alkohol och ätstörningar kommer inte att rädda dig från knarkets påverkan.
Citera
2024-11-21, 12:38
Medlem
Citat:
Sätt igång med det då? Dina försök att belägga dina påståenden har ju inte varit särskilt lyckade hittills.
Påståendet att cannabis orsakar KOL lyckades du inte bevisa. Tidigare har du även påstått och försökt bevisa att cannabis orsakar schizofreni, vilket blev ganska pinsamt det med.

Samstämmiga studier som visar på kopplingen mellan cannabisintag och schizofreni är bland annat:

Linszen, D.H. et al (1995). Samenhang tussen gebruik van
cannabis en recidief/exacerbatie van psychose bij patienten
met schizofrenie. Ned Tijdschr Geneeskd 1995; 139:502-7.
van Os, J. et al (2002). Cannabis use and psychosis: a
longitudinal population-based study. Am J Epidemiol 2002;
156(4):319-27.
Zammit, S. et al (2002). Self reported cannabis use as a risk
factor for schizophrenia in Swedish conscripts of 1969:
historical cohort study. BMJ 2002; 325:1199-201.
Fergusson, D.M. et al (2003). Cannabis dependence and
psychotic symptoms in young people. Psychol Med 2003;
33(1):15-21.
Boydell, J., van Os, J. et al (2006). Trends of cannabis use
prior to first presentation with schizophrenia, in south-east
London between 1965 and 1999. Psychological Medicine
2006; 36:441-446.
Citera
2024-11-21, 12:39
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Hur långt är du beredd att gå för att förhindra att människor konsumerar en planta? Är det befogat att göra som Singapore och döma folk till döden för ett par hundra gram cannabis och upp till 10 års fängelse för mindre mängder för personligt bruk?

Nu diskuterade vi inte huruvida det var rätt eller fel, utan huruvida det hade en effekt på narkotikamissbruket i landet. Men okej, vi konstaterar att jag hade rätt i den frågan, och går vidare:

Jag tycker definitivt staten ska ha möjligheten att utdöma extremt stränga straff för narkotikahandel/bruk. Jag tycker staten ska ha möjlighet att utdöma extremt stränga straff i största allmänhet. Jag har aldrig köpt argumenten för att handikappa ett samhälles möjligheter att beivra beteenden det vill få bukt med.
Singapores lagstiftning, och dess benägenhet att faktiskt utmäta så stränga straff som lagen ger utrymme för, är kanske en smula för hård för min smak. Men Singapore har också en väldigt utsatt geografisk position (mitt i ett nexus för den internationella droghandeln). För Singapore är nuvarande narkotikalagstiftning förmodligen helt rätt, både för att hålla nere missbruket men också för att hålla ute väldigt starka, väldigt hänsynslösa organiserade brottssyndikat som opererar alldeles nästgårds.

Citat:
Varför är det så viktigt för dig att andra vuxna människor inte berusar sig med cannabis?

Varför är det så viktigt för dig att vuxna människor ska kunna berusa sig med cannabis?
Det är det här som gör mig så misstänksam mot alla drogförespråkare. Hur i helsefyr kan just denna fråga vara så viktig för er att ni är beredda att investera politiskt kapital i denna fråga snarare än i frågor som faktiskt kan gynna samhället? Vill ni ha en god vård för äldre? Nej. Vill ni ha billig och miljösmart el? Nej. Vill ni ha en fungerande skola? Nej. Ni vill knarka.
Ni arbetar alltså aktivt för att göra landet sämre. Och detta när ni redan har tillgång till ett antal andra, fullt lagliga, rusmedel.

Citat:
Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som gör detta så pass viktigt att man på fullt allvar tar upp Singapore som ett föredöme.

Det var inte vad jag sade...
Sen blandar du ihop äpplen (cannabis) och päron (amfetamin, heroin osv). Jag är beredd att ha en diskussion om lagstiftningen gällande cannabis. Jag är inte beredd att ha en diskussion gällande tyngre droger. Dödsstraff på heroinhandel mm är för mig en självklarhet. Räcker at träffa valfri heroinist, eller för den delen valfri kaozbruscha i langarsvängen, för att förstå varför narkotikafrågan är oerhört viktig för landet.

Citat:
Bortsett från att man legaliserat cannabis i vissa delstater (men ej på federal nivå) så har man inte gått mot en drogliberalisering generellt sett.

Ursäkta? Cannabis är lagligt i 25 av 50 amerikanska delstater, de facto lagligt i 38 och åtkomligt i 48 av 50. Landet går också mot att lätta på lagstiftningen på federal nivå genom att omklassa cannabis. Detta att jämföra med under 1990-talet, då det var typ 4-5 stycken stater som ens tillät marijuana för medicinska syften.
Oregon gjorde även tyngre droger lagliga under en period fr.o.m 2020, och många delstater har på olika vis justerat antingen narkotikalagstiftningen, eller implementeringen. Vad har du -ähum- rökt egentligen?

https://www.oberk.com/marijuanalawsbystate

Citat:
Ingen blir så glad som en politiker när folket går på myten om att det är drogerna som är boven. Då slipper man ju ta fram lösningar för de verkliga problemen som ligger till grund för att människor hamnar i missbruk, dvs psykisk ohälsa, fattigdom, arbetslöshet etc.

Att få bukt med missbruk kräver många verktyg. Men inget enskilt verktyg har tillnärmelsevis lika stor, positiv effekt som förbud. Sorry, men det är ett faktum. Att plocka förbud ur verktygslådan är som att lämna hagelbrakaren hemma när man ska på jakt, och nöja sig med en slangbella.

Citat:
På 80-talet var det crack som blev syndabocken för problem som redan hade existerat långt innan den drogen blev populär. Nu är det opioderna som är problemet. Lås in alla som berusar sig bara så blir allt bra.

Nu ger du uttryck för den här tröstlösa satans latheten som drogliberaler alltid hänfaller till så fort man börjar prata om samhällsproblem som faktiskt kräver resurser*. Ingen har sagt att man inte ska sätta in andra preventiva åtgärder tillsammans med bestraffning. Vi som vill ha bestraffning, vill helt enkelt lägga mer resurser på att åtgärda problemet, inte mindre. Eftersom vi inser att det är ett problem som aldrig kommer försvinna helt. Liberaler vill först avkriminalisera, och sedan lägga ned behandling (hur fan behandling skulle funka om inte staten först tvingar missbrukarna till den vet jag för övrigt ej), och sedan flytta när situationen till slut blivit ohållbar. Sluta projicera.

*Varför funkar inte utbildning och behandling? Därför att liberaler aldrig är beredda att lägga resurser på utbildning och behandling, eller för den delen visa en enad front gällande vad som ens ska läras ut eller uppnås med behandlingen.
Senast redigerad av fluff995 2024-11-21 kl. 12:56.
Citera
2024-11-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad är det du försöker säga egentligen? Jag vet att du inte vet hur din ickerökning påverkat dig också.
Försöker du vara smart eller vad är det frågan om.

Ta du och fimpa jointen så kanske du kan se bortom den, och förstå.
Citera
2024-11-21, 12:41
Medlem
Citat:
Det finns inga fysiskt långtgående skador från cannabis. Det finns ett eller annat fall där cannabisruset utlöst en latent psykos. Det har jag ju sagt innan, varför skiter du bara i det? Varför kollar du inte upp saker du påstår?
All tillgänglig forskning visar på att cannabis är betydligt ofarligare än alkohol, och det vet alla som satt sig in i ämnet fem minuter. Du verkar vara ute på någon sorts korståg mot cannabis och du bryr dig inte om verkligheten.

Fysiska, psykiska och långtgående skador. Skippa ordet "andra" om det gjorde att det blev lätt att missförstå meningen.
Citera
2024-11-21, 12:43
Medlem
Citat:
Kanske för att dina böcker är utgivna av Vakttornet eller nåt? Hare Krishna?

Med en halv hyllmeter antiknarkböcker borde du ju kunna nämna några titlar så att vi kan söka på dem?

Jag har nämnt massor av titlar i massor av inlägg om cannabis på detta forum. Jag lägger en källa där en sådan behövs eller efterfrågas. Boktips är inte min grej... ni na na na, na...
Citera
2024-11-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Men cannabis skadebilder är lätta jämfört med många andra droger. Därför klassas det som en lätt drog.

Det stämmer inte att skadebilden gör cannabis till en påstådd lätt drog. Det är som sagt bara en annan skadebild än flera andra droger.

Det stämmer heller inte att cannabis klassas som en lätt drog. Det är bara knarkare som vill ha det så.
Citera
2024-11-21, 13:03
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det stämmer inte att skadebilden gör cannabis till en påstådd lätt drog.
Det stämmer heller inte att cannabis klassas som en lätt drog.

Vad är din definition på lätt/hård drog?
Några exempel?
Citera
2024-11-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Vad är din definition på lätt/hård drog?
Några exempel?

Det beror givetvis på den språkliga definitionen av termen "drog". Men cannabis är knark. Mer behöver du inte veta i denna kontext.
Citera
2024-11-21, 13:06
Medlem
Citat:
Nej. Goldschmidt samt Fried/Smith.
Så du fortsätter att hänvisa till 17 år gamla artiklar, trots att modern forskning motbevisar dessa teser?
Citera
2024-11-21, 13:07
Medlem
Citat:
Det beror givetvis på den språkliga definitionen av termen "drog". Men cannabis är knark. Mer behöver du inte veta i denna kontext.
Ah, så bara du får bestämma hur språket ska användas?
Citera
2024-11-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995

Varför är det så viktigt för dig att vuxna människor ska kunna berusa sig med cannabis?
Det är det här som gör mig så misstänksam mot alla drogförespråkare. Hur i helsefyr kan just denna fråga vara så viktig för er att ni är beredda att investera politiskt kapital i denna fråga snarare än i frågor som faktiskt kan gynna samhället? Vill ni ha en god vård för äldre? Nej. Vill ni ha billig och miljösmart el? Nej. Vill ni ha en fungerande skola? Nej. Ni vill knarka.

Case in point. Alltid samma visa. Några argument biter heller inte på knarkare, för då hade de blivit tvungna att se sig själv i spegeln och bli rädda. De skyr rädslan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in